zit m'n jasje goed [vroeg de naakte keizer van r.]



~@~

HET
MOOISTE
van dromen is
dat ALLES in elkaar overloopt:
tijden, plaatsen, voelen, denken en doen
vloeien naadloos in elk ander over en het lijkt alsof
ALLES ook ECHT kan gebeuren in alle geuren en kleuren
en schakeringen van menselijke
mogelijkheden!

Geen
wonder
dat men dit in vroeger dagen
[of soms nog steeds wel onder de 'primitieven']
ervoer als 'engelen' oftewel boodschappers van god[en]:
de onzichtbare wereld die doordrong tot in de details EN 'grote lijnen' van ons bestaan
als mydihomomachobonobosujetten amper uit het ei gekropen &
'ready' to return at
any time?

Voor
mijn gevoel
zijn dromen DE sleutels
tot alle breindeuren en tijdsreisgangen:
alles wat in eeuwigheid op alle plaatsen is ervaren
vanaf het allerprilste oerbegin tot in alle daaruit voortvloeiende consequenties
zit opgerold en ingebakken in ons lichaam en onze geest ~ het is alleen 'nog maar' de kunst
om EEN en Ander van elkaar te leren onderscheiden en er 'sense' van te maken
zodat we ook werkelijk WETEN wat
'het mydiverschil'
is
...

~@~



OM
nog heel even [alweer?] terug te komen
op de paxbanana en het 'centrale mydithema'
van praktisch AL mijn mydiverhaaltjes: ALLES IS EEN GEHEEL van oorzaken en gevolgen ~
het ENIGE wat ons nog rest is het ontwikkelen van de gevoeligheid die ons kan leren om ook ECHT
te onderscheiden 'waar het om gaat', dit ook weer 'kunnen loslaten', EN DIE
gevolgtrekkingen te kunnen maken die ons kunnen leiden
door de doolhof van ons brein waarin alles
'opgesloten zit' en die ons kunnen
voeren naar WARE 'vrijheid'
& ECHT evolutionair
'GNOT'?

"G D"
wil als het ware
bij wijze van spreken en schrijven
zichzelf leren zien OOK door onze zintuigen en
'zodoende' dusdanig kunnen handelen
dat alles een EIGEN plaats krijgt
in het zich ontwikkelende
'geheel'!



~@~

Keizer Augustus
[Big Brother van 27 BC tot 14 AD]
beroemt zich in zijn eigen verslag over zijn daden 'Res gestae Divi Augusti':
"Oorlogen te water en te land tegen binnen- en buitenlandse vijanden
heb ik over de hele aarde
gevoerd!"


~@~



De landen
in een wijde kring
om de Middellandse Zee, Gallia, Germania, Ethiopia & Arabia,
Egypte en Groot-Armenia somt hij op als 'veroveringen van ROMA':
het resultaat van al deze oorlogen is de Pax Augusta,
die later de Pax Romana
werd genoemd.


'"VREDE"
betekent dan ook [volgens "Bartje"!],
dat 'overal, zover als de heerschappij van het Romeinse volk reikt,
te water en te land, door overwinningen de vrede
[a la "George Bubble You Douche"]
verzekerd is!'

DEZE
grote 'vrede'
werd door auteurs
die de keizer welgezind waren,
zowel Augustus als zijn opvolgers,
geroemd als "De Gouden Eeuw":
deze traditie laat nog altijd zijn sporen na in de huidige geschiedschrijving.
Contemporaine critici van de Pax Romana Banana
hadden meer oor voor de onderworpenen:
bij Tacitus 'Agricola', 30v, wordt de legeraanvoerder van de Brittanni,
Calgacus, geciteerd, HIJ zegt over de Romeinen:
'"Rovers van de wereld" zijn het, onverzadigbaar in het verslinden van landen!
Stelen, moorden, roven noemen ze met een verkeerd woord 'heerschappij',
en overal waar ze woestenij veroorzaken noemen ze dat
'vrede'!'


De
joden
zijn EEN van de
door Roma onderworpen volken en politiek bijzonder onrustig.
Steeds WEER zijn er opstanden: DUS voert Rome twee oorlogen tegen hen,
van 66-70 en van 132-
135!

De
Tempel
van Yeroesjalayiem
wordt in 70 na Christus verwoest
en vanaf 135 AD mogen joden niet meer
in Yeroesjalayiem
wonen!



~@~

Het
ontstaan
van het 'christendom'
en van het z.g. "Nieuwe Testament" hoort in de joodse geschiedenis onder de Pax Romana:
de teksten van het NT zijn door joodse mensen geschreven, die door Rome onderworpen zijn
en economisch uitgebuit worden!

~@~



Tot
de joodse mensen
moeten OOK de zogenaamde heiden-christenen worden gerekend,
dus mannen en vrouwen [en mydikinderen] van niet-joodse afkomst,
die door hun 'geloof dat Yehosjoea de Masjiach van het joodse volk is',
voor het jodendom hebben gekozen, evenals
andere 'proselieten'?

IN
de messiaanse bewegingen van het jodendom in de eerste eeuw
was de verwachting van het rijk van g d op aarde, waarop ALLEEN G D koning is,
een CENTRAAL gegeven ...

DIE
verwachting van "G d's Komst" als 'koning'
gaf de mensen van toen kracht
en fantasie ...

HUN
'verzet' gold 'voornamelijk' de vraag
OF aan ROMA belasting moest
worden betaald?

DAT
was de consequentie van de relatie met G D:
'geen mens heeft meer het recht om aanspraak te maken op het lichaam van een ander!
Maar DAT nu deed de keizer van Rome
nu juist WEL!

HIJ beschouwde
de hoofdelijke belasting,
het 'kopgeld' {"Tributum Capitis"}
als een consequentie van de verovering van de volken, waarvan de lichamen niet meer aan henzelf
toebehoorden maar het eigendom van de nieuwe heerser in Rome
waren geworden?

DEZE heffing op het lichaam
was DE belasting voor de bezitlozen,
OOK de vrouwen en kinderen: vanuit het perspectief van veel joodse mensen
dreigde het kopgeld door de daarmee verbonden erkenning dat de keizer alleenheerschappij had
over de mensen, de 'relatie met g d' te verstoren ~
"G D ALLEEN" moest koning en heer zijn en niemand anders ~
DAT was het richtsnoer in het leven
van joodse mensen!



~@~

Van het EEN
komt het Ander:
als de kern van 'het ENE' stelsel
BOTST op 'het Andere',
dan
...
zijn
de rapen gaar
en ben je voorlopig
nog niet
klaar
...
'het' zit
'eenvoudiger/ingewikkelder/simpeler' in elkaar
dan je soms zou denken en conflicten zijn voer voor dromen
en alles wat daaruit voort kan
komen
...

~engel~
03 apr 2006 - bewerkt op 13 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende