walking back to happiness with red roses for ...


~*~


'barre
dromen'




Ergens
in de Bijlmermeer
van jaren geleden:
hoge grijze flatgebouwen
die allemaal
op elkaar lijken
met daar tussenin
heel veel wit zandbakzand,
modder, wind, water &
heipaalgeluiden
elke dag weer
rondom houten noodgebouwtjes,
duffe wachtkamers,
open markten &
supermarkten ...

Altijd
en eeuwig te laat
voor alles en iedereen
en overvolle zwetende stomende
autobussen en grauwe
massale lege
parkeergarages ...

Jaren later
zijn alle culturen
door elkaar gehutseld:
lange witte blonde bavianen
en dikke korte zwarte gorillas,
bruine machochimps en geile homobonobos
van alle uithoeken der aarde,
die zich vrolijk met elk ander vermengen
op alle verdiepingen
van de tienhoge voor- en achterbalkons,
cursussen en kerken,
politieke partijen, actiegroepen,
kruimeldieven en hulpverleners,
vluchtelingen en allerhande
spijtoptanten
in oeroude
kranten ...

EN
het idee
dat ze allemaal
met elkaar verwant zijn:
al die talen en culturen
komen uit de oerknal en de oersoep
van water en vuur, wind en geest,
planten, dieren en mensen die
zich met elk ander mengen
op alle mogelijke en onmogelijke wijzen
van eten, drinken, vuurtjes stoken,
hutjes bouwen, tuintjes met
biologisch-dynamisch voedsel tot
en met bibliotheken
vol met bijna ALLE beschikbare boeken,
bananen, billekoek,
basterdsuiker
& koffiemelk,
dolle dansfeesten &
discodreun ...

Onwillekeurig
ga je dat dan ook weer
vergelijken met al die andere
steden & plaatsen
net als Groot Mokum
maar dan weer net
iets anders:
Den Haag, Bruxelles,
London & Paris,
Berlin, Wenen, Milano,
Roma & Athinai, Qumran,
Jerusalem, Amman, Beirut & Famagusta,
Limassol, Mersin/Tarsus & Konya,
Ankara,
Istanbul & Dogubayazit,
Qazvin,
Tehran & Herat,
Kandahar, Kabul, Rawal Pindi,
Islamabad & Lahore,
Amritsar, Srinagar,
Madras & Kerala,
Calcutta, Varanasi,
Delhi & Osaka,
Nachodka, Moscow, Kiev &
Odessa ...

Weet je,
het is best wel grappig
dat de gekste dingen gebeuren
als je ouder wordt,
[zoals ik]
steeds dichter bij
de dood:
je wordt 's morgens
steeds vroeger wakker
en dan waan je je half binnen
en half buiten je krakende
lichaam.

Dat
is een vreemde
merkwaardige gewaarwording:
je ziet je oude, afgebeukte karkas
daar tussen de lakens liggen
en je staat in dubio of je wel helemaal
in jouw eigen lichaam zult terug-
keren om nog EEN dag
langer te leven,
OF
dat je maar
zult gaan
naar de plaats waar je,
als straatlantaarns,
de lichten van
Augustinus' "Stad van G D" kunt zien,
de kronkelige straatjes en steegjes
van Yeroesjalayim,
klaagmuren & onderaardse gangen,
boekrollen in prikkeldraad,
ruines, dorpjes en nederzettingen
rond die plaatsen waar ooit
'het hele mydiverhaal'
begon:
in DIE tussentoestand
van half IN
en half BUITEN je lichaam
heb je de rotsvaste overtuiging
en een sterk bewustzijn
dat deze aarde met al onze
onvolkomenheden
TOCH ondanks alles
een buitengewoon mooie plaats is
en dat leven op aarde
een schitterende, unieke ervaring is,
dat menselijke relaties,
liefde, voortplanting,
werk & studie,
AL deze dingen wonderbaarlijk mooi zijn
ondanks alle moeilijkheden van
ons korte warrige
bestaan ...

Je
bent er
heilig van overtuigd
dat jij OOK deel hebt
aan onze bedoelingen met
'de schepping'
en dat die bedoelingen
liefdevol
en NIET kwaadaardig
en stompzinnig zijn,
maar creatief
en NIET gericht op
vernietiging,
wantrouwen en misverstanden,
maar juist universeel en
NIET meer zo erg
benauwend als ooit het
geval was ...

DAT
vertrouwen
geeft mij op mijn 'oude dag'
onuitsprekelijke troost en onbeschrijflijke
vreugde.

Er
werd
ondertussen
niet meer zo vaak
gepreekt uir Prediker,
want het is en blijft EEN van de meest verwarrende
mydibijbelboeken!

Veel
conservatieve
behoudende orthodoxe fundamentele christenen
behandelen PRED met 'beleefde afkeer',
alsof het boek hun bijbel
is binnengeslopen,
toen iemand even niet
goed oplette?

Ik
ben
gaan
inzien
in de loop
der vele chaotische jaren
dat PRED
GEEN vergissing is,
en ook geen gekunstelde manier
van argumenteren,
maar veel meer een mydiboek
waarin ons de beperkingen
van het menszijn worden
voorgehouden ...

P.
maakt
ons duidelijk
[als we dat willen inzien]
wat de onvermijdelijke gevolgen zijn
van een leven
waarin "G D"/'g d'/geest NIET
in het middelpunt staat:
het waarschuwt tegen alle valkuilen
waarin zowel 'christenen'
als 'niet-christenen'
kunnen gaan
vallen.


Sjlomo
haMelech,
"King Salomon"
is wel EEN
van de meest sprekende voorbeelden
van degenen
die in de kuil zijn
gevallen.

engel
15 jan 2006 - bewerkt op 02 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende