~ `myDiEschatology:
im anu el ~ tat tvam asi' ~
IN
de evangelies
wordt dus de boodschap van Yehosjoea
vaak in ENKELE woorden
samengevat
zoals in Marc 1:15 & Mat 10:7:
"Malah haeet wehigiyah malchoet haeelohim -
sjoevoe weha'aminoe vabsorah!"
&
"Oevlechtechem - kiroe leemor - malchoet hasjamayim
karvah lavo!" oftewel
"
De tijd is aangebroken, het koninkrijk van G D is nabij:
kom tot inkeer en hecht geloof aan dit goede nieuws!"
&
"Ga op weg en verkondig:
Het koninkrijk van de hemel
is nabij!"
@
"Koninkrijk van G D" -
het is een centraal begrip
dat zijn beelden ontleent aan de koninklijke paleizen
van het Nabije Oosten en Rome.
"G D" regeert
als een soort van oosterse, oppermachtige koning
over heel de kosmos,
over 'hemel en
aarde'?
DEZE voorstelling,
die al stamt uit oude joodse traditie{s},
is ten diepste uitdagend,
in politieke zin:
ALLEEN "G D" is koning,
Niemand Anders!
Met het koninkrijk van g d
is een politiek visioen verbonden:
ALLE volken hebben gelijke rechten,
ALLEEN g d is hun heer zoals pas beschreven
in mosterdzaad &
zuurdesem ...
De 'vrede van g d'
onder de volken is NIET gebaseerd op onderwerping
door een oppermachtig koning!
Het visioen
van de gelijkberechtiging
van alle volken berust op het bewuste contrast
met het eigen politieke verleden:
de ervaringen met politieke overheersing
werden in heel de traditie over Yesjoea
uitsluitend negatief getekend
zoals in Marc 10:42 ~
"Jullie weten dat de volken onderdrukt worden en dat hun leiders hun macht
misbruiken!" ...
NA
de dood
door politieke moord op Yesjoe
is dit visioen op indrukwekkende wijze uitgebeeld
in het
pinkstergebeuren gedurende het wekenfeest:
de volken van de landen rond de Middellandse Zee
spreken veel talen en dialecten,
niet alleen Grieks, Latijn en
Aramees!
In het 'pinksterwonder'
kunnen 'plotseling'
alle mensen 'de boodschapper van g d'
verstaan, hoewel [of juist doordat!] ze, vervuld door de Geest,
stamelen ['tongentaal'],
wat door sommige toeschouwers werd beluisterd
als het 'lallen van dronken mensen'!
Trouwens:
afgezien van
lalala/lilalo & rabarber hoetsjie koestjie
insjallahhoeakbarrachmadoellah etcetera
betekent 'lasjon'/'tong' ook gewoon:
spreken in een andere taal ~
& dat waren er 2000 jaar geleden
toch ook al heel wat uit al die landen en streken
rondom de uiteinden van de toenmalige
Middellandse Zee &
Verre Omstreken!
Ze horen deze stemmen,
hoe dan ook, ieder in de eigen moedertaal
volgens HAND 2:1-13?
DIT is een visioen
dat duidelijk maakt dat alle volken de EIGEN cultuur, de eigen taal en de eigen religieuze uitdrukkingswijzen nodig hebben!
Ze moeten de boodschap van Yehosjoea
over de 'nabijheid van g d' horen, maar hun cultuur moet daarbij
intact blijven:
DIT visioen onderscheidt zich nadrukkelijk van EEN wereldheerschappij,
die streeft naar invoering van EEN taal en EEN
'staatsreligie'?!
G D is nabij:
im anu el ~ g d = bij ons heeft Yesjoea verkondigd:
als een koninklijke heraut, boodschapper, getuige & engel trok hij rond,
OOK wanneer zijn koning een koning zonder uitoefening van geweld is en zijn 'evangelist'
DE belichaming van 'zachtmoedigheid'!
DAARMEE
wordt het Tegendeel van de Arrogantie van de Macht bedoeld
in Mat 5:9 & Luc 1:51?
De 'nabijheid' [DICHTER dan wat dan ook!] van g d is DE kracht,
die de daden van gerechtigheid en de levendmakende woorden van 'heil'/heling/genezing
mogelijk maakt!
IEDER mydimens
die de nabijheid van g d ervaart,
richt zich op en heft het hoofd op,
zo zei men tegen elk ander
in Luc 21:28 ...
VEEL mydiverhalen
vertellen over het opstaan,
het zich oprichten, zoals bijvoorbeeld ook
Lucky Luke 13:10-17?
Het zijn
'mydiopstandingsverhalen',
die laten zien
HOE de nabijheid van g d
mydimensen [voorgoed]
verandert:
menselijke evolutie
is het veranderingsproces
van homomachobonobo
naar 'een volgeling van Yehosjoea' ~
alleen ZO
[rak kach!]
komen we terecht in "ZIJN"
mydidimensies
en worden we
'andere mensen'
die op pad zijn en
samen op weg gaan
in 'g d's rijk'
dwars door natuur
en geschiedenis heen
naar 'de rest van
heelal
in
eeuwigheid'
...





