292411112gm 'als Yesj níet opgestaan is, blijft 'n

Q&@
Verkòndiging ervan hol & leeg'?, zegt SPII en Isaac de Syriër stelt het nòg schèrper: 'De enige Ònherstelbare ZÒNDE is de onverschilligheid Ten aanzien v/d wederopstanding v/d Gezàlfde'! En wanneer je de werken van 'Honest to G d' ROBINSON of Harvey COX leest, krijg je 't gevoel dat hùn horizontale conceptie v/h christendom hèn tegen wil & dank meesleepte naar die 'morele' god, die ze bewéren te bestrijden?! Aldus zijn zij genoopt het bijzondere van het euangelie terug te voeren tòt een soort van humanitair en zachtaardig socialisme ten behoeve v/d stoelenzetters v/d UN!? De apophatieke opvatting of de 'negatieve' theologie houdt in dat we 'g d' nooit zùllen kùnnen begrijpen?! Opvallend is 't dat voornoemd artikel in TIME (dec.'69) WÈL protestanten, katholieken en joden beschrijft, maar in ÀLLE talen zwijgt over de orthodoxen? Niettemin behoort Gabriel MAYZNEFF tot degenen die ervan overtuigd zijn dàt de orthodoxie in déze geestelijke crises van onze tijden nog wel degelijk enige 'brandende waarheden' te verkondigen heeft! De wèrkelijke revolutie v/d 20ste eeuw was de ontmoeting tussen de orthodoxie èn het westen: in CONTACTS bevestigde de protestantse theoloog JJ VON ALLMEN dat àlléén de Orthodoxe Kèrk nog 'n antwoord kan geven op 'n theologie v/d 'dood van god', die 't logisch gevolg is van 't europees nihilisme!? Ongetwijfeld doelde Berdiajeff dááròp toen hij schreef 'Dostojewski wìst àlles wat Nietzsche wist èn daarenboven nog iets meer'! Dìt 'nòg íets méér' is in de eerste plaats de innerlijke overtuiging dàt "G d" bóven ÀLLE 'namen van god' staat, zèlfs ook boven het besèf van god? Dionysius de Areopagiet zegt: "G d ìs nòch ZÍEL, nòch intelligentie, nòch kràcht, nòch wíjsheid, hij/zij òntsnàpt aan ÀLLE redeneringen, aan ÀLLE áánroepingen, aan ÀLLE wéten, want hij/zij/het is bóven & búiten dit alles'!!!
Hóevèr zíjn we híer al verwijderd v/d theologie met 'n opvatting van 'n rationele Gòd v/d heilige Anselmus & Descartes! 'n Jonge Griekse briljante theoloog, Christos YANNARAS, toont in zijn boek over Dionysius de Areopagiet & Heidegger heel duidelijk aan hóe de gríekse kerkvaders al bij voorbaat geantwoord hèbben op alle afwijzingen v/h modern nihilisme: "'t Apophatisme v/d orthodoxie voegt zich bíj 't nihilisme in 't verwèrpen vàn 'n rationele god, maar zij gaat níet in de afwijzing ten onder"! Inderdaad, als 'g d' al ònkènbaar ìs ìn iedere bovenzinnelijke èssèntie, dàn ìs 't tòch mógelijk hem/haar/het te kènnen in 'energieën', zóàls díe zich kennelijk aan de volgelingen & de discipelen/apostelen gemanifesteerd HEBBEN 'i/h lìcht van de berg TAVOR': dit fundamentele onderscheid tussen de 'essentie van g d' & 'z'n energieën' ìs de grote verdíeping v/d Byzantijnse theologie, die dankzij de heilige Gregorius Palamas i/d 14de eeuw tot stand kwam.
Zij verklaart daarmee de realiteit van TAVOR, nl. 't 'déélnémen v/d mènsch a/d glorie van g d'. We komen eruit voort, leven erin & gaan erheen terug: 't mysterie is ons leven zèlf tussen ontstaan & vergaan ~ al wat leeft is immers verwant aan elkaar ~ 'net als in myDi' .......
14 sep 2017 - bewerkt op 17 sep 2017 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende