35696hk228* HóeVàltTeVerkláren DatYèsjNíet Òndànks
        
Q
ZIJN DOOD,
maar júist dànkzíj zijn dood 
dé CENTRÁLE ìnhoud vàn hùn verkòndiging werd - kòrtòm:
dàt de gekruisigde HÈT hàrt van de verkondiging geworden is? Was niet alles 
waar híj aanspraak op had gemaakt door zijn dood 
hopeloos in diskrediet geraakt?
Had hij niet het (aller)hóógste gewild 
en was hij in dàt verlàngen niet HÓPELÓÓS 
mislukt? 
Was er in de tóenmalige religieus-politieke 
situatie 'n grotere psychologische en sociologische hindernis 
te bedenken vóór 't dóórgaan van zijn zaak dàn juist dit catastrofale publieke einde 
in schande & smaad?
* Hóe was het mógelijk 
dat men júist aan dìt hopeloze einde die hóóp ontleende, dat men een 'door G d 
veroordeelde úitriep tot G ds Messias', dat men het kruis der schande uitlegde àls teken van het heil ÈN
dat men het klaarblijkelijke bankroet van 'de bewéging' tot uitgangspunt maakte van haar wonderbaarlijke
wederopstanding? HÀDDEN ze zijn zaak dan niet opgegeven, aangezien zijn zaak 
verbònden was met zíjn persoon? 
* Waar haalden degenen 
die spoedig na deze mislukking àls zíjn bóden optraden & 
niet langer meer terugschrokken voor moeite, tégenslag of dood, de KRÀCHT vandáán 
òm DÉZE 'Góede' boodschap onder de mensen te brengen, TÒT aan 
de raarste uithoeken & de allerverste grenzen
van het Romeinse Ríjk
te verspréiden?
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
    vorige
    volgende