"We werden weer massaal met 't feit geconfronteerd
DAT DE HEROS
DE SAMENZWEERDER ÈN DE {LIJDENDE} REBEL TEGEN DE GODEN IS,
DIE TEN KOSTE VAN VOORTDURENDE PIJN DE BESCHAVING SCHEPT: HIJ SYMBOLISEERT
PRODUCTIVITEIT, DE ONOPHOUDELIJKE INSPANNING OM 'T LEVEN KOSTE WAT HET KOST DE BAAS TE WORDEN;
MAAR IN ZIJN WERKZAAMHEID ZIJN ZOWEL ZEGEN & VLOEK, VOORUITGANG & GEPLOETER
ONONTWARBAAR MET ELK ANDER VERBONDEN!"
Wie nu niet werkt, die telt niet meer mee:
wie niets presteert, loopt de kans dat hij/zij/het door de omgeving vijandig(er) behandeld zal gaan worden
(bv. als 'langharig werkschuw tuig', 'Sinterklaas' of 'Zwarte Piet', 'kogels die van links komen' tegenover 'de hardwerkende belastingbetalende Nederlanders wiens bloed door d'aad'ren vloeit van vreemde smetten vrij', 'God de Váder' & z'n vele 'toppopsterren' of wat voor verleidelijk taalgebruik dan ook 'alsvanouds' met goeden & slechten,
engelen & duivels, witten & zwarten, 'ÜBER & Unter'
!?
Nu had Marx er ook al de aandacht op gevestigd dat 't niet de schaarste aan goederen àlléén is,
maar vooral ook juist de wijze waaròp productie & distributie georganiseerd zijn, die ook òns i/d 'struggle for Life' ahw. gevangenhoudt & zó belèt om 'n compleet mens te zijn & te 'blijven worden'?
Er is, zo concludeerde Marcuse, niet alleen 'n onvermijdelijke mate van repressie,
maar zelfs nog iets wat daar zo nu & dan (steeds verder?) bóvenuit gaat, 'SURPLUS REPRESSION',
die veroorzaakt wordt door 't feit dat machtsgroeperingen 'economie beheersen'! De mens verricht werk
dat hem/haar/het van zichzelf vervreemdt ('ALIENATED LABOR'
& wordt opgevoed tot 'n consume-rende eenheid ipv.
tot 'n ècht ('iets'
scheppend individu! Zo kan 't zijn dat we leven (zonder dat te beseffen of te weten)
in 'n toestand van 'toegepaste schizofrenie'? Marcuse was 'r dan ook voorstander van om 't devies:
LOON NAAR PRESTATIE, te vervangen door:
LOON NAAR BEHOEFTE!
Híj wil de heerschappij
v/d ene mens over de andere ('DOMINATION'
,
waar onze instellingen op gebaseerd zijn, af-schaffen:
híj verwachtte dat dan de 'surplus repressie' ook weer
'als vanzelf' zou gaan verdwijnen
op de duur!
Géén
extra misselijke
vervalsingen & onderdrukking meer
van Eros, oftewel: 'make love, not
war' à la bergveldredes onder
de ceders van Levanon
& rondom de
sneeuw van
CHERMON!
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
vorige
volgende