13/df105bc Móeten we dan ook aannemen dat Yesj, al
ONDERWEES
HIJ IN HET HEBREEUWS,
DE ARAMESE TERM GEBRUIKTE
ALS HIJ 'T OVER DE 'MENSENZOON' HAD?
Natuurlijk niet: zoals 'we sullen scene' wordt in
het Testament van Avraham de eschatologische Mensenzoon
al geïdentificeerd met ABEL, de zoon v/d éérste ADAM! Dàt bewijst dat
de Mensenzoon in het Hebreeuws zó wèrd/wòrdt genoemd: benAdam, zowel zoon van Adam àls zoon v/d mèns!
Die uitdrukking 'mensenzoon' komt al voor i/h OT! Daniël beschrijft in 'n visioen in Perzië 'HÈT KÓMENDE ÓÓRDÉÉL VAN G D'
óver àlle koninkrijken op aarde. ~ IN MIJN VISIOEN ZAG IK DAT ER TRONEN WERDEN GEPLAATST EN EEN HÓÓGBEJÁÁRDE GING EROP ZITTEN! ... 'T GERECHTSHOF GING ZITTEN & DE BOEKEN WERDEN GEOPEND ... IN MIJN NACHTELIJK VISIOEN ZAG IK TOEN MET DE WOLKEN VAN DE HEMEL IEMAND AANKOMEN DIE OP EEN MENSENZOON LEEK: HIJ GING NAAR DEZE HOOGBEJAARDE EN WERD ER VOOR HEM GELEID! TOEN WERD ER AAN HÈM HEERSCHAPPIJ GEGEVEN, VEEL PRACHT EN GROTE KONINKLIJKE MACHT;
ALLE VOLKEN, STAMMEN & TALEN BRACHTEN HUN HULDE AAN HÈM! ZIJN HEERSCHAPPIJ
IS EEN EEUWIGE HEERSCHAPPIJ DIE NOOIT VERGAAT, ZIJN
G DSRIJK GAAT NOOIT
TE GRONDE!
~
Daniël 7:9-14.
Voor Daniël was dé Mensenzoon 'n symbool
van de 'heiligen van de Allerhoogste'! Maar zoals we uit andere geschriften leren,
vooral uit 't Ethiopische Boek HENOCH, is deze identificatie secundair? Oorspronkelijk was de Mensen-zoon de op een mens gelijkende eschatologische Rèchter!
Yesj zei het volgende over hem via Mat 25:31-46: ~
WANNEER DE MENSENZOON KÒMT, BEKLEED MET
HEERLIJKHEID EN RONDOM HEM ALLE ENGELEN,
DÀN ZÀL HIJ PLAATSNEMEN
OP DE TROON VAN ZIJN
HEERLIJKHEID!
WVV
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende