stukgelopen relaties & andere mydigeschillen ...


'leren hoe we een relatie [kunnen] onderhouden'




DE 'maatschappij'
moet investeren in het leren aangaan en onderhouden van relaties!

En WAAR kun je dat het beste doen?
IN HET ONDERWIJS ...

Stukgelopen relaties!
Wie kent ze niet?

ALS die mensen vroeg[er]
hadden geleerd HOE ze een relatie moeten onderhouden,
DAN was het misschien NIET tot een gang naar
de rechter gekomen.

VELE misstanden
in de 'samenleving'
zijn het gevolg van 'relatieproblemen'!
Criminelen belanden vaak
in de gevangenis
omdat relaties in hun leven
uit de hand zijn gelopen,
bedrijven gaan op de fles omdat
partners niet meer met elkaar
door EEN deur kunnen [of 'gewoon' al teveel
drinken of drugs misbruiken],
mensen zitten in de ziektewet vanwege
een arbeidsconflict en huwelijken
lopen op de klippen
omdat mensen niet [meer?] weten hoe ze
een relatie moeten
onderhouden ...


RELATIES
[OF JUIST HET GEBREK DAARAAN]
BEINVLOEDEN DE HELE MAATSCHAPPIJ
EN IEDER MENS!

Daarom ook
is het 'verbazend'
dat 'de overheid' ZO WEINIG DOET
om de schade door misgelopen relaties
te VOORKOMEN?

ZO
kunnen we wel terecht
[na een veel te lange wachtlijst?]
bij riagg, instanties voor geschiloplossing, ontslagrecht, jeugdzorg,
de kindertelefoon en zelfs 'buurtmediation', kerken {?}, sekten {!} en
yomanderende ratelbanden ofzoiets,
maar DAN is het al
TE LAAT!

Het
is beter
om te pleiten voor 'relaties'
als een nieuw 'schoolvak',
net zo goed als het waarschijnlijk OOK beter zou zijn
als kinderen al vanaf de 'kleuterschool' leren om hun eigen klas en kamer op te ruimen en schoon te houden
en/of 's middags op school
'warm' te eten
e.d.?


RELATIES
kunnen aangaan EN onderhouden
is ZO bepalend voor het geluk en het succes van mensen!

DAT zou je [samen met al die andere 'algemene ontwikkeling']
al op jonge[r] leeftijd moeten kunnen
leren?!


En het is een misvatting
dat je 'dat soort dingen' intuitief
wel 'vanzelf' leert ...

Veel mensen
volgen zelfs op LATERE leeftijd nog allerlei therapieen en cursussen
om maar wat beter te kunnen leren omgaan met anderen
omdat ze dat NOG NOOIT
gekund hebben?

VEEL KINDEREN
krijgen van huis uit helaas vaak geen goede voorbeelden en DAN
is een systematische leermethode op school
een enorme hulp!

Het
'virtuele cyberspeciale'
sf-spacevak "RELATIES"
zou VERDER moeten gaan dan het vak[je]
'sociale vaardigheden',
dat op verschillende scholen al
onderwezen wordt?

Het moet NIET 'alleen maar'
gaan om etiquette zoals de deur openhouden,
je plaats afstaan en iemands jas aannemen
of ' algemene beleefdheid':

maar

KINDEREN
MOETEN LEREN LUISTEREN
[NAAR ZICHZELF!]
en
NAAR EEN ANDER,

ZOEKEN NAAR OPLOSSINGEN
WAARBIJ DE BEHOEFTEN VAN HENZELF
EN EEN ANDER
BEVREDIGD WORDEN EN EMOTIES
LEREN [H]ERKENNEN!

Maar
is dit geen verantwoordelijkheid van ouders,
de overheid en de maatschappij als geheel die {ALWEER?!} eens
op het bord[je] van de scholen
wordt gelegd?

Natuurlijk
moeten we niet al te overspannen verwachtingen
van het onderwijs hebben.

Maar er gaat wel
angsteig veel aandacht naar vakken als 'nieuwe' spellingen
en hoofdrekenen en zelfs allerlei 'nutteloze' feitenkennis en een
onvoorstelbare hoeveelheid
'kommersjele ballast'!?

We zouden OOK
wat meer tijd en energie kunnen steken
in vakken die er ECHT toe doen
in het leven.

engel
verliefdliefdesverdrietverliefd
22 jan 2006 - bewerkt op 02 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende