vatbaar voor mydiverschuivingen & ~veranderingen
~@~
DAT
STRIPPEN
van de overlevering
is dus niets
buitennissigs?
Het is
het geleefde leven invoeren
als TOETS!
Natuurlijk
is er vaker voor ervaring
gepleit ...
Hoe
kun je anders
de grenzen van de leerstellige orthodoxie
leren zien?
Ook
theologische ontwerpen
werken natuurlijk met ervaring;
maar je kunt tot in de ervaring toe
ook de orthodoxie handhaven:
ALLEEN DAT laten meetellen als ervaring
wat ervaring van de RECHTE LEER is,
de 'rest' is dan 'bijgeloof',
ONZUIVER,
uit verkeerde bron
['religie' heet dat bij de
'barthianen']!
DAT kun je dus niet maken!
ERVARING is VRIJ,
KAN niet anders dan VRIJ zijn,
als jij jezelf tenminste niet
'voor de gek wilt
houden'.
Daarom is
- (tussen haakjes) -
de ervaring van zoveel mensen dat ze NIETS hebben met "G D",
met "Yehosjoea", met 'de kerk', zoveel deszstreuzer dan de kerken
zich willen bekennen?
Het is
ECHT zo,
het zegt talloze mensen NIETS,
en daar kun jij je toch niet vanaf maken
door hun ervaring te ONTKENNEN
of haar van haar betekenis
te ontdoen?
ZONDER
de toets van het geleefde leven KAN ALLES,
BLIJFT alles bij het OUDE, wordt theologie scholastiek,
en draaien theologen alsmaar nieuwe rondjes
in HUN circuit!
Denk aan de christologie,
par excellence HET kenmerk van het christendom,
maar geen thema uit de christelijke traditie valt vandaag de mydidag ZO ten prooi
aan diversiteit & verwarring als juist
de christologie ...
DAT kan maar EEN reden hebben:
het oudkerkelijk dogma van triniteit en 'twee naturen' van Yehosjoea haNatsri haMasjiach
SPOORT niet met het ervaringsbestaan van mensen, het moet er - letterlijk -
'op na worden gehouden'.
Zolang DAT
voor VERPLICHT wordt geacht,
kweek je met die christelijke leer GEEN geloof als betoon van geest en kracht,
en kun je er alleen de traditiegetrouwen mee bij elkaar houden:
niet niks natuurlijk, maar ook
niet alles!
Blijkbaar
houden mensen
er dus in de loop der eeuwen
de meest krankzinnige denkbeelden op na?
King Kong is de [BA'AL] Baas van de Wereld en Big Brother is
zijn Profeet, Afstammeling en Plaatsbekleder:
de Schepper van 'Hemel & Eerde' is 'kenbaar' door 'zieners'
die 'Hogepriesters' aanstellen, die weer Koningen, Keizers en Presidenten inwijden,
zegenen en bejegenen als 'God Op Aarde'!
Majesteiten, Hoogwaardigheidsbekleders, Excellenties, Edelachtbaren,
zeer ge[l]eerde Heer van de Appel
en de Peer ...
Met de
christelijke traditie de cultuur in,
dat is dus wat anders dan met "G ds Woord"?
Het GEZAG dat DAARAAN vast zat is ten eerste ALLANG verleden tijd geworden voor de meeste
mydimensen van vandaag: je wint er dus
NIETS mee!
Maar als je DAT
een AL TE prozaisch argument vindt:
ook voor zichzelf moet een theolooog er afstand van doen ~ hij immers weet beter?
Je staat dus veel onbeschermder in de wereld dan vorige generaties christenen
zichzelf zagen ...
Dat is misschien wel
een nadeel voor het zelfbesef,
maar een voordeel voor communicatie.
Theologie kun je weer een plaats geven in de geesteswetenschappen,
als een culturele uiting naast en temidden
van allerlei andere
uitingen?!
Cultuurtheologie?
Laat je niet van de wijs brengen door de scheldpartijen op die term.
Ze is afkomstig van een theologie die bij zichzelf begint, omdat ze zichzelf in lijn vindt met "G D"!
Nog meer voorbeelden waar traditie [christelijk] en cultuur [algemeen menselijk]
in elkaar haken?
Denk aan de thema's van de vrijheid,
van het schuldig worden dankzij de vrijheid,
aan de tragiek [schuld zonder schuld, en toch aanvaard door Oidipoes?!], de onrechtvaardigheid
van het lot, van "G D" [als "HIJ" 'het lot' is], en ga zo
maar door ...
Het wemelt
onder homomachobonobopretentioensis van oerervaringen van Lucy [in the Sky with Diamonds]
tot en met Miss World & Mister Stalin, Hitler, Mao, Osama & lots of other dark dictators & their evil empires, en het zou al HEEL GEK zijn als DAARVAN in de christelijke traditie
niets terug te vinden zou zijn?
Met de schatten
de wijde wereld in - met wat JIJ dan voor schatten houdt!
DAT kan worden afgestraft? De zogenaamde wereld is OOK een INSTANTIE, met EIGEN macht en kracht,
eigen legitimiteit, en die KAN je AFNEMEN
wat jou dierbaar was ...
Op hoop van zegen
met de christelijke traditie 'de boer op',
in een aggregaatstoestand die cultureel wat voorstelt [naar haar bedoeling].
Verder gaan we niet, GEEN theologie voor de eeuwigheid, zelfs geen christendom!
DAT betekent OOK: LAAT DE TOEKOMST AAN DE KINDEREN OVER
EN KLEINKINDEREN ...
DE grote frustraties van de orthodoxie
komen eruit voort dat ze MEER wil, DENKT dat ze, indien dan niet voor de EEUWIGHEID
dan TOCH voor KOMENDE generaties schrijft.
Ik zie dat
als een wantrouwen
van wat - alweer - in de protestantse theologie
'de Geest' heet:
DIE heeft niets meer te doen
als de leerstellige orthodoxie van NU
de BAAS blijft!
Maar
waait ze niet
waarheen ze
wil?









Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende