DIEPER IN
OP DE ZIN VAN ZIEKTE 
EN DE FUNCTIE VAN ONZE ORGANEN,
MAAR OOK BIJVOORBEELD IN ZIJN HOOFDWERK 
De Bijbel als Schepping. 
De Bijbelse Verhalen over ziekten i/d Bijbel 
zijn voor de joodse mysticus geen kwestie van logisch-causale redeneringen, ze moeten niet gezien worden als gebeurtenissen ten gevolge van de erbarmelijke en uiterst primitieve hygiënische omstandigheden in Oosterde Landen
 in de Oudheid!? 
Laten we eens ietwat dieper
 ingaan op de begrippen
 ´blind´ en ´doof´. 
Het begrip ´blindheid´ komen we tegen 
in de traditionele scheppingsmythe, waarbij Adam in de traditie wordt beschreven als ´n wezen van licht dat dóór àlle wérelden héén kon zien. 
Ten gevolge van Adams val 
werd het kleed van ´licht' {´OR 1-6-200, alef waw resj} vervangen door ´n ´dierenvel´, waaruit ook blijkt dat ´t begrip ´1´ wordt vervangen 
door ´t begrip ´70´. 
Het woord voor ´vel´ 
{´OR 70-6-200, ayin waw resj} wordt met dezelfde letters geschreven 
als ´blind´ {´IWWER 70-6-200, ayin, waw resj}. 
De huid, 
zo legt FW uit, 
verhult ´t innerlijke & verborgene
 & maakt het wezen v/d mens onzichtbaar, 
waardoor er ´n onderscheid ontstaat 
tussen binnen- & 
buitenkant. 
Analoog 
heeft het blindzijn
 ook twee aspecten: 
de fysieke blindheid  als ´t onvermogen 
de uiterlijke wereld waar te nemen èn de innerlijke blindheid
 als ´t onvermogen ´t wézen v/d dingen
 te aanschouwen. 
Ook iemand die uitstekend kan zien, 
is mogelijk blind voor de innerlijke werke-lijkheid?! 
Dit soort van blindheid is duidelijk níet met natuurwetenschappelijke middelen te genezen. 
De symboliek van blindheid is dus ´t àlléén maar waaremen v/d materiële werkelijkheid & ´t zich eenzijdig daarop richten.
Daardoor ontbreekt
 ´t daadwerkelijk inzicht in wat er achter die materiële 
werkelijkheid schuilgaat. 
Ook hier zien we weer 
de breuk tussen innerlijk & uiterlijk, ´t innerlijke schouwen
 & ´t fysieke waarnemen. 
Voor Mor 
kwam die gespletenheid ooit ´t duidelijkst naar voor bij Kamp Erika
 & Vledder! En
Elat/Be´ersjeva, Elji/Ma´an,
 Rabbat Ammon & Beirut, Mersin/Tarsus e.d. Op de Vale Ouwe & de Lage Landen, de Negev, Moav/Ammon, Sinaï, Turkije/Ararat, Qazvin, Tehran, Herat, Kandahar, Kabul, Lahore,
Kashmir, Madras, Kerala, Varanasi, Calcutta, Rangoon, Hongkong, Nippon, 
Birobeidjan, Moscow, Kiëv 
& Odessa...
´t Zichtbare & onzichtbare, 
oppervlakte & diepte, modern èn antiek, Heden èn Verleden: 
als de dubbele bodems, antieke gewaden, oerreligies 
& neopolitieke strubbelingen? 
Krankzinnig dubbelzinnig.......