tsodb111 deze schuld ìs ook nauwelijks te belijden


DAARVOOR
GAAT ZIJ TÉ DÍEP!
't Ìs 'n 'gewilde/ongewilde'
schuld die voorafgaat aan onze daden.

Achter onze daden zit deze breuk met 'g ds liefde'?

Déze oerzonde beheerst òns:
we zitten ìn 'n wàrnèt als 't ware
'tot 't goede'!

Èn we vrágen
òm verlòssing dáárúit. De term die MAT 6:12 voor schuld gebrúikt,
betékent in het juridisch taalveld ook wel 'contractbreuk'. Yèsj léért 't ons bidden, omdat híj
er wéét van heeft wàt vergéving aan verzèt òproept. Híj werd buitengeworpen vanwege zíjn omgang
met hoeren & tollenaars, met melaatsen & zondaars, met vreemdelingen & buitenlanders. Híj ìs dùs gemàchtigd
òm het áán òns te léren! Met de woorden 'gelijk ook WÍJ vergeven ònze schuldenaren'
stellen wij ons niet aan g d 'ten voorbeeld'?

Vééléér leggen we 'n belòfte af!
Dìt zèggend, dóen we óók wàt we alhier zèggen:
we vergéven hèn die òns iets schùldig zijn!!

TS denkt niet dat we moeten vertalen met 'vergéven hèbben'
zoals sommige 't uitleggen & graag willen suggereren, want er staat géén 'perfectum' ('apheikamen'knipoog,
maar 'n 'aoristus' ('aphèkamen', 'n kappisch 'aoristus'
dat gelijk is aan 't Attische: 'apheimen'knipoog?!

WÍJ vergéven ÒMDÀT g d vergeeft èn dàt belóven we híer
mèt een belòftewoord v/d kànt v/d GEMÉÉNTE! De vráág òf G d wel kàn vergeven
óver de hóöfden v/d slachtoffers héén èn òf dàt niet goedkoop èn slàp is,
is door Levinas èn ook door Elie Wiesel terècht gestèld!?

Déze vráág móet ons wel dwàrs blíjven zitten:
maar i/d bijbel is vergeving echter geen slappe daad, waardoor G d
als 't ware 'de Zònde door de Vìngers ziet'. G d vergeeft,
òpdàt híj gevréésd wòrdt
vlg. Psalm 130:4!

Dàt klìnkt wel wonderlijk misschien, maar 't ìs wáár,
wànt vergéving ìs 'n gròndige correctie èn 'n díepgáánde vernedering
die ons van godswege aangedaan wordt.

't Ìs misschien niet zwáárder
- zoals hij dàcht - maar júist lìchter òm mèt Marsman te zeggen:
'Mijn zònden gáán méé ìn mijn gràf.' 'n Mèns wìl niet van vergeving wéten, omdat hij niet vernéderd wìl wòrden.
Hij néémt zijn zonden mee in zijn graf ... van de vergételheid.
Híj wìl er júist níet áán herìnnerd wòrden!

Bìddend òm vergeving
bèn je dááròm níet 'n 'làf déémoedsdier', maar betoon je eerder 'n grote móed,
want vergéving láát je de àfgrond ZÍEN èn máákt je DÍEP bewùst vàn de schùld díe àchter je ligt. Vergeving wèkt berouw
& berouw vréét dóór tot op 't bòt ìn de bódem van je Zíel: beróuw Zóu VERWÓESTEND Zíjn, àls 't níet dóór de vergéving werd veroorzaakt èn gedrágen! Men heeft ook wel als bezwaar tegen de bede 'leid ons niet in verzoeking/bekoring/verleiding' ìngebracht,
dat zij veronderstelt 'dat Gòd òns in verzóeking zou WÌLLEN brengen'? Dàt ìs een mìsvatting! Àlle béden van 't 'OV' zíjn gebéden die vrágen 'òm wat g d vòlgáárne géven wìl'! Hìj wìl zíjn Ríjk géven: gerèchtigheid èn Bróód, zó wìl híj òns óók beschèrmen vóór 'verzoeking', zèlfs voor beproeving? Maar úit de diepten van ons bestáán zeggen we tòch: 'leid ons niet in verzoeking,
want we wéten dàt we zwàk zíjn èn ons niet kùnnen verwéren'! 't Bóze hééft z'n éigen zwaartekracht,
die mèt íjzeren wetmatigheid òns naar benéden trèkt:
't Bóze hééft ìn ònze Wéreld nu eenmaal
hèt óverwìcht?

't Máákt
zèlfs gebruik van
't góede èn verdrááit het,
zèt het òm ìn 't boze.
Das Böse ìst überall
ìmmer volgens de
Erste Allgemeine
Verunsicherung.
02 sep 2016 - bewerkt op 05 sep 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende