Vanuit niets naar elders via 't iets: telepatisch?
Hier volgt geen antwoord: we kunnen ons slechts verbazen over de vindingrijke oplossingen v/h brein; soms ogenschijnlijk uit 't niets, soms heel dwangmatig? De neuroloog François Lhermitte wees o/d bedenkelijke rol v/d mediale frontale hersenschors: hij ontdekte dat zijn patiënten leed. Aan wat nu ENVIRONMENTAL DEPENDENCY heet! HÙN hersens reikten in allerlei situaties onmiddellijk 't méést ge-eigende gedrag aan: lag er pen & papier vóór hen, dàn beginnen ze te schrijven, 'n appel aten ze ongevraagd op, de pyjama van Lher-mitte trokken ze ZÓMAAR aan, & zíjn zonnebril zetten zíj op; de 'normale remming' in hun brein was stuk, waardoor de hersenen in de vrijstaand draaiden & in elke studiesituatie, bij bril of pyjama, direct 'automatisch' de 'passende reactie' aanboden?! Hèt bréin: voor àl uw oplossingen!?
Díe cerebrale autonomie versluiert het zicht op ons doen en denken, maar niet alleen omdat de luiken naar binnen dichtzitten. Wíe nl. zou dàt (in)zicht moeten hebben, als de boodschap nu juist luidde dat we níet ècht bestaan als 'denkende voorzitter' binnen de gewelven 'vanboven'? Tènzij dag een vergissing is, en we tòch 'n zg. 'ik' hebben of 'zijn'? We keren terug naar toen we 4 jaar oud waren & o/h pùnt stonden om onszelf lòs te denken van ànderen. Op die leeftijd doen we mee aan een zogeheten FALSE BELIEF-studie.
Stel je voor: je vriendje moet even de deur uit & je moeder verstopt de speculaaspop uit blik 1 gauw in blik 2. Nu is de vraag: waar jíj dènkt dat jouw vriendje straks gaat zoeken? Tòt je vierde wijs je dan op blik 2! Pas vanàf díe leeftijd ga je inzien dat je on-wetende vriendje Zéker zal gaan Dwálen. Maar heeft dat groeiend inzicht wel ècht te maken met het ontwikkelen van 'eigen zelf' versus 'n 'ander zèlf'? Èn hóe staan ápen hierin: de slimsten lijken óók te redeneren vanuit 'ik' & 'hij'.
We komen er nog op terug. Maar hoe we ook naar binnen trachten te kijken ~ met 't instrument v/d neuroloog òf 'n imaginair geestesoog ~ 'de denker' van Rodin komen we er níet tegen: híj beeldde 't peinzen zèlf uit, de denker denken we erbij.
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
02 sep 2023
4517225192 De Beul Van Ommen: Om De Dossiers In Te
-
O
02 sep 2023
45171151De tèkst stamt uit de late middeleeuwen...
-
O
02 sep 2023
45170150MóederDrama:Ewa,Miryam,Mia,Els,Ria,Saartje
-
O
02 sep 2023
45169149’t Gegéven van ‘t Láátste Óórdeel is naast
-
O
01 sep 2023
45168148 Víer jaar eerder componeerde Antonio
-
O
01 sep 2023
45 167 147 Alle andere personages in de passies,
-
O
01 sep 2023
45166146’n Link van Liturgisch Spel naar OratorIum
-
O
01 sep 2023
45165-145In de Filmwereld kwam Pier Paolo Pasolini
-
O
31 aug 2023
45163145 De kèrn van ‘n tekstboek voor een muziek-
-
O
31 aug 2023
45161144 De persoon YÈSJ werd in ‘n muzikaal drama
-
O
30 aug 2023
45160 Partij Van De GroenLinkse ArbeidStrijdVlag?
-
O
30 aug 2023
45159pvdgla: Bulderend, dreigend, huilend, zalvend
-
O
30 aug 2023
45158 De titel zou een vingerwijzing blijken naar
-
O
30 aug 2023
45157143PS’Intensiteit Van Hartstocht Ìs Zó Hévig,
-
O
30 aug 2023
45156 142 Dáár stáán we dan. Bij de voederbak van
vorige
volgende