vale ouwe 34b: Dàt op dànsen 'n tábóe rusten zou,
ZOALS SLOET TOT OLDHUIS ZEGT, BLÍJFT TWIJFELACHTIG: OP DE KERMIS @ NUNSPEET EN DE VEEMARKT @ ELBURG WERD ER DUS KENNELIJK WÈL GEDANST, OOK AL IS HET DAN KLAAARBLIJKELIJK 'EEN SOORT DANS DE KOUDE GROND' VAN ÉIGEN VINDING!
Mogelijk is wèl dat bij een deel van de orthodox protestanten dansen taboe was (& NÒG is in sommige kringen?)! Vlg. Haasloop Werner stond het dansen in 1800 binnen de kerk van Doornspijk ter discussie: naar zíjn mededeling was de kermis @ Doornspijk in 1800 door de plaatselijke predikant afgeschaft vanwége het voorkomen van dansen, drinken & vechten!?
De kermis & de markt waren ook toen al zeer berucht om de 'gebruikelijke' vechtpartijen die daar regelmatig plaats bleven vinden: 'n teveel aan alcoholhoudende drank zal hierbij dan ook zeker een rol gespeeld hebben; op voorstel van ds. H.W. Witteveen ging de her-vormde kerkenraad @ Ermelo omstreeks 1850 schèrper toezien op de leer en wandel van de gemeenteleden. Dìt besluit werd genomen mede naar aanleiding van een gebeurtenis op de beestenmarkt te Putten!
Door de dorpsonderwijzer was aan de predikant meegedeeld dat hij in een herberg een jongeman in beschonken toestand psalm 42 had horen zingen, terwijl hij bij ieder vers een borrel nam en vloekte!
Op de markt @ Nunspeet werd in 1876 een jongeman met een mes doodgestoken, door " ... een jeugdige zoon van een geacht ingezetene"! Het lijkt er dus overal keer op keer op dat vechtpartijen samen met alcoholmisbruik tot de jaarlijks terugkerende gebruiken behoorden? Burgemeester Bas Backer van Elburg zag zich in 1899 genood-zaakt aan de officier van justitie @ Zwolle om extra inzet van de marechaussee te verzoeken om boeren en vissers op de jaarmarkt ÚIT elkaar te [kunnen] houden! Tevens vervroegde hij het sluitingsuur van de markt: dìt leverde echter nog veel meer onrust op; met het nodige lawaai trok het publiek door de straten van de stad, want men liet zich de jaarlijkse confrontatie niet ZÓMAAR ontzeggen!
In hoeverre er dan ook véten uitgevochten werden en men juist dàn op díe gelegenheden als éigen rìchter optrad, is uit de bronnen niet op te maken. Kraaijenbrink schrijft in zijn 'Oorlogsdagboek 1940-'45' over de traditionele jaarlijkse messentrekkerijen tussen Harder-wijkers & jongelui uit Apeldoorn, speciaal op markt, feest & kermisdagen?! Mor heeft het aan één stuk uitgelezen toen het uitkwam al-weer [vele] jaren geleden 'in de boeckwinckel' aan de Irminloosche Stationsstraat van Riemer, de lokale 'boeckverkooper' ~~~
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
-
O
01 jan 2024
45973 Toen Herodes in Jericho stierf, vlg. Josefus
vorige
volgende