turn on tune in & drop out [into life] happy shake
*
Iedereen
gelooft wel iets:
in een auto, huis of fiets of al is het maar
aan niets;
iedereen heeft wel eens vragen:
ongelukken, ziekten, plagen
en/of denkt vooral aan
ongesteldheidsdagen,
natte dromen,
grote borsten, puberpuistjes, tandenborstels,
dikke billen van hansworsten,
lange haren korte rokjes,
geitenneukers, schapenfokkers,
jonge en/of oude bokjes,
ouders en werkkringen, scholen en dokters,
die misschien genezen kunnen als we hen wat extra's gunnen,
laat ons naar de tandarts runnen,
geef me geld voor
wat ik doe,
aan m'n pa of aan m'n moe,
stier van potter,
koetje boe,
want ik ben toch kwijt de clou
van het zwoegen en het zweten en straks ga ik
lekker eten:
pensje,
wensje, buikje, blaasje vol
met hapjes,
mydiwaterhoofd vol enge grapjes:
wij zijn homomachobonobo -
wie ons ergert slaan wij zo dat hij oprot,
weggaat,
sterft en kanker krijgt ofsow
en we zien wel wie er
erft:
na ons
komt de zondvloed:
wij geloven lekker nergens in - 't leven is
een gratis,
zoete, grote & goedkope
kermis-
suikerspin!
En met
bijna meer dan
twee miljard aanhangers is het christendom
thans de grootste 'wereldreligie'?
Europa, de Amerika's en Australia zijn bijna geheel 'christelijk'
en ook in Zuid-Afrika is het christendom
nog steeds sterk
aanwezig ...
In Asia
wonen verhoudingsgewijs weinig christenen;
DAAR zijn islam, hindoeisme en boeddhisme DE grote godsdiensten,
behalve dan op de [overwegend katholieke?]
Filippijnen ...
Christenen
kunnen ruwweg
onderscheiden worden in orthodoxen, katholieken en protestanten,
en omdat in 'ons land', en in West-Europa in het algemeen, nauwelijks orthodoxen wonen,
beperken we ons in myDi meestal tot [rooms-]katholieken en protestanten.
Op de onderverdelingen van het protestantisme in vele tientallen
richtingen, kerkgenootschappen en sekten, gaan we misschien
LATER nog wel eens
in?
Christenen
kunnen OOK worden onderscheiden
in de mate van 'goedgelovigheid', een spreiding die voor ELKE godsdienst geldt!
Enerzijds zijn er hartstochtelijke gelovigen, die diep overtuigd zijn van alle verkondigde 'waarheden'
en alle regels en voorschriften ZEER serieus nemen, en anderzijds zijn er velen voor wie het christen-zijn beperkt blijft tot het zo nu en dan deelnemen een een enkel ritueel bij geboorte, huwelijk of dood?
Maar OOK degenen die 'onkerkelijk' zijn, leven in Europa
in een maatschappij die MEDE
gevormd is door het
christendom ...
Omdat
het christendom sterke wortels heeft
in de joodse religie spreekt men ook wel van de judeo-christelijke beschaving;
ook voor het christendom geldt in principe het primaat van
de Tien Geboden en de uitleg
daarvan.
ZONDAG was
[en is voor sommigen nog steeds]
DE dag waarop de gelovigen naar de kerk gaan,
zoals het gebouw heet voor de dienst aan "G D" [wie of wat is dat?] en "Yehosjoea haMasjiach .......
Met het woordje kerk kan ook het instituut of de geloofsgemeenschap
aangegeven worden.
Wat
het EERST opvalt
aan de MEESTE christelijke kerken is de TOREN,
vaak bekroond met een kruis of een haan [als windwijzer {?}] en waar bovenin een klok, of een carillon, is opgehangen: DEZE wordt geluid wanneer de gelovigen ter kerke dienen te gaan ...
Tot ongeveer 1800 was het uurwerk van de klokketoren de ENIGE tijdsaanduiding in dorp en stad;
en OOK diende die klok als signaal voor brand en ander [al of niet naderend] onheil!
Ook de plattegrond van een kerk heeft vaak de vorm van een kruis, HET symbool van christendom:
in het lange gedeelte, het 'schip' van de kerk, kunnen de gelovigen zitten,
[anders dan bij de meeste joden en mohammedanen]
mannen, vrouwen en kinderen dwars
door elkaar ...
In
de Middeleeuwen
waren er overigens nog GEEN stoelen of banken en moesten de [meeste] mensen STAAN,
en in de orthodoxe kerken is dat nog steeds zo, ook het interieur van een katholieke
kerk verschilt opvallend van dat van een protestantse
kerk ...
Maar
DE kernpunten,
afgezien van wat merkwaardige rituelen,
plaatselijke tradities, algemene gewoonten
en wat al niet allemaal aan 2000 jaar 'groei'
BLIJVEN
[ondanks alles nog steeds]
de volgende 'woorden'
[alweer?]:
de geest
schiep hemel en aarde
en alles wat daartussen te vinden is en ontstaat;
de geest schiep de mens [m/v/k] naar zijn/haar evenbeeld
in gelijkenis;
in het begin
was er nog geen duidelijke kennis
van goed en kwaad, maar psychedelicatessen brachten
EEN en Ander onder onze aandacht
en we begonnen talen en culturen te hanteren & ontwikkelen;
oorspronkelijk
aten we nog geen vlees,
maar ook DAAR kwam al snel verandering in;
de ontwikkeling van DEZE gebeurtenissen
gedurende enkele honderdduizenden jaren {?}
leidde tot menselijke geschiedenis zoals
iedereen die wel
'kent'?
DE
'conclusies'
van dit alles
werden rond tweeduizend jaar geleden ongeveer
ten tijde van het Romeinse 'wereldrijk'
als volgt 'opnieuw' geformuleerd ~
'kom tot inkeer
ter voorbereiding van van 'g ds rijk'
voordat het te laat is';
'breng liever vruchten voort
die een nieuw leven 'waardig zijn';
'de 'dope' [met stromend water]
is een teken van dit nieuwe leven
dat bekroond zal worden met
[zalving door]
'helende geest'';
'de mens leeft niet van voedsel en drinken alleen,
maar vooral vanuit 'de geest'';
'erger elkaar niet
en bega zo min mogelijk stomme streken';
'vereer alleen 'die geest'
en vertrouw op de goede afloop
van EEN & Ander!';
'gelukkig kun je alleen worden
vanuit die menselijke eenvoud';
en door middel van
het troosten van treurenden,
respectvolle omgang met jouw omgeving,
het vervullen van gerechtigheid
door rechtvaardigheid
voor hen die daarnaar verlangen,
door middel van 'barmhartigheid',
'mededogen',
'zuiverheid van hart',
daardoor dan ook
vrede
stichten en
je kinderen opvoeden
in DIE geest,
geduld hebben
met jezelf en elk ander,
niet schelden op kwaad doen,
maar WEL
wat meer
[as ut ff kan]
vrijheid, blijheid,
vreugde, zang en dans,
pittig smaakvol leven
en blijk geven
van die intentie om
samen te delen zonder te [moeten] stelen,
geen woede,
maar
behulpzaamheid,
niet schelden,
maar samen delen,
bereidwilligheid
tot samenwerking,
liever geven
dan nemen,
zelfkennis &
-kritiek,
niet meer
liegen en bedriegen,
maar eerlijk en trouw doen wat je hand
tegenkomt om te doen,
niet zweren,
vals beweren of roddelen,
maar gewoon 'mensworden' en het
dierlijk primitieve geriatrische banale
'homomachobonoboisme'
eindelijk eens wat meer
achter je laten,
geef
aan wie iets van je vraagt,
en keer je niet af van wie van jou
wil lenen,
je
'vijanden liefhebben'
en je 'vervolgers omturnen',
je gedragen
als menselijke kinderen van
'de geest',
net zoals de zon schijnt
voor iedereen en de regen de hele aarde
bevochtigd,
en
blijf zoeken naar
de vervolmaking van die geest ~
of zoals Shaul/Paul
[in GAL 3:28]
het zo mooi zei:
er zijn geen verschillen tussen Joden en Grieken meer,
tussen Slaven en Vrijen of Mannen en Vrouwen ~
we zijn allen EEN
door dat 'woord en die geest'
van 'g d' [al wat er is] dankzij Yehosjoea
'de gezalfde' ...
KAN het NOG simpeler?
{OF zoals
'het' ongeveer
"TOEN"
geklonken kan hebben
[en onderhand
in duizenden talen is
vertaald!]
'we'ein od lo yehoedie welo yewanie,
lo eved welo ven-chorien lo zachar welo nekeevah ~
kie atem koelchem echad bamasjiach yehosjoea:
en over
DAT soort 'zaken'
kun je blijkbaar
ontelbare boeken volschrijven
&
eeuwige mydiaries vullen
tot
het einde der dagen
ECHT
daar
[waar?]
is.


















#
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende