~*~
Ik
heb er
onderhand
een gewoonte van gemaakt
om minstens eens per week,
tijdens een lange wandeling of fietstocht
over de heide, door 't bos of de zandverstuivingen,
mijn woede over mensen
die mij onrecht hebben
aangedaan,
aan 'g d'
{yhwh:
wordende
aanwezigheid/aanwezige
wording}
voor te leggen.
Ik
zeg
waarom ik mij
oneerlijk behandeld voel of
verkeerd begrepen.
Hardop
of in mijzelf
en al of niet in aanwezigheid
van anderen.
Ik
dwing mijzelf
om mijn diepste gevoelens
aan g d [de geest] te tonen,
terwijl ik besef dat "G D"
die gevoelens allang kent
omdat hij/zij zich in de
eerste plaats aanwezig weet
binnenin en daarna pas
ergens
'daarbuiten'?
Maar
ik moet zeggen
dat die openheid van mijn kant
op zichzelf al
een therapeutische effect
heeft.
En
DAN
is het 'wachten'
op antwoord:
de stem vanbinnen
die via zintuigen en gewaarworden
'bezig is' met
'ontstaan' ...
Meestal
kom ik weer thuis
met het gevoel
dat een zware last van mij
is afgenomen.
Het
onrecht
is niet langer meer
een doorn in mijn vlees, zoals
vroeger;
ik heb het hardop
en eerlijk 'uitgesproken'
tegen 'iemand', tegen
"G D":
wordende
aanwezigheid ~
aanwezige
wording ...
Soms
merk ik dat ik
milder ben geworden
in en door DAT proces
van openheid.
"G ds
geest"
is als een vinger
die hij/zij legt op mijn zelfzuchtigheid,
mijn geneigdheid om veel te snel en gemakkelijk
oppervlakkig te oordelen,
mijn tekortkomingen
die anderen vergevingsgezind door de vingers hebben gezien,
mijn oude bekrompen standpunten,
vergissingen, gemakzuchtigheid
en zorgloosheid.
Het
helpt
in ieder geval om je zo nu en dan
persoonlijk te identificeren met
de vloek- EN de lofprijzingspsalmen
omdat BEIDE deel uitmaken
van ons primitieve voelen,
denken en
doen?
M.
legt ook in
'exclusion & embrace' uit
hoe die psalmen waarover we het de laatste dagen hebben gehad
nu en hier vergevingsgezindheid
kunnen
bewerkstelligen.
Voor
de volgelingen
van de gekruisigde masjiach
is de voornaamste boodschap
van de z.g. vloekpsalmen deze:
woede moet aan 'g d' worden
voorgelegd ...
DIT
is niet alleen maar
een reinigende overdracht van opgekropte agressie
aan de "almachtige allesomvattende aanwezigheid",
die er zich maar mee
moet redden.
Veel
belangrijker is het
dat wij ZO onze
onrechtvaardige vijand
EN onze wraakzucht neerleggen
voor het 'aangezicht
van g d'
die liefde
EN gerechtigheid
IS.
De
donkere
schuilhoeken
van onze geest
vormen een goede voedingsbodem
voor haatgevoelens, afgunst, zelfzucht & domheid,
die er altijd wel weer willen groeien en bloeien
en proberen om alles te besmetten
met hun helse impulsen
om het isolement te zoeken
of ten onder te gaan
in de blinde
massa.
In
het licht van
'g ds gerechtigheid en
liefde'/'wordende
aanwezigheid'
MOET haat wel
het veld ruimen
en wordt het zaad gezaaid
voor het wonder
van de
vergeving.
Op
mijn
wekelijkse wandelingen
en fietstochten door de jaren heen
sinds mijn jongste jaren
denk ik langzamerhand meer aan anderen
dan aan
mijzelf.
Zo
nu en dan
komt het zelfs voor
dat ik helemaal geen gevoelens
van wraak of verontwaardiging
meer voel.[]
Er
blijven
echter nog genoeg vragen over
voor de maandelijkse
gespreksgroep[en]!
KAN ik
door al deze diverse psalmen
een beter inzicht krijgen
in het lijden van
anderen?
Zouden
'gelovigen' van wat voor achtergrond dan ook
in landen die getroffen worden door orkanen, overstromingen, aardbevingen & tsunami's
of vulkaanuitbarstingen en allerlei besmettelijke ziekten
van lichaam en geest,
de 'psalmen van wanhoop' ook 'bidden'
of erover
mediteren?
WAT
te denken
van mijn vrienden die vechten tegen kanker,
vrouwen die mishandeld worden door mannen,
totaal verwaarloosde & misbruikte kinderen,
alcoholisten en allerlei anderen
die maar niet van HUN verslaving
kunnen afkomen?
KUNNEN
die 'problematische' psalmen
mij en hen helpen om ons in te leven
in elk anders strijd en ons leren om
als het ware 'namens hen en
elk ander' te mediteren & te
'bidden'?
Je
kunt 'het'
op zoveel wijzen benoemen
en aanduiden ...
MET
of 'zonder'
g d/"G D"/geest/ziel
in lichaam en persoonlijkheid:
als een meditatie, mydiverhaal,
vertelling en/of 'heilige'/heelmakende
schrift ...
Een
reden
waarom ik toch geneigd ben
om deze laatste verklaring van die z.g. 'vloekpsalmen' te accepteren,
is dat ik ook 'het eind van het verhaal'
heb gelezen in het boek der apocalyptische
openbaringen?
In
DIE boeken
wordt geprofeteerd
over een tijd dat ook de MEEST EXTREME
'vloekpsalm' werkelijkheid
zal worden ...
ZELFS
de meest beruchte psalm, 137,
wordt DAN
vervuld:
"ZO
ZAL BABYLON
met geweld geworpen worden,
die grote stad, en zij zal nooit meer
gevonden
worden" ...
[]
By
the rivers
of Babylon we sat
and wept when we remembered
TSION.
THERE
on the poplars we hung our harps,
for there our captors asked us for songs,
our tormentors demanded songs of joy; they said:
"Sing us one of the songs
of TSION!"
HOW
can we sing the songs of the Lord
while in a foreign
land?
If I
forget thee,
O Yerushalayim,
may my right hand
forget its
skill,
May
my tongue
cling to the roof of my mouth
if I do not remember YOU,
if I do not consider Yerushalayim
my highest JOY and what it
stands
for ...
Remember
O Lord what the Edomites did
on the day Yerushalayim
fell!
"TEAR IT
DOWN!"
they cried,
'tear it down to its
foundations!'
O
Daughter of Babylon,
doomed to destruction,
happy is he who repays you
for what you have done to us ~
he who seizes your infants
and dashes them against
the rocks ...
Apocalyptische
openbaringen naast blijde boodschappen
over liefdevolle genade en vergeving:
mydiverhalen tussen uitersten
van extreem
voelen!
[18:21-24]
TOEN
tilde een sterke engel
een steen zo groot als een molensteen op
en smeet die in zee
met de woorden:
"ZO
zal ook Babylon,
die grote stad, worden weggeslingerd;
ze zal voorgoed
verdwijnen.
De
klank van lier en zang,
bazuin en fluit
zal in jou voorgoed verstommen,
de bedreivigheid van ieder ambacht
zal in jou voorgoed
stilvallen.
Het
geluid van de molen zal
nooit meer klinken,
het licht van de lamp nooit meer
in je schijnen.
Het
feestgedruis rond bruid en bruidegom
zal in jou nooit meer te horen
zijn.
EENS
waren jouw handelaars de
groten der aarde,
alle volken bezweken voor jouw
verleidende tovenarij.
Maar ook
vloeide in deze stad het bloed van profeten en heiligen,
van al degenen die op aarde werden
geslacht.
EENS
zal het recht
volkomen zegevieren:
om DAT te bereiken moet er eerst een tijd komen
dat het kwaad met wortel en tak zal worden
uitgeroeid?
De vloekpsalmen
hebben mij geleerd om te gaan met kwaad en onrecht:
ik moet niet proberen om mijn reactie van afschuw
en woede over het kwaad
weg te duwen!
OOK
moet ik niet proberen
om het recht in eigen hand te nemen:
ik doe er beter aan om al deze gevoelens onverbloemd
aan g d voor te leggen
in mijn geest.
Uit de
'mydibijbelboeken'
van JOB, Yirmeyahoe & Chavakoek blijkt ook duidelijk
dat g d ZEER RUIME OPVATTINGEN heeft voor wat nog passende taal is
in een 'gebed' of spirituele
meditatie.
G d kan
ook 'mijn' uitbarstingen van woede 'hanteren':
het kan er best wel op uitdraaien dat mijn wraak- en liefdegevoelens
door g d moeten worden 'gecorrigeerd', daarom noemen we
hem/haar dan ook 'yhwh', maar alleen al door
al die gevoelens 'aan g d voor te leggen',
kan ik bekering en genezing
vinden.
