Daar
zit 'm natuurlijk dé knéép:
hoe kom je via onze voorgeschiedenis,
de verhalen & vertellingen in literatuur & kunsttradities
tot 'evolutionair gedrag'? Oftewel: hoe vertalen we de natuurlijke processen
in plant, dier & mens naar cultivering, zinvolle selectie en integratie! Wat ooit begon
als heidense religie in verre tijdperken overal op aarde, ontwikkelde zich tot onze 'moderne tijd'
in politiek en aanverwant (wan)gedrag? Vandaar die tientallen partijen, stromingen, leerscholen & sociale netwerken:
hoe leef je nu samen met minimaal 'geweld' & maximaal 'gnot', simpel gezegd!? Mòr citeert dus maar wat 'in 't wilde weg' uit
wat je kunt tegenkomen onder-weg 'naar het einde'?! In dat perspectief besteden we hier daarom keer op keer aandacht aan sommige punten & conclusies op 't Pàd in omvangrijke oeuvres die tot nu toe nog vaak betrekkelijk weinig aandacht gekregen hebben tussen officiële en piratenzenders: 'posities van vrouw en kind in kerk & samenleving', 'strijd tegen sociaal onrecht
door de diverse banken van lening' & de verschillende visies van joden, christenen & moslims
op de resterende samenlevingen wereldwijd; missie, zending,
kolonisatie, globalisering,
ontwikkelingshulp?
Al deze onderwerpen
zijn de laatste decennia al volop in discussie
in haast bijna alle toonaarden en modulaties:
niet alleen binnen maar ook buiten de kring van degenen die zich verwant voelen
met de vele orthodoxe, katholieke, gereformeerde
& humanistische
tradities ...
Ook al moeten we eveneens
Voetius' opvattingen over die zaken in de context plaatsen van hùn tijd,
kennisname daarvan kan al met al niettemin 'n zoveelste stimulans zijn om huidige discussies
in 'n veel breder en historisch perspectief te plaatsen?! Aandacht voor al die tradities vol oorzaken en gevolgen
is geen vlucht uit het heden & aandacht voor de traditie is ook iets anders dan traditionalisme omdat traditie
is als 't 'levend geloof der doden' & traditionalisme 't 'dode geloof van de (nog even) levenden' {Jaroslav
Pelikan}? Ouwe Mòr is nu eenmaal gewend om overal nieuwsgierig in te duiken & blijft dus maar
'n eind erop los 'citeren' uit wat je kunt
ontmoeten onderweg.
Op de duur via fragmenten ook uit 't werk van GV
die corresponderen met de eerder & vaker geciteerde behandelde thema's ~ over
de zg. "G dskennis & Wil", verdiensten van heidense & joodse profeten, christelijke euangelisten,
geestelijke verlatingen & teksten over is-lam e.d. - i/h kader van eerdere dissertaties/publicaties,
uit 't Latijn e.d. vertaald hopelijk in leesbaar Nederlands! 't Ìs ahw. ook 'n neerslag
van OM@1961/'62 i/d Podelta, Velo Korinthos,
Cyprus, Kana'an, Klein Asia, Iran,
Afghanistan, Pakistan, Kashmir,
madras, kerala
etceterara?