versieren bezweren frustreren b15287tsodbhodr140hs
DE BERGVELDREDE SPREEKT TOT MANNEN DIE HUN VROUWEN BEDRIEGEN DOOR ANDERE VROUWEN TE "VERSIEREN": ZE LAAT ZIEN DAT DE WAARHEID EN DE INTEGRITEIT BEDREIGD WORDEN EN DAT MEN Z'N TOEVLUCHT NEEMT TOT 'T "BEZWEREN" ERVAN; AL DÍE TOESTANDEN zijn dus bepaald níet van 'g ds hemels rijk op aarde'? 't Zíjn veeleer de zg. normale omstandigheden van deze zó gewone wereld waarin wij leven, met aanrandingen, verkrachtingen, ekonomismes van misère, geweld, misdaad, dwang & universele genocide!
Wèl - maar dàt is iets ànders - werd ons 'n gedràg gevráágd dat ahw. àl 'n voorschot néémt òp 't Kómende? 't Wordt níet pàs gevráágd àls 't zóvèr ìs, maar ook nú/híer al! De útopíe v/h hemels G dsrijk op aarde wordt pèr sé níet gezien als onhaalbaar & totaal onmogelijk!
Zíj ìs wèl degelijk 'n motíef tòt 'n Níeuwe Gezìndheid èn tot 'n ànders gaan leren voelen, denken & hàndelen! 't Hemels 'g dsrijk' is ook ongetwijfeld uiteindelijk 'n 'gave g ds', die óver òns kòmt: de nabijheid ervan zèt òns tegelijkertijd nu al in bewéging in die richting & 't wìl óók begróet zijn èn wèlkòm geheten! Albert Schweitzer heeft in de bergveldredes ook al 'n soort van 'interimsethiek' gezien: hij ziet wel dàt de bergrede niet voor 't Rijk is, maar dat zij deze wereld veronderstelt; de wereldtijd is evenwel nog maar kòrt van duur èn in 't bewustzijn van Yesj althans reeds nabij de verdwijning?
Want YESJ is naar zijn mening bevangen gebleven i/d structuren v/h joods-APOCALYPTISCH denken: hij verwacht de komst v/h Messiaanse Rijk al bìnnen de allerkortste termijn?! Dàt ìs immers wàt hij voortdurende àl roept: "HET GODSRIJK ÌS NABIJ! HET STAAT TE KÓMEN & IS ONDERWEG IN ONS!" Dàt leek echter aanvankelijk ook weer 'n teleur-stelling te worden, 't G dsrijk is toen (nog) níet gekomen & bleek eerder zelfs nog te verkeren in haar tégendeel! En wij zijn zo al beland nu ondertussen in 'n ellenlange geschiedenis van 'parousievertragingen': een soort van eeuwiglijkend uitstel van de komst van vrede & recht tot & met 'sintjuttemis' & pausaal naspel!?
Daarom moet de theologie eindelijk de moed hebben om die ongeduldige verwachting te schrappen & moeten we proberen om een ethiek te formuleren, die zònder op déze overspannen, àl té nabíje verwachting te hopen, naar àndere & belangrijker elementen in YESJ' prediking te luisteren?! Hij heeft dat in z'n ethiek van eerbied voor 't leven met een ware meesterhand getracht te doen, met niet geringe resultaten voor de ontwikkeling van de christelijke ethiek: 't is AS toe te geven, dat hij 't NOT góed gelézen heeft; de nabije verwachting v/h G DSRIJK ìs dé kèrn vàn Yesj' boodschap - zíjn euangelie. Maar is dàt nu al àlles?
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende