30219pm290 Katherine Boo prikt in 'N BETER BESTAAN

Q&@
'LEVEN IN DE SLOPPEN VAN MUMBAI' {2012}
dóór het clichébeeld heen dat Mumbai 'bol stond van hoop & ambitie'
en wijst op 'n veel verontrustender gegeven: "MUMBAI WAS NAMELIJK OOK EEN PLAATS
VAN SLUIMERENDE WROK EN ALOMTEGENWOORDIGE AFGUNST! Wàs er íemand ìn déze stééds
rijkere stad mèt àl z'n òngelijkheid die voor zijn gevoelens van onvrede níet de schuld aan anderen gàf?
De gegoede burgers beschuldigden de slumbewoners ervan hun stad smerig èn ònleefbaar te maken, ook
al hield het overschot aan arbeidskrachten de lonen van hun huishoudelijke hulpen & chauffeurs laag! Slum-
bewoners klaagden over de obstakels die deze rijken en machtigen òpwierpen om te voorkomen dat zij zouden
déél in de nieuwe rijkdom! Óveràl èn dóór íederéén WÈRD er geklaagd óver 'de buren'!" Èn óveràl líjkt iedereen
te lijden aan wat CAMUS omschreef als 'zelfvergiftiging, 'n schadelijke afscheiding van aanhoudende machteloosheid,
ìn 'n geslóten vàt'?! Camus beschouwde ressentiment net zoals veel andere schrijvers & denkers als onderscheidend
kenmerk van de moderne wereld, waarin persoonlijke onvrede over de werkelijke máte van vrijheid voortdúrend botst
mèt grote theorieën over & beloften van individuele vrijheid & zelfontplooiing! Het wordt pas echt gevaarlijk wanneer de
ongelijkheid toeneemt en er geen politieke oplossing in het verschiet lijkt te liggen? Rousseau beschikte over 'n diepgaand
inzicht in het ressentiment, ook al gebruikte hij dat woord nooit: Rousseau, de eerste die woedend de vinger op de zere plek
v/d commerciële samenleving legde en op de wonden die in de ziel waren geslagen door de opgave zich aan de mimetische
wedloop èn de bijbehorende spanningen aan te passen? Sören KIERKEGAARD gebruikte de welomschreven term voor 't
eerst in TWEE TIJDPERKEN (1846) toen hij opmerkte dat de 19e eeuw gekenmerkt werd door 'n bepaald soort àf-
gunst die zich voordoet wanneer mensen zichzelf als gelijken beschouwen maar ten koste van elkaar voordeel willen
behalen? Híj waarschuwde dat irrationele afgunst 'het negatief verenigende principe' v/h nieuwe democratische
'volk' was! [En was er rondom 't zg. JAAR NUL {BCE/CE/AD/NC} ook al niet zoiets dergelijks van toepassing
tussen de Vale Ouwe & 't zg. 'heilige Land/Israël'? Romeinen & 'binnenlanders'/'buitenlanders'/'bezitters &
bezitlozen': vandaar ook de herinterpretatie van allerlei veranderende tradities, bergveldredes & 't 'spel
van krachten' tussen al die 'haves & havenots', wapentechnologie & wetenschappen, migraties & de
daaraan verwante discriminatie tussen 'heersende &
lijdende' culturen alom &
sindsdien óveràl?!]
19 dec 2017 - bewerkt op 22 dec 2017 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende