unox


~*~


'de
last
van de mydi~
afgoden'



&


"De
enige
wijsheid
die ooit
ons deel
kan worden,
is de wijsheid
die de vrucht is
van
eindeloze
bescheidenheid."


HET
DERDE hoofdstuk
van Prediker
bevat volgens mij
het hart
van de boodschap
van PRED.
Het begint met
de bekende perikoop,
dat gedicht dat eervolle navolging vond
in de 'folksong' van de jaren zestig:
"There is a time for everything
under the sun ..."!?
In DIT gedeelte
wordt OOK de zin herhaald,
die we al eerder
hebben geciteerd:
"Ik heb het juk en de last gezien, die
g d aan de mensen oplegde ..."
['ienyan ra natan elohiem
lievnei ha'adam la'anot bo']
{PR 1:13}

DAN
volgt
een opmerkelijk gedeelte
dat de toon zet voor alles
wat daarna
komt.

~*~


P.
ontwikkelt een theorie
die theologen NU
antropologie,
'leer over de mens',
plegen
te noemen.

Hij
filosofeert
over de overeenkomsten
tussen mensen en dieren - allen ondergaan hetzelfde lot -
en over hun opmerkelijke
verschillen ...

HIJ zegt
dat het voornaamste verschil is,
dat WIJ
de last van de goden
moeten dragen.

Pascal
zegt het ZO:

"De grootheid van de mens
ten opzichte van het dier komt hierin uit
dat de mens zich
ellendig voelt."


~*~


In de
Griekse mythologie
werd deze 'last' verbeeld
in het verhaal van Prometheus,
die het mensdom VUUR gaf,
waardoor de
schone kunsten
en verlichting van de geest werden
gesymboliseerd.

ZO
DOENDE
bracht hij ze
'meer eerbetoon dan ze verdienden',
als als straf
werd hij door Zeus
aan een rots geketend,
waar een adelaar hem
de steeds weer groeiende lever uitpikte.
De gift van Prometheus
was TE HOOG gegrepen voor de mensen
en ZO haalden ze
de last van lijden en schuld
over zich
heen ...

~*~


In
een
opvallende parallel
aan die Griekse mythe,
geloven christenen
over het algemeen ook
dat "G D" die last op ons
heeft gelegd,
omdat wij ernaar hebben
gegrepen?
Denk maar
aan de 'hof van Eden',
toen er nog geen sprake was
van existentiele wanhoop
en de mens
'een volmaakt leven leidde'.
In DIE 'gezegende tijd'
wilden Adam ['aardmens'] en Chavah ['moeder van alle leven']
'als "G D" zijn, in "kennis"
van goed en
kwaad'.

ZIJ
kozen ervoor
te ONTKENNEN dat ze 'schepselen' waren,
door MEER TE EISEN dan 'g d' hun
had 'geschonken'.

Door
daarna
'g d'/'de natuur' te wantrouwen,
haalden zij door hun 'hoogmoed' de last 'van de goden'
over zich
heen.

~*~


Het is
schrijnend
om te moeten constateren
dat ook het mensdom in onze eeuw de last van de goden heeft
moeten dragen, heen en weer geslingers als het werd tussen allerlei
hooggespannen verwachtingen
en diepe vertwijfeling?

Ironisch genoeg
zijn de meeste problemen voortgekomen
uit ons verlangen naar vooruitgang en verbetering van
de kwaliteit van het
leven!

Aan
het eind
van de 19de eeuw na Christus
LEEK het erop dat door wetenschap en technologie
ziekten konden worden genezen, pijn kon worden uitgebannen
en wij als ware 'vorsten' zouden
kunnen leven ...

Maar
de 'vooruitgang'
die ons o.a. afwasmachines
en het poliovaccin heeft opgeleverd,
bracht ons ook atoomwapens, opwarming van de aarde en talloze
kankerverwekkende stoffen zodat we er nu eerder uitzien
als 'gerookte of gekookte worsten'
dan als
zegevierende
vorsten?

~*~

engel
verliefdliefdesverdrietverliefd
14 jan 2006 - bewerkt op 30 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende