successierecht losgeld belastingtarief gijzeling!?



~*~


De
derde pijler
waarmee Irenaeus
het christendom probeerde te stutten
was die van de 'apostolische
successie'.


Hijzelf had,
toen hij als kind in Smyrna [Izmir/Turkije/Klein-Asia] woonde,
Polycarpus nog gekend, een leerling van Yochanan,
de discipel van
Yehosjoea.


Verder
geeft hij als voorbeeld
van apostolische successie een bisschoppenlijst van Roma,
uiteraarde teruggaande
op Petros.


Het valt echter
sterk te betwijfelen
of er meer gemeenten waren die zo'n stamboom konden overleggen,
nog afgezien van het feit dat er in Roma meerdere gemeenten bestonden
of zeker hadden
bestaan.


Ten
aanzien van
de lijn Johannes-Polycarpus zijn ook nogal wat
technische bedenkingen
in te brengen.


Waarom
was die apotolische successie
dan van zo'n
belang?


Wel,
eenvoudigweg omdat
daarmee het probleem van de MACHT
was opgelost!


De
bisschop
die stond in de apostolische overlevering
had een gezag waar de KETTERS niet aan konden
tippen ...


Waarbij
grotenlijks genegeerd werd
dat van veel zogenaamde 'gnostische' leraren ook een apostolische successie bekend is,
waar bijvoorbeeld de briefschrijver Ptolemaeus,
die we later misschien nog
tegen zullen komen,
aan refereert.


~!~


Omdat
het nooit
tot een openlijke uitwisseling
of discussie is gekomen
tussen Irenaeus en de door hem bestreden ketters
en er geen sprake was van woord
en wederwoord,
konden al deze dingen,
zelfs als ze feitelijk onjuist waren,
gezegd EN geschreven
worden?


Het
is dus
een vorm van pamflettisme
dat altijd indruk maakt op medestanders en uiteraard op onwetenden
die onmachtig of onwillig zijn om zich bezig te houden
met de fijnere
details!


Irenaeus
trok dus drie pijlers op:
selectieve schrift,
eenzijdige geloofsleer EN
gezag gebaseerd op
valse
overleveringsgedachten.


En DAT
heeft het christendom
geweten.


We
kunnen
trouwens
dergelijke
machinaties
en ontwikkelingen
ontdekken
bij practisch alle godsdienstige.
filosofische en politiek/economische
bewegingen
van
'machochimphomoboboisme'
tot en met
de meest recente
'global economy developments',
het mensdom
voelt zich blijkbaar thuis
wanneer het
terug kan vallen op
een 'eigen
groepje' van
'medestanders
en/of
tegenstanders',
dat is
nu eenmaal de
aard van
'het beestje' &
ons
bestaan?


Wat
natuurlijk
niet wil zeggen
dat iedereen dan ook
altijd maar weer verplicht is
om dezelfde fouten
en ellende eindeloos opnieuw
te BLIJVEN herhalen
en er aan ten gronde te gaan
of tijdelijk profijt
van te
trekken ...


ER IS
uiteindelijk
MEER onder de zon
dan klakkeloos
imiteren, na-apen, belachelijk maken,
ageren & reageren
als banaal automatisme uit
slaapverwekkende
sensatiezucht
a la
'gemiddelde puber/adolescent'
of
zogenaamd 'wereldwijze
volwassene'?


DAT
is juist wat de
'charismatische gnostici'
ons hebben trachten te vertellen,
ondanks de schijnbaar onvermijdelijke miskleunen
van hun 'volgelingen', 'leerlingen' &
'bewonderaars' ...


"HET"
gaat dus
in de eerste
plaats
vooral NIET
om de verpakking,
maar om de werkelijk
kostbare
inhoud
van ons eigen
'mydilevensverhaal'
en het leren hanteren van
de juiste
'middelen'.

engel

11 feb 2006 - bewerkt op 07 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende