Spinoza Hess Marx Engels Pinsker Herzl Hirsch etc.

In tegenstelling tot Alkalai, Kalischer, Kook & Achad Ha'Am hielden moderne seculiere tsionisten zich vooral bezig met 't probleem v/h anti-sjemitisme, en niet zozeer met religieuze èn spirituele waarden. 't Modern seculier tsionisme begint met de geschriften van Moses Hess. De in 't Duitse Bonn geboren Hess vestigt zich in Parijs, alwaar hij actief werd in socialistische kringen: van 1842 tot '43 is hij de Parijse correspondent v/d Rheinische Zeitung, die geredigeerd werd door Karl Marx.
In 1862 schreef hij ROME AND JERUSALEM, waarin hij 't joods nationalisme verdedigde; vlg. Hess waren anti-joodse gevoelens onvermijdelijk: progressieve joden dàchten dàt zij aan anti-Sjemitische JODENHAAT ontsnappen konden door àlle joods-nationale symbolen àf te schaffen, maar die háát tégen Jóden blééf ònònt-koombaar! Hess dàcht dat joden altijd vreemden zouden blijven in de landen waarin ze woonden: níets kòn dáár ook maar íets aan ver-ànderen; de joden konden zich dus maar béter bij hùn nationale identiteit neerleggen? Hess vond dat 'n nieuw joods nationalisme niet 't eind hóefde te betekenen v/d verworvenheden v/h liberale jodendom, dat zich afkeerde v/h particularisme!
Integendeel, in veel van die heersen opzichten kwam dàt juist met de waarden v/h universalisme overeen. De joden, aldus Hess, moesten de joodse natie voort aan Níeuw Léven blijven inblazen èn de hóóp op de politieke wedergeboorte v/h joodse volk der velen nu overal lévend blíjven houden!!
Vlg. MH was díe wedergeboorte mógelijk àls de natie zich ìn het heilige land vestigde. In 't verleden, toen joden zich meer begonnen te schamen voor hun 'nationaliteit', had dé schèppende kràcht v/h Vòlk ISRAËL ze in de steek gelaten? Maar als deze natie eenmaal wéér tot Léven gewèkt wàs, dan zou de heilige geest dit jodendom bezielen! Dé vráág wàs hóe patriottische gevoelens bij 't moderne joden-dom voortaan veel beter gestimuleerd kònden gaan blijven worden?! Èn hóe de joodse massa's door middel van deze joodse nationale loyaliteit konden worden geëmancipeerd. Dàt wàs 'n enòrme úitdaging, maar wel één die volgens Hess nu zo aangegaan móest worden,
Hoewel hij ìnzàg dàt níet àlle joden van de hele wereld naar Palestina kònden emigreren, geloofde hij wel dàt 'n joodse straat als 'n ècht spiritueel centrum voor het joodse volk der velen èn de gehele mensheid zou zíjn! De Russische POGROMS hadden ook grote invloed op een andere vroege tsionist, Leon PINSKER, voorheen 'n aanhanger v/d ideeën v/d Verlìchting, was 'n groot voorstander van 'n joods zg. "THUISLAND"; hij werd in 1821 in TOMOASZÓW, in 't Russische POLEN, geboren & studeerde rechten in Odessa & later medicijnen in Moskou: bik terugkeer in Odessa werd hij arts in 't stadsziekenhuis; vanaf 1860 schreef hij artikelen voor joodse weekbladen & was hij actief i/h Genootschap ter Verspreiding van Cultuur onder de Jóden van Rusland & na de bloedige pogroms van 1881 verliet hij 't Ge-nootschap, overtuigd als hij was dàt de problemen van de Russische joden al met veel radicaler middelen opgelost moesten worden.
07 jan 2017 - bewerkt op 09 jan 2017 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 80 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende