tsodb11183b Yesj heeft over huwelijk en echtbreuk


IN DE BERGVELDREDE EN IN ANDERE WOORDEN RUIMTE GEMAAKT VOOR EEN MINDER 'ANDROCENTRISCHE' BENADERING VAN DE PROBLEMEN! HIJ HÉÉFT 'T OPGENOMEN VOOR DE RÈCHTEN VAN DE VROUW! DAARMEE HEEFT HIJ RUIMTE GEMAAKT VOOR EEN VEEL MENSELIJKER GEDRAG RONDOM ECHTSCHEIDING? ZIJN GEDACHTE DAT DE ECHTVERBINTENIS OP EEN SAMENVOEGING VAN TWEE MENSEN 'DOOR G D/IN DE HEMEL' teruggaat, mogen & kunnen we niet opgeven: zij moet de grondslag blijen van alles wat we nu nog over huwelijk & echtscheiding willen zeggen.

YESJ heeft zich echter wel verzet tegen de invullingen van behoeften vanwege de hardheid v/h wenselijke menselijke hàrt, maar die hardheid zelf heeft hij nooit ontkend èn hij hééft er ook rekening mee willen blijven houden ...

Yèsj heeft alleen een overvloediger gerechtigheid gewild òp dìt Centrale Pùnt dan die v/d wetgeleerden? Wat bovenal belangrijk is, was de gedachte zowel v/d Thora als van Yesjoea, dat èlke ìnbreuk die we maken op de echtverbintenis, iets kapotmaakt v/h 'verbond van G d & mensen'!

Trouwbreuk niet alleen in het huwelijk, maar ook in vriendschap & kameraadschap breekt iets àf van de saamhorigheid van de mensen met elkaar!

De overvloedige gerechtigheid vraagt YESJ, zoals we eerder vaker zagen, van de schare die zó àrm, berooid & collaborerend is dàt zíj dé Wèt nauwelijks kàn kènnen èn hóuden, maar ze weet wèl dat 'n verbond van mensen totáál heeft te zijn ...

Zíj wéét dàt VANÚIT de levensnood, de nooddruft & de dagelijkse zorgen & problemen? Juist in hùn omstandigheden ìs 't hóógst nódig om van trouwe kameraadschap wéét te hebben! Ontrouw wòrdt tot levensverwoestende bacil in het lichaam van de maatschappij. Àls we elkaar echter trouw zijn in de liefde, bóuwen we íets òp, wat tot 'n téken kàn wòrden van het Kómend aards/hemels koninkrijk g ds!

En daarvoor is 't nodig dat we vanwege die TROUW bereid zijn òm dáár wèl vòl te blijven houden, waar allerlei tegenslag & verdriet ons overkomt & ook daar waar de ander ons iets aandoet wat we verfoeien! Ook dàn moeten we bereid zijn tot verzoening & mógen onze trouw i/d liefde nooit òpzèggen! Om wèrkelijk trouw te kunnen zijn & de liefde tot wijsheid te laten gedijen, móet 'n Mènsch verdraag-zaam & ook lijdzaam zijn & vooral schuld kunnen bekènnen èn drágen. Want 't falen v/d één staat nooit lòs van wat de ander doet, ons ZÈGT & dènkt.

Yèsj heeft erop gewézen i/d bergveldrede
dàt verzóening juist dàn vooral nódig ìs àls de ander iets tégen mij heeft (dus meer nog dan als ik iets tegen de ander heb)! Uiteindelijk HÀNGT áán deze 't hemels g dsrijk DÀT KÒMT! Kàn de Zóón des Mènschen nu wel kómen, kàn de getrouwe Getuige tot i/d dóód, waaraan YESJ Gestàlte GEGÉVEN hééft, òns wel verschijnen als we elkaar ontrouw zijn? We vìnden vréugde i/d líefde, maar die ZÀL òns ÀLLÉÉN ten déél vàllen àls we 't lijden der liefde niet ontlópen WÌLLEN?! Er ìs op aarde géén líefde die niet óók te líjden hééft & gééft: het is zoals SP2 zegt: ÀLLÉÉN indien we bereid zijn om ook te delen in zijn lijden,
ZÙLLEN we ook delen in zijn héérlijkheid!

't Líjden echter weegt niet op
tegen de heerlijkheid van dit lijden die ìn het LÌCHT ZÀL treden,
want de glorie v/h lijden ZÀL óóit geopenbaard worden volgens ROM. 8:17.

't Zal daarom ook wel genetisch, opvoedkundig, sociaal en 'pacifistisch' zijn dat Mòr voortkwam
uit díe grootouders v/d Biesbosch & de Vale Ouwe, de eerste & tweede helft v/d jaren '40 & '50 v/d vorige eeuw, protestants èn vrijzinnig, humanistisch, kort, stevig, nieuwsgierig, avontuurlijk, medelevend, invoelend, weigerend om te leren schieten op bevel van hogerhand, kamp Vledder, Dievers politiebureau, Assens Huis van Bewaring, Elat, Be'er Sjeva, Petra, Ma'an
& Rabbat Ammon, Beirut, Cyprus, Adana, Konya, Ankara, Istanbul, Tarsus/Mersin, Ararat, Qazvin, TEHRAN, Herat, Kandahar, Kabul & Lahore, Amritsar, Srinagar @ Kashmir, Delhi, Agra, Madras, Kerala, Calcutta, Varanasi, Rangoon, Hong Kong, Osaka, Yamagishikai
en Toyosato, Nachodka, Birobeidjan, Moskou, Kiev, Odessa & wat al niet in body & Mind: "Neerlands Bloed", 'vreemde
smetten', de blanke top der duinen & zandverstuivingen, drielandenpunten, Benelux, EU, lopend, fietsend,
liftend, varend, vliegend, zwemmend, Sinaï & 't Santa Katarina, Gaza, Westbank, Galil, Jotapata,
Dàn, Chermon, Banyas, Golan, MOAB, Wadi Rum, Wadi Musa,
Sdeh Boqer, Avdat en Qumran, Ayn Fashka, Ein Geddi,
Hebron, Beth Lechem, Massada, Sodom,
Neot Hakikar, Ir Ovot, ruïnes,
migranten, invloeden,
gevolgen
...
22 aug 2016 - bewerkt op 23 aug 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende