35378hk143/2.Yesj relativeert de Tèmpel, dwz. ....
        
DE HÉLE ÒRDE 
VAN DE CULTUS, DE LITURGIE, 
DE GODSDIENST IN DE STRIKTE ZIN VAN HET WOORD;
óók de Tèmpel is niet het begin en het einde van g ds wegen!?
Óók aan de Tèmpel zàl een einde kómen, óók de tempel is níet eeuwig?!
* DÙS: het is afgelopen met de Tèmpeltepelvroomheid óude stíjl het bezit van de Tèmpel
en het correct uitvoeren van de eredienst wáárborgen het HÉIL níet. Uiteindelijk ìs de tempel geen norm 
voor het heil. Deze zelfvoldane tempelgodsdienst wòrdt òpgehéven, ook al wordt niet ontkend dat de tempel 
'n 'Góede Gáve G ds' is. Daartegenover geldt de opnieuw vanzelfsprekende, maar tegenver de traditionele 
opvatting tòch revolutinionaire 'tepel'-Òpvatting: VERZOEN JE EERST MET JE BROEDER. en KÒM dàn 
om jouw gaven te offeren. * Dàt betekent dat de verzoening & de dagelijkse dienst aan de medemens
Prioriteit hebben bóven de eredienst en het onderhouden van de rustdag. Óók de eredienst, de liturgie, 
& de godsdienst mogen niet verabsoluteerd worden. Nóóit en te nimmer màg de mènsch opgeofferd worden 
aan 'n zogenaamd absoluut verplichtend ritueel of vroom gebruik. Eredienst & liturgie worden niet afgeschaft
of opgeheven, maar aan alle cultus en liturgie, aan alle riten & gebruiken, oefeningen & ceremoniën, feesten
& vieringen wòrdt de vraag gesteld òf zíj er voor de mèns zijn of niet. De mens is de norm, óók voor de Ere-
dienst. Is van daaruit niet kritisch te onderscheiden wat ook in cultus & liturgie juist & onjuist, belangrijk 
en onbelangrijk is, wat een goede en wat een slechte eredienst is? Dé zaak van g d
is niet de cultus, maar de mènsch! Zó neemt de mens zelf de plaats in
van 'n verabsoluterende liturgie: mènselijkheid in
plaats vàn formalisme, ritualisme, liturgisme
& sacramentalisme. Van Isjtar &
Mardoek naar Ester
& Mordechai
...
 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende