30012pm232 Savarkar zèlf werd vrijgesproken van de
Q
BETROKKENHEID BIJ DE MOORD OP GANDHI, HOEWEL VALLABHBHAI PATEL, DE ALLEREERSTE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN VAN INDIA EN NIET DE MINSTE HINDOENATIONALIST, ER DOOR ZIJN INLICHTINGENBRONNEN VAN OVERTUIGD WAS GERAAKT DÀT 'een fanatieke vleugel van Hindu Mahasabha onder rechtstreeks gezag van SAVARKAR's de samen-zwering àchter de moord op Gandhi beráámd had èn 'dóórgezèt'! 'n Officiële commissie die eind jaren '60 v/d vorige eeuw nog onder-zoek deed naar Gandhi's dóód baseerde zich op 'n getuigenverklaring die niet beschikbaar was tijdens 't oorspronkelijke proces èn óór-deelde dàt DVS schùldig WÀS áán het Léiden vàn die Samenzwering? S. WÀS tóen al dood! Zijn laatste jaren werden getekend door verbittering vóóràl: de rivaal die híj had hèlpen vermóórden WÈRD èrkènd àls 'n "HÉILIGE"; zíjn éigen PÓGINGEN om hindoes te mobi-liseren wáren op níets úitgelopen?! Het bewijs dàt híj zich met de Britse overheersers ingelaten had kwam na zijn dood aan 't licht ......
Tegenwoordig is veel duidelijker dat zijn ideeën over HINDUTVA op z'n best derdehands waren: afkomstig van Mazzini, die ze op zijn beurt ontleend had aan Mickiewicz, Saint-Simon & Lamennais, èn van studenten en exegeten van Herbert SPENCER uit 't fin de siècle ...
Maar DVS, de archetypische mimeticus, gaf al vroeg blijk v/h agressieve verlangen van 'n ontwikkelde, uit een hoge maatschappelijke klasse afkomstige minderheid die zich in 'n snel veranderende wereld van 'n hoge positie probeerde te verzekeren: 'n ambitieuze elite die 't niet ontbrak aan ontwikkeling, maar politieke macht & invloed ontbeerde?
SAVARKAR's methodes zijn teruggekeerd op 't hoofd-toneel v/d Húidige Indiase Politiek nu véél léden v/d gegroeide geglobaliseerde middenklasse zich internationaal laat voorstaan òp een kràchtiger hindoe-identiteit!
Ze hebben, om Bismarcks woorden over Italië te parafraseren, ZOWÈL Gróte Tànden àls Gróte Trèk als ze 't fin-de-siècle-idee v/h sociaal darwinisme nieuw leven inblazen èn zich bedíenen van S's & Vivekananda's caleidoscopische verhaspeling vàn verleden èn tóekomst, mythe èn Wétenschap èn archaïsme èn tèchnicisme?
Er niet in slagen 'vooruitstrevende' landen bij te benen & internationaal aanzien te verwerven heeft nu óók in India, na veel andere landen, geleid tot de fantasie van 'n sterke man die de oude wonden hélen ZÀL èn voor genoegdoening zorgt door de wereld te dwingen de macht & trots van India te erkennen.
In Mòrs oogjes lijkt 't bar veel op HAMAN e.d. aan de ene kant & YEHOSJOEA aan de andere op z'n zwart/witst gezien of de 'duivels & engelen op pad' .......
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende