191btsodb CGN vraagt zich tenslotte af "òf déze ~


'Nederigheid' blanke Afrikaners gegeven zal zijn òf dat ze volhàrden ìn hùn tròts èn òngenáákbaarheid"? Misschien, zegt hij, ìs òm tòt nederigheid te komen wel 'n vernedering van 'de blanke' nódig! Zó'n vernedering zàl dan hardhandig tóegebracht moeten worden?

Hij herinnert dan aan de indringende roman van J.M. Coetzee, DISGRACE (in 't Nederlands vertaald als: 'In ongenade'knipoog!


Lucie, de dochter van professor Lurie, woont in de Kaapprovincie op 'n boerderij. Zij wordt in haar huis op 'n kwade dag door zwarte overvallers beroofd & verkracht. Lurie windt zich daarover zeer òp & wil wráák nemen. Maar z'n dochter zegt: wàt àls dìt dé príjs ìs die ìk moet betálen òm híer te blíjven? Lucie wordt vernéderd! En díe vernédering léidt bij Háár tot de genade van de nederigheid.

Ze begìnt opnieuw, zònder rechten, zònder bezìt èn zònder waardigheid! Lurie is in ongenade gevallen bij de universiteit waar hij werkte vanwege z'n verhouding met 'n studente. Hij èrkènt schùld, maar wìl géén betuiging van beróuw afleggen. Dàt leidt tot zijn ontslag. Maar Lucie hééft de genade gevònden, zij het làngs 'n brúte, vernéderende weg. ZÀL dìt ìn héél Zuid-Afrika óók nódig zíjn?

Àls de blànke inwoners zich hàrdvòchtig blíjven àfzetten tégen dé ÀNDER, dan leidt dàt ertoe dàt zíj in ongenade vallen èn vernedering over zichzelf afroepen?! Niehaus hóópt met vréés & béven te mógen verwàchten dàt dìt níet 't geval ZÀL zíjn!? Dàn echter móet de blànke úit zichzelf gáán vóelen & besèffen, dàt 't 'n grote GENÁDE ìs òm tòt nederigheid te kómen! En dàt ÀLLÉÉN maar díe GENÁDE 'n Níeuw Begìn voor Zuid-Afrika mogelijk zal gaan máken! Maar óók 't dúivelse scenario is niet ònmógelijk. Er móet nú gekózen wòrden. 'Heer, hoeveel maal zal mijn broeder tegen mij zòndigen & moet ik hem vergeven? Tot zevenmaal toe?' Dàt was wat SP1 vlg. Mat. aan Yesj vraagt.

Sjim'on Petros/Kefas vraagt niet on-middellijk hóe VÁÁK hij moet vergeven, maar hij vraagt eerst: hoeveel zal mijn broeder tegen mij zòndigen?

Misschien ook wel zeven x òf zéventìg maal zéven kéér òf zèlfs méér? Dàt ìs aan de zwarte mensen in Zuid-Afrika overkomen.

't Wàs 'n schier uitzichtloos líjden dat hèn aangedaan wèrd! Hun broeder, díe géén hóeder vàn zijn zwàrte bróeder wìlde zíjn, hééft zwáár tégen hèm gezòndigd.

De zg. 'blanke' hééft zich zó schuldig gemaakt tegenover de 'zwarte' als de slááf in de gelijkenis tegenover zíjn Héér! Deze slaaf was 10.000 talenten schuldig! Dàt is oneindig véél, want de talent is dé waardevolste munt & tienduizend 't grootst voorstelbare getàl!

Zó ìs óók de blanke miljoenvoudig schuldig geworden aan zijn Zwarte broer & zuster! 't Gáát òm heel wat méér dàn 7 x! En Peter zàt met zijn zéven al heel hoog, want de joodse wet zei: hoogstens drie- & geen viermaal & daarmee is het uit! Maar óók 7 x is vlg. YESJ veel te weinig ...

Hij vraagt dé óvervloed waarvan i/d bergveldredes ook al sprake was: 70 x 7 x, & dàt is geen 490 keer, maar daarmee was aangeduid dat vergeving ònéindig ìs èn àltijd weer opnieuw gegeven moet worden. We kunnen ons geen eeuwige 3e WO veroorloven als dé fínále onvermijdelijke DOOMSDAY.
26 sep 2016 - bewerkt op 28 sep 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende