sweet dreams
~*~
DE
TOON
VAN PRED
treft precies
de 'filosofie'
van de welvarende
westerse wereld:
globaal 'amerikanisme',
waarin zonder meer
kan worden uitgegaan
van huwelijk zonder liefde
en seks zonder vreugde,
geboorte, festiviteiten en overlijden
zonder passende ceremonies,
vertrouwen zonder twijfel of strijd
en geloof zonder daden,
alleen maar 'correcte' manieren
zonder naastenliefde ...
~*~
HET WILDE WESTEN
als resultaat van alles
wat er fout ging in Europa
en de rest van de wereld:
USLOBOTOMY/UNLIMITED ~
waarin het wel lijkt alsof
alle menselijke gevoelens zoals
echt plezier hebben in kleine dingen,
vreugde, verwondering en vervoering
door een algemeen verplicht gestelde
operatie van jongs af aan waren verwijderd
en vervangen door een gedwongen
'chip-implantatie' ...
~*~
KIJK OOK MAAR NAAR
de situatie in het 'verwereldlijkte' Europa
waar mensen in luxe kogelvrije limousines rondrijden,
eten in gourmetrestaurants, sekswinkels aflopen
en het zogenaamde 'goede leven', aangepraat door jarenlange hersenspoelingen, nastreven zonder nog naar iets anders
te kunnen verlangen ...
~*~
OOK ALS
VOORMALIGE KOLONIALE MOGENDHEDEN
maken ze zich eigenlijk nog nauwelijks druk
over internationale crises door overstromingen,
hongersnoden en economische
malaise?
~*~
Er worden wat
oude schulden kwijtgescholden
over en weer om nieuwe leningen aan te gaan
om afzetgebieden open te houden, grondstoffen te verkrijgen en lage hongerlonen te handhaven of de stromen nieuwe
migranten in toom te houden?
~*~
ZE ZIJN WELISWAAR
NIET DOOR EN DOOR SLECHT,
maar ze tonen geen liefde tot "G D" of de naaste
en er is GEEN morele gedrevenheid behalve dan
voor de vorm en om de WERKELIJKE
motieven toe te dekken!
~*~
ZULKE MENSEN
WEKTEN OOK AL
DE WOEDE VAN JOB OP:
'Als ik
aan dit alles denk,
grijpt angst mij aan en
siddert heel mijn lichaam.
Waarom leven goddelozen lang,
tot in hun ouderdom welvarend
en gezond?
Zij leven
en zien hun kinderen gedijen,
en zelfs de kinderen van hun kinderen.
In hun huis heerst 'vrede'
zonder vrees,
zij worden niet getroffen door
'g ds gesel'?
Hun stieren springen
en bevruchten,
hun koeien kalven
zonder misdracht.
Hun kinderen rennen buiten rond,
vrolijk als de schapen en
de geiten!
Ze zingen,
begeleid doot lier en tamboerijn,
ze vermaken zich
bij fluitmuziek!
Hun leven kent slechts voorspoed
en rustig
dalen ze af naar het
dodenrijk?
Ze zeggen tegen g d:
"BLIJF VER VAN ONS,
wij willen niet de wegen volgen
die jij wijst.
Wie IS de Ontzagwekkende
dat wij hem zouden eren?
Wat baat het ons
tot haar te bidden?"
{21:6-15}
~*~
PRED daarentegen
voelt zich naar het schijnt
juist aangetrokken
tot deze filosofie:
"G D" wordt in Prediker
niet vervloekt noch
geeerd,
maar wordt gezien als
de Ondoorgrondelijke ...
PRED doet z'n best om zich tegen
alle onzekerheden in te dekken,
OOK tegen de onzekerheid van wijsheid
en rechtvaardigheid!
~*~
In het begin
van deze predikende leraar
krijgen we al een aanwijzing
waar we de oorsprong
van de existentiele wanhoop
moeten zoeken.
Hij roept uit:
"IK, Prediker,
was koning van Israel in Yeroesjalayim.
Ik heb met heel mijn hart
elke vorm van wijsheid onderzocht,
want ik wilde alles wat onder de hemel gebeurt
doorgronden.
Het is een trieste bezigheid.
Een kwelling is het,
die de mens door g d
wordt opgelegd:
een zware last
door g d aan de mensen
opgelegd ..."
~*~
PRED past die last
vervolgens op zich zelf toe.
ANDERS dan JOB, ging PRED niet gebukt
onder persoonlijke tegenslagen,
maar moest hij de last van de OVERVLOED dragen?
HIJ verwierf grote wijsheid.
Hij probeerde omvangrijke sociale programma's uit te voeren.
Hij vergaarde meer rijkdommen dan wie ook VOOR hem!
Hij had ALLE soorten van genot nagejaagd ...
TOCH kwam hij uiteindelijk tot de conclusie
dat ' alles ijdelheid en leegte was en het najagen van wind,
en er was geen voordeel in
onder de zon'
{2:11}
~*~
ALLES wat hij
aan zijn inspanningen overhield
was angst voor de dood en een ernstige vorm van slapeloosheid.
Waarom zou je je dan
druk maken?
~*~
De PRED
heeft nooit de illusie gehad
dat hij de raadsels van het leven
kon oplossen!
ZIJN houding
van gelatenheid
staat in scherp contrast
met de strijdlust
van JOB?
ANDERS
dan Job en
anders dan zoveel psalmisten,
heeft de prediker GEEN hartstochtelijke relatie met g d.
Hij is afgegleden naar een soort van afgodendienst:
niet zozeer van het soort waaraan afgodsbeelden te pas komen,
maar van het soort dat je tegenwoordig overal, bijvoorbeeld in Europa,
waar nog maar een fractie van de bevolking de een of andere kerk
bezoekt en de mensen vooral
'de kwaliteit van het leven'
zoeken ...
~*~
Een ander typisch voorbeeld
is de afgodendienst in de Verenigde Staten van Noord-Amerika:
ZIJ hameren erop dat iedereen een gegarandeerd recht heeft op het
'najagen van geluk' ...
EN NIEMAND
MOET HET WAGEN
om hen bij DIE JACHT
tegen te houden?
De prediker zou het hiermee waarschijnlijk best wel EENS zijn,
maar laat toch nog de volgende waarschuwing horen:
"Je zult het einddoel nooit bereiken,
je zult altijd streven
naar MEER!"
ZIJN conclusie is:
"DIT heb ik in mijn leeg bestaan gezien:
een rechtvaardig mens gaat aan zijn rechtvaardigheid ten onder,
een onrechtvaardig mens leeft lang ondanks zijn slechte daden ...
Wees daarom niet AL TE rechtvaardig en
meet jezelf geen overdreven
wijsheid aan ...
Waarom zou je jezelf te gronde richten?
Maar gedraag je ook niet al te onrechtvaardig en wees niet
OVERMATIG dwaas ...
Waarom zou je sterven voor je tijd?
Houd het ene vast en laat het andere niet los.
DAT IS HET BESTE: want wie ontzag heeft voor g d,
ontsnapt aan al teveel rechtvaardigheid en ook aan al teveel
onrechtvaardigheid."
{PR 7:15-18}
~*~
Kortom:
de raad van de prediker
- wees goed, maar niet al te goed, wijs, maar niet al te wijs -
is een goed voorbeeld van het streven naar een houding
van het juiste midden?
~*~
NA DE
UITERSTEN
van beide zienswijzen te hebben afgetast,
kiest deze prediker voor een leven
halverwege tussen genot
en zelfdoding?

Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende