tsod36b is 't begrijpelijke doorvoelbare opwinding

van
Yesj op
dit Amoedbergveld in
Galilea kort voor zijn dood aan een Roméins martelkruis?
In zekere zin: ja! 't Ìs inderdaad allemaal 'n uiting van 'innerlijke ontferming',
van bewógen medelevendheid! 'n Gevòlg van ÈCHT ZÍEN wàt er aan de Hànd Ìs: Yesj heeft de schare ÈCHT gezíen!
En dàt bewéégt hèm DÍEP, ontroert z'n Zíel & zèt héél zijn innerlijk in bewéging? Dàt bezíelt hèm met droefenis & verdriet
èn tegelijk ìs híj dé zíener, dé hóógste profeet díe ZÈGT, vanuit 'n opgewondenheid van de Heilige Géést:
èn tòch, zálig JÙLLIE!
't Ìs een héilige opgewòndenheid!
Dááròm ziet híj hèt kóninkrijk ook zó dìchtbíj: 't schíjnt wel al MÒRGEN te kómen? Want Yesj beseft: láter dàn MÒRGEN ìs te láát, véél té láát! Wat Yesj dóet ìs de scháren zégenen! Hééft dàt zìn? Kùn je je ècht niet véél béter tòch maar weer even terugtrekken, thuis de bénen strèkken & de vergetelheid zoeken, 'n glas wijn drinken en nog even 'n dutje doen vóór 't slápen gáán? Híj vindt blijkbaar van níet. Yesj wìl vàn zíjn discipelen, dàt zíj hèm návolgen, dàt zíj óók déze innerlijke
bewógenheid vóelen, dàt zíj óók de ógen ópenhóuden voor de schare van (over)vermoeiden, dàt zíj zìch ìnzètten, àls
't móet ten dóde! En dàt hóudt híj, sprékend tot deze scharen, aan hèn vóór! Dàt blíjft dé òpdracht van de gemeente
nú èn àltijd, óveràl wéér, kéér op kéér: 't lééd ZÍEN èn de mònd ópenen èn Spréken ... èn wéten dàt G d het ànders
mèt hèn vóórhééft, kóme wàt kòmt! Díe heilige opgewondenheid moet ons àller déél zíjn: 't ìs ìmmers àl té láát àls
't Ríjk Mòrgen níet kòmt?! 't Bijbels woord voor tóekomst s advent. Advent betékent 'adventus domini': wij
verwàchten dé Kòmst vàn dé MOSJIACH, díe 'we hèbben ZÍEN aanlìchten' ìn de figuur van Yesj. Àdvènt ìs
hóóp, maar hóóp tégen hóóp in ROM 4:18? Je zíet 't níet, dàt kómen, maar je hóópt er wèl òp! 't Ìs àls
met dat woord dat toegeschreven wordt aan Otto Frank, Váder vàn Ànne. Híj hóórde de Dúitsers de
trap v/h Achterhuis òpstòmmelen & besèfte: we wòrden gepàkt. Tóen zéi híj: "Tot nog toe hebben
we in vrees geleefd, nú gáán we in hóóp leven!' 'n ÀNDER voorbeeld, mevrouw Salazar wàcht al
24 jaar op de terugkomst van haar on-der Pinochet verdwenen broer. Ze hóópt tégen àlles ìn
dàt hij nog lééft en op 'n goede dag Vóór Háár Déur Stáát! Zij zegt: "'t Ìs ònmó-gelijk òm de
hoop òp te geven, ik kàn er gewoon géén àfstand vàn némen. Híj ZÌT nòg àltíjd ìn MÍJN
gedàchten èn dàt ZÀL àltíjd zó nú óók blíjven! Pàs àls er ÈCHT uitgezocht is wàt er mèt
hèm gebéurd ìs, kàn ÌK 't lòsláten. Tòt díe tíjd BLÍJF ik hópen!" Kíjk, dàt ìs dé ozo
bìttere èrnst vàn 't hópen, dàt je hèt dóet tégen dé klìppen òp, mèt TRÁNEN ìn
de ógen, lévend ìn hèt gemìs, ìn dé èllènde, in vréémdelingschap, in
bàllingschap, éénzaamheid, beróóidheid, hòngerig èn dòrstig, kòrtòm:
niet ziende, maar toch (dwaas, misschien) hópend èn gelóvend!
Wááròm?
Ja, wááròm?
Omdat je Yesj níet ÀLLÉÉN maar hèbt hóren Spréken, maar ook ZÍEN gáán
dóór het Léven èn líef-hèbbend tèn Éinde. Zóu díe líefde níet WÌNNEN op den dúúr? Zóu zíj níet zegevieren
aan het eind? Mòr heeft hierin alleen de ervaringen van Vledder, Assen, Elat, Be'er Sjeva, Petra, Ma'an, Amman,
Beirut, Cyprus, Adana, Konya, Ankara, Istanbul, Haifa, Yafo, Bat Yam, Aza aka Gaza, Be'eri, Ruchama, En Gedi, Har El,
Cheftsiba, Huqok, Jotapata, Shamir, Parod, Sdeh Boqer, Ginossar, Sinaï, Santa Katerina en al die andere tientallen, honderden (duizenden?) plaatsen tussen Irminloo@Vale Ouwe & Yamagishikai's
Toyosato, Birobeidjan,
Odessa.
In mei '67
prikkeldraad
rondom de Oude Stàd,
het Verlaten Tempelplein,
haSela haAdom, Uri Davis,
Jerash, Madaba, Iet Bleeker,
Beppo Evers, Raya Carter, Danny
Boyarin, Hazel Friedman, e.v.a.
Nurit, Gaya
etc.

07 aug 2016 - bewerkt op 09 aug 2016 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende