't eerste paasei?

Mensen zijn
net als alle andere vormen van leven
zoals planten en dieren
op reis in tijd en ruimte: samen
vormen we een groot geheel
dat je 'g d' zou kunnen noemen
of heelal en eeuwigheid ~ de kern ervan is aanwezig
in onze zich ontwikkelende geestvermogens
ook al zou je dat niet altijd zeggen als je ziet wat we ermee doen
en waarvoor of waardoor we onze capaciteiten
laten misbruiken?
Anyway, ik schrijf in mydi
om dat geheel van processen
in woorden te vatten [begrippen te ontwikkelen]
om zodoende te trachten
er iets meer van te genieten en van
te begrijpen ...

~*~
~*~

EEN~
& Andermaal
komen we tegen dat er een verbinding wordt gelegd tussen de essenen en de ebionieten.
OOK zagen we dat deze laatste groep als een esoterische, soms gnostische beweging wordt geschetst!
In deze stroming binnen het eerste christendom zouden de leer en de praktijk van Yehosjoea dus OOK
aanwezig zijn geweest.
Maar uiteindelijk heeft de meerderheid van de allereerste kerk de ebionieten tegengewerkt en uitgebannen.

DIT beeld
heeft een nadere nuancering nodig.
De ebionieten waren niet gnostisch of esoterisch,
ze vormden een stroming van joodse christenen, die sterk op de joodse traditie georienteerd bleef.
Men hield zich aan de joodse wet, aan de besnijdenis, de voorschriften en rituelen betreffende reinheid en vierde het joodse paasfeest/PESACH!

OOK
bleef men altijd naar de synagoge gaan.
Men zag Yehosjoea wel als de masjiach, maar niet als een zoon van "G D".
Yesjoea was een gewoon mens, geboren uit een aardse vader en een aardse moeder.
Opvallend is hun overtuiging dat bij de dope van Yesjoe heilige Geest in hem komt 'wonen'.
Van PAUL moest men niet veel hebben; HIJ werd beschouwd als een afvallige jood,
die verkeerde dingen leerde.

ZIJ
noemden zich de 'armen'
ofwel ebionieten naar aanleiding van Yesjoea's woord:
"Zalig zijn de armen van geest!"

Het woord
"ARM" betekent niet zozeer materieel arm,
maar vooral 'vroom' of
eenvoudig?

Van een relatie met de essenen
is niets bekend, afgezien van het gebruik van een zekere terminologie!
Het opvallende is echter wel dat de essenen na 70 na Christus en de val van Tempel, Stad en Land
'verschijnen' ...

Het is echter niet
te BEWIJZEN dat er tussen deze twee
een continuiteit bestond.

De ebionieten
hebben mogelijkerwijs tot in de vierde eeuw bestaan:
de ketterbestrijder Epiphanes uit de vierde eeuw noemt een
'evangelie van de Ebionieten'!

Van DIT geschrift uit de tweede eeuw,
waarvan nog maar slechts enkele fragmenten over zijn,
kan gezegd worden dat het uit de kring van jodenchristenen moet stammen:
het is vrijwel zeker NIET van de ebionieten ZELF afkomstig,
ook al is er inhoudelijk naar alle waarschijnlijkheid
enige verwantschap?

Epiphanes heeft
nog wel meer gegevens over de ebionieten,
maar deze worden als regel niet
betrouwbaar geacht ...

~*~
~*~

Wat
WEL duidelijk is:
zodra we wat meer te weten zijn gekomen
over onze eigen veelkleurige 'voorgeschiedenis[sen]',
welke factoren er meespeelden in het tot stand komen van onze huidige 'wereldbeelden'
& aanverwante 'filosofische' beschouwingen, we TOCH, ondanks alles,
BETER in staat zijn om EEN & Ander te 'begrijpen'
om 'een en ander' in een interessanter
perspectief te kunnen plaatsen,
dan wanneer we, zoals gewoonlijk, 'nergens iets vanaf weten'
en gewoon maar een beetje idolachtig rondhuppelen, -knorren, -rennen, -hijgen,
schreeuwen over hopeloosheid & uitzichtloosheid [of het een of andere heidense 'tegendeel'],
wanhopig blaffen en krols miauwen [of wat dan ook in en via de grijze massa verder
opduikt aan huppelkutterij, gelulhannes, maandstonden & hormonale 'homomachobonoboistische balspelen'] tegen & onder zon, maan en tussen
de sterren?

engel
17 mrt 2006 - bewerkt op 11 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende