tempelbordelen kroegtochten kazernediscipline ...?


~@~


NIRWANA,
samadhi, satori,
'bekering'!

WIE
wil er nou niet 'verlicht'
worden?


DE
"Verlichting"
stelt
een 'nieuw' concept op
van 'de burger':
laten we proberen
om 'het'
ietwat nauwkeuriger
te bekijken
[als de tijd het toestaat EN
er rijp voor is]
...


Het
is een concept
waarin deze is losgemaakt van,
uitgetild boven,
zijn/haar
kerkelijk-confessionele
gebondenheid.

HET
NIEUWE
concept van de burger
verandert daarmee in EEN adem
OOK de plaats van de religie
in de samenleving.


Ik zeg 'plaats',
maar ik kan eigenlijk beter zeggen,
dat het de betekenis,
het GEWICHT
van de religie
verandert.


WAT
de burger prive doet,
ons geloof [al of niet in 'wat dan ook'],
onze overtuigingen of het gebrek daaraan,
'tempel/bordeel/synagoge/klooster/kerk/kroeg/kazerne/moskee/disco/huis/bezoek'
de diversiteit aan [af]goddienstoefeningen,
praktisch ALLES wordt ons [toe]gelaten,
maar 'het' is niet meer
wat 'de burger'
als burger

KENMERKT;
DAARVOOR gelden
ANDERE 'deugden'
[en ook
ondeugden?]!

AAN
de wortels
van DIT concept
ligt NIET de behoefte om de burgers
[ver[p]licht zoals ooit in Albania/China,
Boogie~woogie- or any other Boobytrapland!]
voor totaal godsdienstloos te verklaren,
maar OMGEKEERD:
het gaat juist UIT
van onze religieuze passie,
onze onbeteugelde passie
voor het geloof!

MAAR
geloof heeft een breidel nodig,
[een 'juk' of 'yoga'], oordeelde [ook] de Moderne 'm/v/k' Verlichting,
en gezien de historie dacht ze dat NIET
ten onrechte
...


Aan
ELKE burger
wordt het overgelaten om onvoorwaardelijk
'zijn/haar g d' te dienen als hij/zij DAAR behoefte aan heeft
[wie dat NIET heeft hoeft NIETS?],
maar "DIE G D" is NIET meer
verplicht voor
ALLEN!

WAT
de religie
[in feite dus voornamelijk/hoofdzakelijk
de kerken van de protestantse of rooms-katholieke signatuur]
werd afgenomen was het UNIVERSELE KARAKTER
van haar verplichtingen.

Ziedaar de breidel!

In sleutelwoorden gevangen:
de onvoorwaardelijke toewijding
aan zijn/haar vorm van geloof en de verplichtingen die 'het' meebrengt,
mag de burger HOUDEN, maar de algemeenheid ervan,
het karakter van een universele verplichting,
moet hij/zij los
laten
...

DE
Staat
kan dat laatste NIET gebruiken,
wil ze de samenleving bewaren voor het telkens weer opnieuw
oplaaien, door- en uitbranden van
godsdiensttwisten &
burgeroorlog.

@
10 jun 2006 - bewerkt op 23 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende