Wie
het hemdje,
broekje, schoentje
of glazen muiltje past,
die trekke het
[zich] aan!
De broek
der broeken en
het boek der
boeken?
En de Statenvertaling
van de Bijbel had grote invloed in Nederland en
op het Nederlands ...
Dat de nieuwe Nederlandse
Bijbel Vertaling een bestseller is,
doet deugd, want de kennis van de
'heilige schrift' is om tal van redenen
van groot belang!
NA het succes van Harry Potter
& JanPeter Balkenende, Dan Brown met z'n Da Vinci Code
en dergelijke Tomas- & Judasevangelies
is begrip van 'het invloedrijkste geschrift aller tijden'
bijna noodzakelijk om nog een moderne thriller
te kunnen lezen?
Maar het is ook best wel
erg nuttig bij het doorgronden en
begrijpen van de wereldgeschiedenis,
de vaderlandse cultuur,
je eigen moedertaal
en klassieke
kunst ...
DUS:
lees die bijbel
nou eens een keer
voor de broodnodige verandering
met z'n prachtige poezie en enorme verbeeldingskracht!
Volgens Gerry van der List in de laatste Elsevier
doen voetbaltrainers het graag na lastige wedstrijden,
Rapper Baas B. [van Lange Frans] doet het uit nieuwsgierigheid
en paus Beneductus XVI roept
alle jongeren op
om 'het vaker
te doen'!
Het gaat hier uiteraard
[alweer?] om het lezen van de Bijbel,
een activiteit die voor iedereen zowel stichtend
als onderhoudend kan zijn!
De belangstelling
voor de Heilige Schrift is, ondanks de ontkerkelijking en vervlakking,
in Europa nog zeker niet verdwenen?
Van de Nieuwe Bijbelvertaling {NBV},
die eind oktober 2004 verscheen, zijn inmiddels maar liefst meer dan 700.000 exemplaren verkocht; deze vertal[k]ing kreeg vorig jaar de NS Publieksprijs, nadat bijna driekwart van de stemmen op deze eigentijdse versie van dit boek der boeken
was uitgebracht ...
Ruim de helft van de bezitters kijkt er eigenlijk nooit in.
Niet allen die een van de edities van de NBV aangeschaft of gekregen hebben,
zullen haar van kaft tot kaft hebben bestudeerd.
Het is typisch zo'n werk
dat ongelezen een prominente plek
in een boekenkast krijgt en dat alles is
eigenlijk jammer!
Voor 'christenen'
is lezing van de Bijbel vanzelfsprekend uitermate belangrijk?
Het betreft hier immers [zei men] "G d's Woord"?
Wat protestanten overigens beter lijken te beseffen dan rooms-katholieken:
onder de Nederlandse aanhangers van de Paus in Roma bevinden zich relatief
minder bezitters van de bijbel
dan onder 'humanisten' ...
Katholieken
houden nu eenmaal meer van beelden dan van woorden,
meer van het mysterie van het geloof dan van tekst en uitleg?
Maar ook voor mensen die niet overtuigd zijn van de waarde en de waarheid van de christelijke
boodschap is kennisneming van de bijbel
van belang!
Er zijn minstens vijf
redenen waarom het aanbeveling verdient om
"Het Boek" te lezen ...
Waarom zou ik anders
mijn tijd hebben 'verdaan' met het heen en weer reizen en trekken
tussen de Lage Landen aan de Noordzee en de Zuyderzee, Italia, Israel, India,
Japan en de USSR?
Ik was gewoon vreselijk naief
en razend nieuwsgierig: na het weigeren van de militaire dienstplicht
en dertien maanden in vervangende krijgsdienst,
'twaalf ambachten en dertien ongelukken' en meer van
'dat soort fraais' zat er niets anders op dan
'het maar met eigen ogen te gaan aanschouwen'
met alle malle gevolgen vandien, maar daar hebben we het
al wel veel vaker over gehad in
de afgelopen jaren?
NU
is het weer
even tijd voor 'iets anders',
de tuin, de krant, eten en drinken
en een bejaarden~
'middagdutje'?





