3980154´nAnderRitueelDatNauwVerbondenIs MetDeMaal~
        
QQleq
TIJD,
is ´t bidden. We kennen onderhand allemaal wel de beelden 
van biddende mensen in tempels, kerken & moskeeën, ´t gebed vóór & ná de maaltijd, 
gebeden tijdens begrafenissen, i/d synagoge, enzovoort? I/d loop der eeuwen is ´r veel veranderd aan 
de diverse manieren waarop mensen bidden: rondom de gebeden 
is nog veel meer franje toegevoegd...
Daarom moeten we ons afvragen 
wat bidden nu eigenlijk precies i/h wezenlijke is? Weinreb ergerde zich
al vaak aan gespeelde plechtige uitspraken als: ¨NU GAAN WE OVER TOT ´T GEBED¨ of ¨LAAT ONS NU BIDDEN¨ e.d.! Maar wat is dáár nu zo bezwaarlijk aan? Is ´t soms verboden om ´n gebed aan te heffen? Nee, natuurlijk niet [hoewel ´t in sommige landen 
nog steeds levensgevaarlijk is?]! 
Maar
hieruit spreekt 
de eigenlijk vreemde gedachte 
dat we op één bepaald moment aan ´t bìdden zijn
& op andere momenten dus niet? Terwijl we in ons leven in feite altijd ´in gebed´ zijn: 
ons hele leven is eigenlijk als één groot gebèd! Als de kern v/h gebed ´n gesprek met G d is, 
dan ben je inderdaad je hele leven lang al ´in gebed´, mèt alle ervaringen die we ondergaan, 
onze dolle vreugd èn onze opstandigheid ~ voortdurend a.h.w.
 ´in ´n dialoog met G d´ 
of ons geweten?
Wat ´n mens in z´n dagelijks leven 
allemaal doet en tot uitdrukking brengt, dàt àlles is ook
als ´gebed´, stroomt als ´n rivier in wisselende beddingen? Daarom kent men i/h chassi-
disme ook niet ´t gebruik dat alle aanwezigen stil moeten zijn wanneer de maaltijd zal
gaan beginnen, zoals altijd plechtig aangekondigd werd, ´degenen die ´n moment 
stil willen zijn, hiertoe de gelegenheid te geven´. ´t Zelfde geldt voor de gods-
dienstpraktijk i/d synagoge. I/h christelijk spraakgebruik kennen we de term
´jodenkerk´, ´n uitdrukking voor de soms ietwat rommelig overkomende,
alledaagse manier waarop ´t ´r i/d synagoge aan toegaat voor vreem-
delingen, buitenstaanders & heidenen, goyim 
& andersgelovigen?
Eerlijk gezegd 
is dat niet overdreven: i/h algemeen is ´r ´n groot
verschil tussen hoe ´t ´r in ´n christelijke kerk aan toe gaat & al
wat er in ´n synagoge gebeurt!? ´t Is inderdaad zo dat al die 
mensen in ´n synagoge vaak niet stil zitten te luisteren, of
heel vroom met de handen op de schoot zitten. In onze 
´gebruikelijke´ Nederlandse ogen & oren klinkt ook ´n
moskee nogal ´anders´: ´t gebedsritueel, gebaren &
voorzangers, gebedskleedjes, ritueel wassen & de
schoenen ´buiten´ laten, eetgewoonten, scheiden
van mannen & vrouwen, besnijdenis
 & de jeugd?
Of 
boeddhistische praktijken, de gebouwen en
de beelden, kleding, stilte, praktijk 
& geluiden.
Onderweg 
tussen Vale Ouwe & Verre Oosten
kun je veel verschillen èn overeenkomsten
aantreffen in bijna alle opzichten!? Tijd om
iets anders te doen... Mor wil ´t allemaal ´t
liefst simpel houden. Zoveel verschillen
in Nederlandse kerken & gebedshuizen
in de loop van twee millennia ´heiden´
& ´gelovig´ gedoe, extremisten, de-
monstraties, optochten, bedevaart,
processies, tradities of ´juist niet´
meer i/d tijd van de brommers &
de scooters, automobilisten, de
leegstand & woningnood, rijk &
arm, middenstand, 
miljardairs?
Uitersten 
& stemgerechtigden!
Stemmers 
& niet-stemmers...
Zoek ´t zelf 
maar uit! Ik ga nu
eerst even snel ´iets anders 
doen´.... See you later, of
juist niet, Zwarte Piet, 
bleekneus, redhead,
binnen- & buiten-
landers in erg
diverse staat
van gemoed
ofzoiets...
Òf juist
niet!



 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende