Q
VERWERKEN! Vanuit het kruis van Yesj haMesj 
krijgt de mens de mogelijkheid òm het lijden èn de oorzaken ervan 
niet alleen puntsgewijs op te lossen en uit de weg te ruimen, maar ook 
positief te veranderen & te verwerken! Óók wie ingaat op YÈSJOEA's Òproep
en z'n éigen kruis in 't dagelijks leven nùchter òp zich neemt, kan het lijden niet eenvoudig
Overwinnen & Opzijschuiven. Maar we kunnen het wèl in geloof doorstaan en de baas worden!
Dàn zul je nooit door 't lijden verdrùkt kunnen worden en vertwijfeld aan 't lijden ten onder gaan?
Als YÈSJ in 't úiterst líjden door G d en mensen verlaten werd èn níet ten ònder ging, dàn zullen óók
zij die zich in gelovig vertrouwen áán hèm vasthouden, niet ten onder gaan. Want hen ìs ìn 't GELÓÓF
hóóp gegeven: dàt het lijden niet dòmwèg hèt definitíeve, hèt (ÀLLER)LÁÁTSTE IS! Het laatste is ook voor 
òns een leven zonder lijden, dat nòch hij/zij/wij, noch de menselijke samenleving kunnen realiseren, maar 
dat we wèl mogen verwàchten vàn de vòléinding, vàn díe geheimvolle gàns Àndere, van ònze G d: al dat
líjden zàl immers definitief òpgeheven worden ìn het eeuwige léven?! 't Mènselijk bestáán ìs, ìn wèlk 
maatschappelijk of economisch stelsel dan ook, stééds weer een doorkruist, 'n door het kruis - een
door pijn, zorg, lijden en dood - getékend gebéuren!? Pas vanuit het kruis van Christus krijgt het 
doorkrúiste bestaan v/d mènsch zìn?!! Navolging ìs àltijd, SÒMS verbòrgen, soms ópenlijk, een
líjdende navolging: 'kruisnavolging'! Láát dé mènsch zich daarmee ìn? Ònder òns éigen Krúis
zijn we YESJ, dé gekruisigde, nog 't méést nabíj! Ìn òns éigen lijdensverhaal worden we op-
genomen ìn 't lijdenswegverhaal van Yehosjoea haMasjiach! En júist dàt máákt 't mógelijk
òm 't líjden te dóórstáán vanuit 'n laatste soevereine verhevenheid? Want geen kruis ter
wereld kan 't zingevingsaanbod weerstaan dat uitgaat v/h kruis v/d tòt léven gewèkte:
dat ook het lijden, ja de grootste dreiging, zinloosheid, verlatenheid, eenzaamheid &
léégte door 'n met de mens solidaire G d gedragen wòrdt & de gelovige zó 'n wèg
wòrdt getóónd die weliswaar niet aan 't lijden vóórbíjgáát, maar dwars dóór 't lijden héén
wòrdt geópend! Juist zó, 'Raq Kàch', bèn je bereid tot strijd TÉGEN 't lijden & haar oorzaken,
ìn het keven van de ènkeling èn ìn de menselijke samenleving! Dáárméé ìs al dúidelijk 
geworden dàt 'n historische persoon ons ìn dergelijke situaties
vòl líjden op z'n mìnst ànders wéét te overtúigen 
dàn 'n ònpersoonlijke idéé, 'n àbstract 
principe, 'n algemene vòrm,
'n systeem dàt àlléén 
úit gedàchten
bestaat?!