TENSLOTTE KÙN JE NÍET G D ÈN DIE MAMMON DÍENEN!
Het ìs ònmógelijk òm twéé Héren tegelíjk te DÍENEN, want je bent àltíjd òf aan de Éne òf aan de àndere gehecht? Er móet gekózen wòrden: 'n Dèrde mógelijkheid ìs er níet. Díenen dúidt op de laatste toewijding díe 'n mens òpbrengen kàn. Hij gééft zich dan Gehéél & àl gewònnen, hij geeft zich óver.
Àls 't dááròm gáát ìs er géén kéuze: zó kùn je dus àlléén maar òp 'G d' gerìcht zijn. Wie díe tóewijding áán hèt Gèld gééft, ZÀL zich - het kàn háást níet ànders - àfsluiten voor 'hèm' 'die Háár wèl wáárd ìs': "G D"! Mammon is een woord dat in de Misjna, talmoed & targoem VÁÁK voorkomt.
In 't OT vinden we 't níet. Het waarschijnlijkst is dat dit woord komt van 'aman', de stam waar ook ons woordje 'amen' uit voortgekomen is?
Amen betékent: het is al welhaast vàst & zéker! En dàt begrip zit ook achter MAMMON. Mammon betekent eigendom, bezit, gèld, èn - 't is niet te ontkennen - eigendom èn bezìt èn gèld vòrmen ìn hèt Léven een zékerheid, 'n vàstigheid? Àls je níets bezìt bèn je afhànkelijk & berooid èn je hèbt aldùs gezien géén ènkele zékerheid!
Dit moeten we goed vasthouden?! Uiteindelijk is taal symboliek vanuit wéten, gebaren, betuigen, uitbeelden, verwoorden, betékenen, vertegenwoordigen, aanduiden, voelen, begrijpen, beheersen & 'wat we ermee bedóelen'!
De betekenis van 'mammon' is in 't joodse, chaldese, Aramese, Arabische, kana'anitische, 'midden-oosterse' denken ook niet principieel òngùnstig! 't Dúidt eenvoudigweg BEZIT aan, zonder meer? 't Ìs in de grònd v/d zaak een neutraal woord: bezìt óók in de zìn van levenszékerheid, levensgarantie!
Tòch stelt Yèsj òns nog steeds voor de keuze: G d òf Màmmon? Daar heeft ook de Duitse theoloog Friedrich Naumann het heel moeilijk mee gehad?! Híj kòn níet ìnzíen dàt WÍJ ons vàn hèt Éigendom kònden lòsmáken?
Hij drukte 't kort en kràchtig zó uit: 'Onze kapitalistische wereld, waarin we leven omdat er [nog] geen andere wereld ìs, is naar het principe ingericht: je móet het huis van jouw naaste begéren!'? Maar juist het niet-begéren èn dé ònbezòrgdheid óver bezìt typéren 'dé bergveldredes'?!
FN kon met deze 'rede' dan ook niets begìnnen ònder de verhoudingen v/h kapitalisme. Hij maakte 'n reis naar 't Nabije Oosten & kwam zo tot de conclusie dat Yesjoea in 'n tijd geleefd heeft waarin àlle mógelijkheid tòt vóórúitgàng ontbrak.
Èn dé Oriënt ìs ook arm gebleven tot op de huidige myDiDàg van vandaag! 't Ìs ook eigenlijk nog maar 'n onbelangrijk uithoekje vàn dé Wéreld?
Vandaar burgeroorlogen tussen de Canarische & Filippijnse eilanden rondom de evenaar: slaven, migranten, vluchtelingen, moordpartijen & hun doodseskaders.