218btsodb Christ: developing evolutions for 'g d'?
Moreel inzicht & gezag is oorsprong, middel & doel van ware ontwikkeling: dìt gezag berust daarop dat Yesj de absolute aanspraak 'van G d op de Mènsch' tot uitdrukking brengt! Hij is de openbaring van g d en dus ook van zijn gebod en zijn aanspraak; daarom is het ook onmogelijk dat de mens dus wat graantjes uit Yesjoea's bergveldredes voor de neus zou wegpikken & zeggen: dìt en dàt bevalt mij wel, maar dat andere níet?! 't Ìs onmogelijk dat je zegt: ik pak er àlléén uit wat míj wel goed uitkomt op dit moment!?
Zóíets kàn alleen als 't om menselijke wijsheid & om wat gewone raadgevingen ging?
Dàt ìs in dìt geval echter níet zó! De BERGVELDREDE vraagt eenvoudig dé abundantie der liefde, ìn vòlle, ònvoorwáárdelijke óvergave, 'n overvloed, 'n 'schenkende Tugend' (Nietzsche) die dus helemaal níets terugverwacht, laat staan terugvráágt, maar 'n ruimhartige liefde waarmee iemand zich inzet voor de naaste zònder naar 't resultaat of de belóning te vragen! Want zó was ook aldus Yehosjoea's wèg: zó heeft hij het gedaan! Zó àlléén (ràk kàch @ haOlam haZèh!) kom je níet ten val èn BLÍJF je moréél overeind?
Maar, zoals gezegd, 't is geen prestatie om deze liefde te betrachten: àls het een prestatie zou zijn, dàn wàs 't ook niet zo belangeloos àls 't bedóeld ìs, want zo'n prestatie vraagt erom belóónd te worden!
Néé, 't ìs 'n overweldigend wörden dóór (via) de liefde 'van g d' díe ìn déze masjiach op ons afkomt èn díe jóu zó gáát bezíelen, dàt je vrùchtbaar wördt èn zó gáát (be)leven & (be)werken àls dóór Yesj oorspronkelijk bedoeld is. Het is uiteindelijk - je kunt 't haast niet anders zèggen - G ds genade & heilige héling díe ìn òns gáát wérken, verzorgen, oogsten & dóórwerken!
De exegeten wijzen erop dat MAT ànder is dan SPII: bij Mat is 't nog iets wat gaat om de werken, om de DÁDEN, díe dé doorslag géven? BIJ SPII gaat 't al om 'n gelóóf dàt zálig máákt! Wat MAT be-treft is de waarneming zeker juist. Hij zegt 't dúidelijk, ook in dit stuk (7:24>
"IEDER DIE ALDÉZE MIJN WOORDEN HÓÓRT EN ZE NIET DÓET, ZAL GELIJKEN OP 'N DWAAS, DIE ZIJN HUIS NÍET HÈCHT FUNDÉÉRT MAAR OP LOS ZAND BOUWT!" Dé wóórden van Yehosjoea móeten gedáán wòrden: het gáát aldus òm wèrken, òm òns hàndelen, dóen èn láten?! SPII zegt, vlg. sommigen, iets ànders: 't Zóu BÍJ Hèm véél méér òm hèt gelóóf ÀLLÉÉN gaan èn dùs helemaal niet om wèrken?
Maar zo is SP toch verkeerd verstaan: SP ZÈGT zéker dat 't Geloof alleen ons redden kan, maar dàt gelóóf ìs wèl 'het geloof dóór dé líefde wèrkende' vlg. Galaten 5:6, hèt geloof derhalve dat in de liefde (alleen) zich úit èn zich verwerkelijkt! Hij zegt duidelijk dat 't niet gedáán is met de werken der wet, met daden die alleen nog maar conform 'de letter der thora' zijn. Dwz.: hij is gekant tegen werken waarmee je een religieuze prestatie levert die beloond moeten worden zóu! Hij zegt echter ook, dat we 'voor de rechterstoel g ds' openbaar moeten worden èn dàt dàn gevraagd ZÀL worden naar alle daden die we ìn dìt lichaam gedáán hèbben, 't zij goed 't zij kwaad vlg. 2 KOR 5:10; hij onderscheidt de werken der wet van wat je in 't geloof gedaan hebt. Hij noemt ze dan ook 't werk v/h geloof in 1 TESS 1:3 & 2 TESS 1:11!
'n Kwestie dus van inzicht, gezag èn liefde?!!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende