3/5df'69 Liefde Cheftsiba Ruchama Har El Ein Gedi
DIE KÍEM VAN REVOLUTIE IN YESJ' prediking komt niet voort uit kritiek op de joodse wet, maar uit volkomen andere premissen, die al-dus niet bedacht zijn door Yesjoe zèlf? Integendeel, zijn kritische aanval kwam voort uit 'n houding die al geruime tijd vóór hèm aldaar gemeengoed was!
Deze revolutie betrof drie centrale punten: de radicale interpretatie van 't gebod van wederzijdse liefde, de roep om 'n nieuwe moraal èn de idee v/h "goddelijk koninkrijk der hemelen op aarde"! Omstreeks 174 BCE zei een joods schriftgeleerde met de Griekse naam Antigonos van Socho: "WEES NIET ALS SLAVEN DIE HUN MEESTER DIENEN ÒM EEN BELONING TE VERKRIJGEN, MAAR WEES ALS SLAVEN DIE HUN MEESTER DIENEN ZÒNDER EEN BELONING TE VERWÀCHTEN, EN LAAT DE VREES VAN DE HEMEL ONDER U ZIJN!"
Déze uitspraak is zó kenmerkend voor de verandering in 't intellectuele en morele klimaat die sinds oudtestamentische tijden al in het jodendom opgetreden & opgetekend was! Tegelijkertijd is ze een voorbeeld van de uiting van een nieuwer en dieper gevoeligheid ìn het jodendom, die 'n belangrijke voorwaarde was voor de prediking van Yesjoea! De religie van Israël verkondigt de éne oprechte g d die rechtvaardig is in z'n iconoclastische exclusiviteit èn zó verbonden blééf mèt zijn ònbúigzame morele wìl!
Díe rechtvaardigheid van 't OT streefde naar 'n concrete uitdrukking ìn een nieuwe rechtvaardige maatschappelijke orde: G ds rechtvaardigheid ÌS nú zó óók àl z'n zg. mededogen; híj steunt vooral de zaak van de armen & onderdrukten, want hij begeert niet d lichamelijke macht en kracht van al de mensen maar veel liever de 'vrees' voor hèm.
Dit jodendom is 'n ethische religie, waarin 't principe van gerechtigheid ònmìsbaar is; om díe réden is de indeling v/d mensheid in de rechtvaardigen en de zondaren immers zo belangrijk geworden? Voor de jood is 't concept dat G d die rechtvaardige beloont en de slechte bestraft dé bevestiging van G ds standvastige trouw! Hóe zou de rechtvaardigheid van G d ànders 'de wereld kùnnen regéren'?
De bestemming van de mens stemt echter maar zelden mèt dìt zedelijk stréven overeen: het is daarom gemakkelijk voor ons om tot de conclusie te komen dàt er íets mìs ÌS! Geen enkele ethiek of godsdienst is er tot op heden in geslaagd om dit probleem van het kwaad òp te lossen? In 't OT is 't boek IYOV/JOB gewijd aan de vraag naar het waaromvan het bittere lot van de rechtvaardige! Ook de wijsheidsliteratuur van het oosters heidendom kent de kreet: "ZE BEWANDELEN 'N GELUKKIGE WEG, ZIJ DIE GEEN GOD ZOEKEN! WIE VROOM BIDT TOT EEN GODIN, WORDT ARM EN ZWAK!"
Ook hier gaat myDi over tot 't einde ...
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende