~*~
Zalig
gedroomd
en alles vergeten.
Behalve dan dat er zoals gewoonlijk
weer myditeksten inzaten.
Het beroerde is alleen
dat wanneer ik denk dat ik ze opgeschreven heb
ik me realiseer dat dit slechts een droom is?
En zo volgt de ene zin op de andere:
DIT is belangrijk, even opschrijven, zeer tevreden en dan het besef
dat dit virtueel space is ~ psychedelicatessen bij de vleet,
maar vervluchtigd sneller dan
de reuk van een
scheet!
Daarom,
ter compensatie,
maar EEN van de goorste mydiverhaaltjes
die ik ooit tegengekomen ben
uit de 'verre stenen
oertijd'?
Bij
voorbaat sorry
voor de smerige
details!
~*~
Rivieropwaarts
vonden we een verlaten hut.
Daar sloegen we ons kamp op, nadat we een bericht via de kortegolfradio hadden gezonden om onze positie door te geven. We waren allemaal bang en wisten niet of we toch nog door iemand werden achtervolgd. Ik dacht aan de gestaltes die we die ochtend
in de buurt hadden gezien ...
De hut
was vervallen.
De mannen deden hun uiterste best om hem een beetje waterdicht te maken.
Ze lieten de meeste bagage in de kano, voor het geval dat.
ALS ze plotseling zouden moeten vluchten, ging het sneller ZO?
Wat we nodig hadden voor de nacht stouwden we in de hut.
Daarna maakten we een kampvuur.
De stemming was bedrukt, er werd niet veel gepraat.
De wachtdienst voor de nacht werd bepaald en tenslotte verzamelden we onze vertalers om het vuur.
We werden onophoudelijk belaagd door
ontelbare muskieten!
We hadden
heel veel vragen.
De belangrijkste was natuurlijk:
WAAROM lag er een lijk
in de hut?
NN
begon met een uitleg.
"Wij houden de doden in onze hutten BIJ ons.
We slapen, eten en leven naast de lijken.
Als de ontbinding begint, dan drukken we de nog achtergebleven sappen uit het lijk en smeren ons lichaam ermee in. Als de ontbinding volledig is afgerond en alleen de botten nog maar over zijn, dan hangen we de schedel en de kaak in onze hut op.
En als we verhuizen, dan nemen we ze mee!"
FF
checken!
WAAROM?
"Omdat wij
geen hoop hebben
om onze geliefden ooit nog terug te zien.
DAAROM hangen wij zo aan hen en bewaren we hun resten
als herinnering!"
~*~
Kannibalen:
we bevonden ons nu in hun gebied ~
het zijn gevaarlijke mensen: ze doden niet alleen iedereen die in hun gebied binnendringt,
maar ze eten hun doden [nog steeds?]
ook op!
~*~
Laat ik
het hier
voorlopig maar bij laten?
Maar het blijft helaas een feit dat er nog steeds de meest krankzinnige toestanden bestaan,
die we gewoonlijk NIET tot ons bewustzijn
laten doordringen!
Kindermoord
[vooral op meisjes],
kinderhandel, kinderslavernij, kindermishandeling ...
Kindermisbruik, kinderarbeid, honger en dorst, gebrek aan schoon water,
kleding, behuizing, scholen ...
GEEN ouders of familie,
oorlogsomstandigheden met massamoord door moderne wapens ...
Je KUNT wel alles ontkennen
of negeren en net doen alsof het niet bestaat en
helemaal niet zo erg is of heel
ver weg ...
Maar als puntje bij paaltje komt,
DAN zijn ook ONZE 'verre voorouders'
helemaal niet zo vreselijk ver
WEG?!
Er
worden nog steeds
babies te vondeling gelegd [of erger!] ...
Er is nog steeds bloedwraak en 'eeuwig' wantrouwen, felle haat & uiterste sociale krankzinnigheid!
Zo kunnen mensen wel langzaamaan wennen aan een 'nieuw leven', of, beter gezegd,
aan het dagelijks
'overleven' ...
Maar
een bestaan in het oerwoud of in de woestijn is volledig ANDERS
dan een leven in Nederland!
NU weet ik
dat het twee volkomen verschillende werelden zijn, twee totaal verschillende andere planeten,
of nee, twee ver verwijderde
melkwegstelsels?
NATUURLIJK wonen er
zowel hier als daar [en ginds en nog wat verderop] mensen
die moeten eten, drinken
en slapen ...
Wij
kunnen
allemaal kijken [maar zien we ook?],
luisteren [maar horen we?], ruiken, voelen, proeven, beminnen en haten,
en wij planten ons allemaal voort
en sterven.
Maar
daarmee, vind ik,
eindigen de meeste
overeenkomsten!
Hopelijk
slaag ik er zo nu en dan in
om in de loop van allerlei verschillende mydiverhaaltjes
mijn persoonlijke ervaringen met meerdere werelden
voor de gemiddelde mydilezer wat tastbaarder te maken,
door te vertellen wat MIJ heeft gevormd,
en wat ik heb meegemaakt, gezien, gelezen, gehoord
en ook een luisterend oor te vinden voor het WEZENLIJKE van 'meerdere werelden'
zoals ik die
zie?
Of we het nu
'leuk' vinden of niet:
nog niet eens zo heel erg lang geleden konden we nog niet eens spreken, rechtop lopen, zorgen voor voldoende voedsel, mededeelzaamheid, kinderopvoeding en
zieken/bejaardenverzorging?
We waren amper uit de boom gevallen,
en die appels vielen niet ver van de stam {!},
toen we wel MOESTEN leren
om anders te gaan lopen en samenwerken door middel
van handgebaren en keelgeluiden,
gefluister en geschreeuw,
geluidloos doodgaan zonder kans op genezen of overleven,
OF juichend,
schreeuwend, brullend,
hijgend afstormen op allerlei echte en vermeende
vijanden en beginnen met het uitroeien van andere planten- en dierensoorten,
mensenstammen &
-volkeren ...
Gewelddadigheid,
verkrachting, moord en roof,
slavernij in oneindig vele vormen en gedaanten,
die ooit 'open en bloot' overal gebeurden en 'gewoon waren',
gebeuren NU vaak stiekum, in het geniep,
of kundig bedekt door modewoorden en traditiegetrouw
gewauwel van presidenten,
ambtenaren, gevolmachtigde woordvoerders,
partij-ideologen, religieuze adviseurs en
wat al niet?
Die 'vijf zuilen'
werden niet voor niets ontworpen & 'beoefend'?
Hoewel?
Behalve
de al eerder vermelde vijf zuilen van de islam
golden verder de volgende regels voor het dagelijks leven die vergelijkbaar zijn met de joodse en christelijke maatregelen honderden en duizenden jaren
DAARVOOR?!
Ten eerste,
net als bij het jodendom,
is het verboden om varkensvlees en bloed te eten {en niet voor niets!},
een verbod dat algemeen wordt nageleefd, OOK door mensen die verder 'niets aan hun geloof doen'?!
Dieren moeten ritueel geslacht worden!
Zoals voor gelovige Joden het eten en drinken e.d. KOSJER moet zijn en niet 'treife',
ZO moet voor moslims eten 'halal' en
niet 'haram' zijn.
ANDERS
dan bij het jodendom is ook alcohol verboden,
maar de naleving van DIT verbod is minder algemeen
[en dan hebben we het nog niet eens over de {noodzakelijke of afgedwongen teelt} en productie van opium, heroine, morfine en nog veel meer variaties
op oeroude thema's en
gebruiken!] ...
In het
wat meer 'liberale' Egypte
[waar gisteren Glles Quispel {89} op reis is overleden, de Nederlandse vertaler & uitgever van het apocriefe evangelie van Thomas!] serveren cafees bier, maar in het strenge Saoedi-Arabia staat al een zware straf op het alleen maar 'in bezit hebben' van een
fles drank ...
VERDER
is het berekenen van rente op kapitaal,
negatief verwoord 'woeker' geheten, in THEORIE nog steeds VERBODEN!
Maar mede door de enorme olierijkdom floreert het wereldwijde kapitalisme OOK in het Midden-Oosten als nooit tevoren?
WAARBIJ
[natuurlijk] de kosten en baten op 'andere manieren'
verrekend worden ...
EN waarbij
het [ook heel 'natuurlijk'] nog wel eens wil gebeuren
dat onontwikkelde & goedgelovige moslims door meedogenloze bedriegers
met een beroep op het geloof 'doodgewoon'
opgelicht worden.
OOK
dat soort streken
en tegenmaatregelen zijn van alle plaatsen en tijden:
de machochimp die als greyback aan de top van de piramide staat & 'burgemeester' speelt met z'n dikke sigaar a la Ome Hans uit 't Land van Ooit en/of de homobonobo die ELK conflict 'regelt' met regelrecht geknuffel en 'genaai' tussen alle leeftijden en geslachten;
de H-mannen die genocide bevelen en/of laten uitvoeren openlijk en/of stiekum,
de S-vrouwen die hun lichaam moeten verkopen uit armoede
of 'gewoon' gebrek aan
werkgelegenheid?
De
kinderen
van alle leeftijden
die 'tot alles bereid zijn'
om de gevoel van honger, dorst en eenzaamheid [e.d.]
kwijt te raken, te verdoven of weg te laten
nemen ...
Ik stop:
dit gaat TE VER!
Op het ene moment
lig je te dromen en met woorden
mooie zinnetjes te maken die de oplossing beloven
voor alle menselijke [en anderssoortige problemen]
en vlak daarop
ben je pas goed wakker geworden
en zie je de realiteit van
de echte
mydialledagsverhoudingen tussen
diverse levensvormen
en menselijk
gedrag?!
Trek
het je maar niet
'te erg' aan:
er is MEER onder de zon & onder de maan
dan ALLEEN MAAR
'dat'?
Maar toch!
















