We bestaan natuurlijk met/naast elkaar wereldwijd:


er zijn dan ook vervolgens drie 'beden' ontstaan, die ons dagelijks bestaan als 'alle mensen' onmiddellijk raken & die brood, vergeven & verzóeken betreffen. Zoals de 10 geboden zijn samengevat in 10 woorden, zo ook de BERGVELDREDE in eenvoudige 'trefwoorden'. 'TS' heeft 't in zijn boek 'Het innigst engagement, 't OnzeVader als zucht', nader belicht! 'Geef ons heden ons dagelijks brood!' Twee keer is hier 't woord 'ons' aanwezig, de eerste keer als persoonlijk & de tweede keer als bezittelijk voornaamwoord. Òns in de eerste betekenis wil zeggen: wij verkeren samen voor 't 'aangezicht van deze G d'? Toen Mòr NL verliet in '66 na 2 jaar kamp Vledder e.d. & pas in begin jaren '70 terugkwam uit ISRAEL, India, Japan & de USSR, heeft 't ons praktisch nooit aan eten & onderdak ontbroken onderweg, wel is 't even wennen aan bedelaars, kou en hitte, de sterke temperatuurswisselingen dag en nacht, andere soorten eten & culturele tradities, maar dwars door alle ellende & gevangenissen heen hebben we het toen overleefd 'in g ds handen' tussen Vale Ouwe & Verre Oosten?!!

We staan om met Levinas te spreken i/d 'accusativus', i/d 'beschuldigde' vorm? 't Brood is nl. ongebroken gebleven. 't Merkwaardige ìn dit gebed is dat we die zonde niet belijden: dàt blíjft impliciet, 't hoeft niet gezegd te worden, want 't ìs óverdúidelijk? We hebben ons in de 'broodvraag' juist schuldig gemaakt! De één hàd genóeg èn de ÀNDER té wéinig! De één tevéél, de ÀNDER tekòrt! 't Bezittelijk voor-naamwoord 'òns' wil zèggen: 't 'door g d gegeven brood' ìs níet vàn míj òf vàn jóu, maar van òns àllemáál! Hèt ìs Òns Bróód! 't Móet nu ook eerlijk verdééld 't Gebróken Bróód wòrden. Yehosjoea werd door de zg. Emmaüsgangers dááráán hèrkènd, dat hij het brood brak in Lucky Luke 24:31! 't BRÉKEN vàn hèt Bróód ìs dé Messiaanse Wéreldrevolutie waardoor àlles ànders èn Níeuw wòrdt?! Tsetto Kakumei!!

Het Wóórd dat WÍJ met 'dagelijks brood' vertalen betekent wellicht 'brood voor morgen'? LECHEM CHOEKEINOE: 'ons déél v/h gehéél' is datgene waar we rècht op hebben (zie ook Tiny Muskens)! Het ìs dàn hèt brood waarover de arme bezitloze verschoppeling in zorg zit: ZÀL hij morgen ook nog wel te eten hebben? Ìn íeder gevàl leven we èlke Dàg úit g ds hand vàn hèt gebróken brood. Daarbij denk je zo natuurlijk ook aan 't Eucharistisch brood, maar dat is immers 't zèlfde?! Hèt ìs gebróken èn wòrdt in dankbaarheid genóten áán 'n tafel van gemeenschap!? WÍJ eten het omdat we de Héér (h)erkennen aan zijn broodbreking. En om dat brood mogen we bidden: waarmee gelijk ook meteen de schuld waarvoor we vergiffenis vragen aan de orde is, want we hebben ons, zoals gezegd, vooral op hèt centraal punt van eerlijker verdeling v/h brood e.d. 'schuldig gemaakt'! Schuld is 'n schande: je schaamt je ervoor & kunt geen goede sier hier-mee maken? Daarom gaat de broodvraag aan de schuldvraag vooraf in 't OV. De concrete ernst v/d schuld wordt aangewezen: wereld-wijd!
01 sep 2016 - bewerkt op 03 sep 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende