2df70b 't was niet dit probleem dat de revolutie
veroorzaakte die de aanzet gàf tot 't zedelijk gebod van Yesj! Zoals we hier al eerder vaker opmerkten, wordt 't zedelijkreligieus motto wat zegt dat 't rechtvaardigen goed gaat & booswichten ellendig aan hùn eind zullen komen, al voortdurend weerlegd door 't leven zèlf?
Voor de jood uit die Oudheid was dit motto ook om nog andere redenen nogal twijfelachtig! Want zèlfs àls zo'n motto 'toevallig' door de ervaring 'bevestigd' werd, zou je nòg steeds de vraag moeten & kunnen stellen: ìs zó'n eenvoudige zwartwit indeling van mensen in alle rechtvaardigen & zondaren, goeden & slechten, mooie & lelijke, mannelijke & vrouwelijke etceterara zèlf wel goed?
We wéten immers al lang dàt níemand vòlkómen rechtvaardig of totaal verdorven is, op misschien zo nu en dan enkele uitzonderingen na, wànt het goede & 't kwade vèchten met elkaar in 't hart van ieder groeiend èn bewust wòrdend Mènsch?!
Ook rijst de vraag òf er wel grènzen zíjn aan die zg. genade van g d & zijn/haar/de liefde voor mensen!?
Zèlfs àls er geen problemen waren met die beloningen v/d 'rechtvaardigen' & 'n straf vroeger of later voor 'de zondaren', kan men eigenlijk wel zeggen & ervan overtuigd worden dat iemand wèrkelijk ook nog zédelijk hàndelt àls zó'n daad slechts ingegeven wordt door de veronderstelling van daaraan verbonden beloningen & waarderingen?
Zoals we al eerder vaker zeiden èn zagen, wees alreeds die Antigonos van Socho een zó geheel oppervlakkige, slaafse èn simplistisch populistische nephouding van de hand als in wezen vulgair, banaal & hypocriet!
We hóren zedelijk te handelen, en tegelijkertijd niet te denken aan 'n belóning daarvoor, die 'zéker' ooit een keer 'kòmt'? Dat is immers ook waar de krankzinnige Killers met hùn Legioenen maagden falen?!
De starre moraliteit van zo'n soort van Oud Verbond voldeed al duidelijk eeuwenlang al niet meer
na de aanvang van de Spiltijd & deze nieuwe gevoeligheid van de joden/christenen in de Grieksromeinse periode:
wie eenmaal ingezien heeft dàt mensen zich niet LÁTEN in-delen in die categorieën 'rechtvaardigen & zondaren',
is wel gedwongen de ònmogelijkheid toe te geven van dat 'liefhebben der goeden' & 't zwartstwitst háten
'van dé slèchten'!? Vanwege de moeilijkheid te wéten hóe vèr 'g ds liefde & genade' gáán, kwamen Vélen
tot de conclusie dat je dus iedereen liefde moet betonen, zowel zg. rechtvaardigen als zondaren!
Want daarin zou men dan G d zèlf navolgen?
Luke 6:36 laat dit gezegde door Yesj als volgt verwoorden:
"WEES BARMHARTIG ZOALS JULLIE HEMELSE
VADER/MOEDER/KIND OOK AL BARMHARTIG
IS!"
Óók dàt was zo'n oude rabbijnse spreuk
(zie Mechilta de Rabbi Isjmaël over
EX 15:2)! We komen
erop terug
.......
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende