zelfbevrediging

18+ verhaal

~*~


BOEDDHA
windt er geen doekjes om,
hij vertelt de asceten dat hij NU perfect en waardig is,
een arahant.

Hij is
compleet ontwaakt
en heeft het summum van het boeddhaschap bereikt,
het sammasambuddha.


Onsterfelijk,
amata, heeft hij zich gemaakt
en of de heren maar even willen luisteren
naar zijn leer.



Maar de heren
herinneren hun 'vriend Gatama' er fijntjes aan
dat hij niet in staat was geweest om de ultieme waarheid en de opperste toestand te bereiken
toen hij zich aan zijn strenge yoga-programma
en hongerdieet hield.


HOE kan hij dan NU,
terwijl hij naar zijn stralende uiterlijk te oordelen wel MOET ZWELGEN in luxe,
juist WEL het hoogste heeft bereikt?


De boeddha verklaart
dat hij zijn doel en het streven en het streven daarnaar
nooit verzaakt heeft.


Hij drukt zijn oude metgezellen op het hart
dat een leven vol met zelfkwelling en tegennatuurlijke oefeningen,
dat niets anders is dan flirten met de dood,
NOOIT het gewenste resultaat
zal opleveren!


OOK
een leven in onmatige overvloed
en niet alleen maar gericht op het prikkelen der zinnen,
een leven dat hij sinds zijn "Grote Vertrek" uit het paleis achter zich heeft gelaten,
is NIET de manier
...


Het is juist 'de Middenweg'
die hij ontdekt heeft en die hij tot het uiterste is gegaan,
DAAROM is hij de Tathagata, 'degenen die ZO gegaan is',
de gids die de weg
reeds kent.


Hij is niet langer GEWOON MAAR een vriend,
maar zijn oude maten moeten hem NU beschouwen als hun 'heer',
als de gezegende bhagava,
en als de VERKENNER die hun de weg
wijst.


Kondanna en de anderen
zijn toch wel onder de indruk
en zij tonen zich bereid om naar de eerste uiteenzetting van de leer,
'het aanzwengelen van het rad',
de dhammacakkappavattana,
te luisteren.


Het GAAT er dus om
dat de zoekende mens
de BEIDE uitersten van versterving en
zelfbevrediging [in de ruime zin]
vermijdt.


ALLEEN
het MIDDELSTE pad,
majjhima patipada,
het pad dat de boeddha ging,
leidt tot inzicht,
tot kennis,
tot rust en kalmte,
tot ontwaken en tot
het nirvana.


En DIT pad is
'het edele achtvoudige pad'
en het begint met het 'juiste inzicht',
loopt via het 'de juiste gedachte of intentie,
het juiste spreken en handelen en de juiste manier
om in jouw levensonderhoud te voorzien'
in de richting van het 'juiste streven'
om DAARNA over te gaan
in de 'juiste geesteshouding en
de juiste concentratie'.

Er zijn
'vier edele waarheden':

De eerste is dat het bestaan dukkha is, vol conflict, frustratie, verdriet, pijn en lijden.


De tweede 'edele waarheid' is dat dit lijden veroorzaakt wordt
door de zelfzuchtige begeerte van de mens: door diens verlangen, onze dorst, door tanha.


De derde waarheid stelt
dat er voor de mens een mogelijkheid is om zich hiervan LOS te maken,
dat er BEVRIJDING en DUS vrijheid van lijden kan zijn.


De vierde nobele waarheid
is de manier WAAROP de mydimens
die bevrijding kan bewerkstelligen en DAT is door middel van
het achtvoudige pad.


Bij Kondanna
breekt NU onmiddellijk
het totale inzicht door en
OOK HIJ wordt een arahant,
een perfect
waardige.


De anderen
worden door boeddha gewijd
tot [bedel-]monniken, bhikkhus,
en ZO ontstaat de Sangha, de gemeenschap
of de orde der gelovigen.


Volgens de officiele,
driemaal te herhalen toetredingsbelofte,
nemen zij hun toevlucht tot de boeddha [verloste],
tot de Dharma [leer] en
tot de Sangha
[gemeente].

Enige dagen later,
NA het aanhoren van deze verhandeling
over het niet-bestaan van een permanent onveranderlijk 'zelf', de anattalakkhan-sutta,
breekt OOK bij de andere vier de verlichting door
en worden zij volmaakte monniken.


De volgende maanden
worden doorgebracht in de omgeving van Varanasi
en behalve vele monniken treden er nu OOK leken toe
tot de Sangha.


Op een gegeven moment
heeft de boeddha onder zijn discipelen zestig arahants,
'volmaakten'.


DEZE worden door hem
met de volgende woorden de wereld ingezonden
om ZIJN boodschap van vrede, compassie en wijsheid
te onderrichten.


"Bhikkhus,
bevrijd ben ik van alle ketenen,
zowel van menselijke als van goddelijke.
OOK JULLIE zijn bevrijd van ZOWEL menselijke als goddelijke ketenen.
GAAT DAN HEEN, bhikkhus,
omwille van het heil van de Velen
en uit medelijden met
de wereld.
...
Laat NIET
twee man dezelfde route nemen.
Onderwijs de Dharma
die van begin tot einde goed en heilzaam is.
Er ZIJN mensen die de Dharma ZULLEN
begrijpen.
OOK IK trek voort
...
en zal haar
onderwijzen"
!

engel
24 jun 2006 - bewerkt op 25 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende