20df klitschklatschklanderevand'enebilopd'andere?!


Al vroeg trad er een accentverschuiving op
bij de hellenistische christelijke gemeenten in het nabije midden
& verre oosten die gesticht waren door Griekse joden en hoofdzakelijk bestonden uit niet-joden.

In díe gemeenten werd de verlossing door de gekruisigde christos die 'Opgestaan Wàs'
hèt hàrt vàn dé Prediking. 't Is dus geen toeval dat 'de geschriften' ontstonden ìn déze gemeenschappen -
zoals de brieven van SP - nauwelijks iets bevatten
óver leven en prediking van Yesjoea?


't Ìs voor onze kènnis van Yesj
misschien maar gelukkig dat de synoptische euangelies tamelijk láát opgeschreven zijn -
blijkbaar omstreeks 70 AD/CE - toen de dynamische creativiteit binnen de Paulinische gemeenten sterk afgenomen was!

Déze latere laag v/d synoptische traditie kwam voor 't eerst tot uiting
i/d redactie v/d verschillende evangelisten & had 'n Griekse inslag. Als we dat materiaal
onbevooroordeeld bestuderen, kunnen we uit de inhoud en de uitdrukkingswijze òpmaken
dat het niet gaat om kerygmatische uitspraken
maar om christelijke gemeenplaatsen.


Ìs het werkelijk geloofwaardig om te stellen
dat synoptische euangelies bij wetenschappelijk onderzoek
'n betrouwbaar portret opleveren van de historische Yesj,
òndànks de kerygmatische prediking
van het geloof door de "Kerk"?

Synoptische euangelies werden gebaseerd
op één of meer al lang verloren gegane vroege documenten die opgesteld werden
door discipelen van Yesjoea & de 'vroege kerk' @Yeroesjalayiem e.d.?!!


Àl díe teksten zijn oorspronkelijk
in 't Hebreeuws/Aramees geschreven & daarna pas vertaald in het Grieks
èn minstens enkele keren zo bewèrkt gedurende de eerste helft v/d 'eerste eeuw'!?

De Griekse vertalingen van deze oude Hebreeuwse bronnen werden door
de drie euangelievertellers gebruikt?! Als we dit alles aldus bezien in het licht van hun joodse achtergrond,
dàn bevàtten de euangelies dus wel degelijk een beeld van Yehosjoea dàt hoogstwaarschijnlijk
toch best wel ietwat betrouwbaarder ìs
dan algemeen aangenomen werd ~~

De vraag naar de literaire onderlinge afhankelijkheid
van de synoptische euangelies werd ook wel
't 'synoptisch probleem' genoemd ~~

't Lijkt erop alsof Luke
de oorspronkelijke traditie beter weergeeft dan Mark & Mat,
voorzover die afhankelijk is van Mark!? Kritisch hèronderzoek van al dit literair materiaal
wijst dan ook uit dat Luke eerder geschreven is dan Mark. Vervolgens bewerkte Mark 't euangeliemateriaal
& beïnvloedde Mat, die de versie van Mark op de voet volgde,
in ongunstige zin.

Tenslotte
is het van belang hieraan toe te voegen dat Mat,
wanneer hij niet afhankelijk is van Mark de oudere bronnen over 't leven van Yesj bewaard
die achter 't EU van Luke staan, vandaar dat Luke & Mat samen
't meest 'èchte' & authentieke portret van leven
& leer van Yesj kunnen geven
tot op de myDidag
van vandaag.

Vreselijk boeiend blijft
't sowieso overal
& altijd
weer
...
10 mrt 2016 - bewerkt op 11 mrt 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende