27303 toen men hem wilde beroepen als predikant
van
Den Bosch,
besloot híj tòch
na afronding van zijn werk
naar Heusden terug te keren.
Voordat hij vertrok, stelde hij voor
om 'n publiek dispuut te voeren met rooms-katholieke tegenstanders.
Twee Leuvense hoogleraren, Guilielmus ab Angelis (Willem van Engelen) & Cornelis Jansenius (Jansen) (1586-163
,
zouden namens de rooms-katholieken het woord voeren? Maar in hun geschrift RESPONSE DES CATHOLIQUES AU CARTEL DES MINISTRES DE BOIS-LEDUC (antwoord aan het predikantenkartel in Den Bosch) werden zoveel onuitvoerbare voorwaarden gesteld
dat 't er niet meer van kwam. Teruggekeerd in Heusden raakte Gijs Voet gewikkeld in 'n uitvoerige schriftelijke polemiek met Cees Jansen, waarin 't vooral ging om vragen betreffende de rooms-katholieke opvattingen over de apostolische successie & kerkelijke
zending. Voet meende dat Jansens historische argumenten voor de apostolische successie voorbijgingen aan theologische
vragen omtrent de schriftuurlijkheid van bepaalde rooms-katholieke leerstukken, zoals die over 't pausdom, de aflaat &
de Mariaverering. In zijn geschrift DESPERATA CAUSA PAPATUS (De wanhopige zaak v/h pausdom, 1633) gepubliceerd
in 1635 @ Amsterdam, boog hij de discussie òm naar de waarheidsvraag zonder aan historische kwesties voorbij te
gaan. Hoewel Voet & Jansen, de grote Augustinuskenner, in de genadeleer niet al te veel van elkaar verschilden,
gingen hun opvattingen inzake de kerk radicaal uiteen! Grappig toch hoe men vele millennia kon doorgaan
met 't assimileren v/d Assyrische, Babylonische, Chaldese, de Egyptische/Perzische, Joodse &
vele verdere christelijke & erg diverse 'sektarische' gevoelens & gedachten over goden,
geesten, gewoontes, tradities &
interpretaties wereldwijd
...?
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende