29785177bpm we profiteerden van doorbraken in de
Q
MODERNE GENEESKUNDE,
DIE VOORUITGANG VANZELFSPREKEND LIETEN LIJKEN DOOR 'T DAGELIJKS LÉVEN TE VERBÉTEREN,
èn door effectieve pleitbezorgers als Saint-Simon, die 'n passie voor wetenschap & technologie páárde
áán de tóenmálige cùltus v/d emotie?! De volgelingen van Saint-Simon, die 'n lexicon van pseudo-reli-
gieuze hóógdrávendheid ('gelofte', 'missie', 'universele verbintenis', 'menselijkheid'
óvernamen & zó nu
verder bleven uitbreiden, bléken 'n in 't óóg lópend samengeraapt zootje ongeregeld; ze varieerden van
mensen die de Jóden prézen òmdàt zíj vóór 'industriële & politieke bànden TÙSSEN de volken' en Indiase
seksuele godinnen en androgyne goden gezorgd hadden tot Pierre Leroux, die met zíjn krant Le Globe
aan de wíeg stond v/d moderne ideologische journalistiek!? 'n Àndere saint-simoniaan, Suzanne Voilquin, 'n
vrouw uit de arbeidersklasse, reisde in de jaren '30 v/d 19de eeuw mèt háár blijde boodschap over vrouwen-
emancatie naar AeGYPTe (alwaar zíj zich als Arabier krant kleedde), Amerika en Rusland! De Franse revolutio-
nairen hàdden WÉINIG voor vróuwen gedáán; hùn àlgehéle hóuding werd sámengevàt door de vooraanstaande
radicale krànt Les Révolutions de Paris, die de vróuwen áánried om toch maar liever thuis te blijven & hun
'bróeken te nááien voor onze ozo móedige sansculotten'! Maar revolutionaire feministen waren góed vertegen-
woordigd onder de volgelingen van Fourier & Saint-Simon; dóórdàt wàt zíj zéiden Níeuw èn Gedùrfd was, léken
ze soms ultraradicaal!? George SAND, hoogstwaarschijnlijk al dé ìnvlóedríjkste vróuw vàn háár Tíjd, kwam
mèt 'n romantische versie van vrouwenemancipatie, die zíj baséérde òp de rèchten vàn HÈT HÀRT!
Maar 't was ook de tijd waarin zèlfs al de gematigdste eis
tot vrijheid voor vrouwen kòn rékenen op wóedende,
seksueel getinte tirades van MÀNNEN,
waaruit een grote àngst
sprak voor hùn
éigen tróebele
zèlfbééld.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende