vijf valentijnsoortjes versnoept: de rest vasten!?



ZOALS
VALENTIJN zelf
schrijft:



"Slechts
EEN
is de goede.


ZIJN
vrijmoedige daad
van spreken
is de manifestatie
van het
Kind!


En
door
hem alleen
kan het hart zuiver worden,
omdat elke slechte geest
uit het hart weggestoten
wordt?


Het zijn namelijk
de vele slechte geesten,
die erin huizen,
die niet toelaten dat het zuiver wordt;
vrijwel ieder van hen
volbrengt er zijn eigen daden,
terwijl zij het op allerlei wijzen onteren
met onzuivere
begeerten.


Het hart
lijkt mij iets dergelijks te ondergaan
als een herberg.


Deze is immers
[door de dieren die er gestald worden]
vol met kuilen en omgewoelde grond en vaak gevuld met drek,
omdat die er logeren
er op een ongebonden wijze in verblijven
en niet de minste voorzorg in acht nemen voor de plaats,
die toch op naam van iemand
anders staat?


ZO
vergaat het ook
het hart;
totdat haar zorg ten deel valt is zij in haar onreinheid
een woonverblijf voor
vele demonen!

Doch alleen
wanneer de Vader,
die ALLEEN go{e}d is, het hart bezoekt,
maakt hij het heilig en vult het
met licht?


De bezitter
van zo'n hart wordt 'gezegend' genoemd,
omdat hij G D zal
'zien'!

~*~

De bezitters
van zo'n {Valentijns~}hart
waren door hun zuiveringsproces in wezen
'onsterfelijk' geworden?

STERKER nog:
van nature. zegt Valentijn
in een gloedvolle 'preek',
is IEDER mens
'onsterfelijk'!

Vanaf
den beginne
zijn jullie onsterfelijk
en zijn jullie kinderen van het eeuwige leven ...
Als jullie de wereld oplossen zonder jezelf op te lossen,
dan zullen jullie heer en meester zijn over de ganse schepping
EN vergankelijkheid zijn.


De 'wereld oplossen'
wil zeggen:

NIET
ten onder gaan
in de materie, de uiterlijkheid
en of andere vormen van fanatiek kortzichtig
gewelddadig schreeuwerig
extremisme,
maar zoals de evangelist "YOH"
'het'
omstreeks
die tijd ook al
uitdrukte:

"Wie zijn
leven liefheeft,
raakt het kwijt.
Maar wie zijn leven in deze wereld niet liefheeft,
krijgt 'eeuwig
leven'"?

En ook
in het z.g.
Evangelie van THOMAS
wordt deze grondgedachte
door "Yehosjoea" herhaaldelijk
uitgedragen:

'Yesjoe zei:
"Als jullie niet vasten met betrekking tot de wereld,
dan zullen jullie het {Konink}rijk van de g d der hemelen niet vinden ...

Wie de wereld heeft leren kennen heeft een dood lichaam gevonden;
en wie een dood lichaam heeft gevonden,
hem is de wereld niet waardig ...

Wie de wereld heeft gevonden en rijk is geworden;
laat hij de wereld verloochenen ...

Wie zichzelf vindt en heeft leren kennen,
diens wijsheid is superieur aan
de wereld!"'

engel

09 feb 2006 - bewerkt op 07 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende