~*~
HET
MEEST
opvallende kenmerk
van de profeten,
en de reden dat deze zeventien boeken het verdienen
om grondig bestudeerd te worden,
is dat
"G D"
antwoord geeft op de indringende vragen van de profeten.
"HIJ"
gaat tekeer en barst los,
en verdedigt
ZO
de manier waarop
'hij de wereld
regeert'?
"HIJ" weerlegt HUN klachten met "ZIJN" klachten.
Stel je een biograaf voor, die stuit op 17 lange brieven van Willem van Oranje, gericht aan zijn vrouwen, zijn broers en onderbevelhebbers;
brieven die zijn diepste gedachten weergeven
in de kritieke tijden van
de Opstand!
SOMMIGE
brieven zullen dan natuurlijk
dezelfde onderwerpen hebben,
maar vocabulaire en toon zullen verschillen,
afhankelijk van het moment van schrijven en van de geadresseerde.
Historici zouden ieder fragment ontleden om inzicht te krijgen in de zieleroerselen van "Nederlands" eerste grote 'leider'.
WAAROM nam hij juist NU deze beslissing en niet een andere?
Waarom kwam hij TOEN wel in actie en later niet?
ZO bieden ook 'de profeten' een venster op
'de denkwijze
van g d'!
~*~
G D
wijst heel subtiel
op de profeten ZELF
- nu net degenen die kritiek hebben op zijn verborgenheid -
als bewijs van zijn betrokkenheid.
"Voorzeker, de HEER YHWH doet geen ding,
of "HIJ" openbaart zijn raad
aan zijn 'knechten', de profeten!"
HOE kan een volk klagen over het 'zwijgen van g d'
als ze profeten zoals Yechezkel,
Yirmeyahoe, Dani'el &
Yesjayahoe hebben?
~*~
NET ALS
in de dagen van Mosjeh,
riepen de profeten om
wonderbaarlijke openbaringen van g ds almacht.
G ds antwoord was dat Israel op die wonderen
had gereageerd met rebellie
[lees maar terug daarvoor in DEUT!] ...
En in plaats van 'wonderen' te doen als in het verleden,
gaat g d NU de kracht van het profetische woord gebruiken.
Het is duidelijk dat g d het 'woord' niet minder acht dan 'wonderen',
want 'hij' maakte gebruik van de profeten
om 'zijn gevoelens van smart'
bekend te
maken!
Die arme
Yirmeyahoe
had liever dat "G D" zich op een ANDERE Manier openbaarde;
G ds woord, zei hij, 'werd in mijn hart als brandend vuur,
opgesloten in mijn gebeente; wel matte ik mij af om het in te houden,
maar ik KON
het niet'!
~*~
Ik zou
nauwelijks weten
HOE te beginnen met een opsomming van g ds antwoorden
op de vragen van de profeten.
Hij spreekt over het nut van het snoeien van een plant [of een natie],
wijst vol trots op een 'rest' van gelovigen,
verhaalt van historische bewijzen van zijn liefde,
belooft een 'masjiach' en eindigt altijd met een blik op de toekomst,
wanneer al het onvolmaakte eens
volmaakt
zal zijn.
In DEZE
rationele antwoorden
klinkt DEZE belangrijke boodschap helder door:
"g ds hart gaat uit naar zijn volk".
VOOR ALLES herhalen de profeten het eeuwige refrein van het zogenaamde Oude Testament, dat WIJ er bij "G D"
toe doen.
~*~
ENERZIJDS
beschreven de profeten
de 'majesteit' van een "G D" die alle zonnestelsels 'schept'
door zijn 'machtswoord' en hele wereldrijken 'omverblaast.
ANDERZIJDS verkondigen ze 'g ds intieme, persoonlijke verbondenheid'
met zijn 'uitverkoren volk' en
met 'individuen'.
Avraham Heschel,
een vooraanstaande joodse
kenner van de profeten zegt het als volgt:
"G D toornt door de woorden van de profeet ...
Het is een onthutsende gedachte die bijna niet verenigbaar is met een rationeel 'g dsbegrip', dat de 'schepper van hemel en aarde'
geinteresseerd zou zijn in de houding
van een of ander obscuur individu
ten aanzien van arme weduwen
en wezen?"
TOCH
blijkt "G D"
['g d yhwh']
geinteresseerd en de profeten
dragen dat uit:
de psalmen gaven
individuele dichters de kans om hun
allerdiepste gedachten en gevoelens aan g d bekend te maken.
In de profeten antwoordt g d in DEZELFDE hartstochtelijke stijl!
De koele, filosofische toon van de predikende leraar
maakt plaats voor hartstocht, wanneer g d
uitdrukking geeft aan een intieme
relatie met 'zijn
volk' ...
ALS
REACTIE DAAROP
benaderen de profeten "G D" met een onthutsende vrijpostigheid,
alsof 'g d naast hen
zat'!
Jullie
moeten me vergeven
dat ik de volgende, misschien enigszins 'oneerbiedige' vergelijking maak:
als ik de profeten lees, dan zie ik een 'therapeut' voor me
met "G D" als
'client'.
De
therapeut
kan maar NET de stereotiepe zin uitbrengen
'vertel maar eens hoe u zich werkelijk voelt',
of "G D" neemt het gesprek
meteen al helemaal
over?
Ik zal je zeggen hoe ik me voel!
Ik voel me als een ouder die een meisje vindt in een greppel.
ZIJ is bijna dood.
Ik neem het meisje mee naar huis en voedt haar op als mijn dochter.
Ik maak haar schoon, ik koop kleren voor haar en geef haar te eten.
Ik verwen haar, ik kleed haar
en ik geef haar
juwelen.
Dan,
op een dag,
loopt ze plotsklaps van huis weg.
Ik hoor over haar losbandig leven.
Ze is verslaafd aan drugs, zwaar getatoeeerd en haar body-piercings zijn behangen met sieraden.
Als mijn naam wordt genoemd, dan vervloekt ze me.
Het voelt als draait ze mij een mes
in mijn lichaam om.
Ik zal je zeggen hoe ik me voel!
Ik voel me als een man die verliefd wordt op de mooiste, gevoeligste vrouw op de hele wereld.
Toen ik haar voor het eerst zag,
was ze mager als een lat en totaal uitgeteerd,
maar ik nam haar mee naar huis om haar te genezen en haar
haar schoonheid terug te geven.
ZIJ is mijn oogappel en ik bedelf haar onder geschenken en liefde.
En TOCH laat ze me in de steek.
ZIJ loopt iedereen achterna, mijn vrienden, mijn vijanden, iedereen.
Ze tippelt op een boulevard en ze betaalt mensen om seks met haar te hebben.
ANDERS dan een gewone prostituee,
vraagt ze niet eens geld voor haar diensten!
IK voel me verraden, verlaten en
afgewezen.
"G D"
gebruikt DEZE
en allerlei andere voorbeelden,
geslachten, omstandigheden, extremiteiten en fanatieke uitwassen,
die met opvallende openhartigheid herhaaldelijk worden verteld,
om uitdrukking te geven aan zijn gevoel van verraad in het verbroken verbond met Israel en de
gehele mensheid.
HOE VOELT "G D" ZICH WERKELIJK?
Luister maar naar 'zijn eigen woorden'
in Yesjayahoe 42:14 ~ hechesjeitie meeolam achareisj etapak kayoleerah efeh esjom weesjaf yachad ~
"AL ZO LANG
heb ik niets gezegd, ik heb gezwegen, me beheerst. Maar NU
schreeuw ik het uit als een barende vrouw, ik zucht en
ik zwoeg tegelijk!
Bij het lezen
van de profeten ontmoeten we niet een ontoegankelijk, verre 'godheid', maar een "PERSOON", een "G D" die NET ZO gepassioneerd is als
ieder ander.
G d kent
vreugde, en frustratie en woede.
"HIJ/ZIJ" huilt en kreunt van pijn,
G d is steeds weer ontzet over het gedrag van mensen ~
afgodendienst, seksuele orgieen, het brengen van kinderoffers.
G d zegt over dat gedrag dat "HIJ/ZIJ" DAT niet heeft 'bevolen' of bedacht.
De boodschap van de profeten komt hierop neer:
g d houdt van mensen.
VOOR de profeten moet je het OT echt uitpluizen om maar enkele schaarse verwijzingen te vinden naar g ds vreugde in mensen.
De profeten verkondigen luid en duidelijk:
g d houdt van ons.
Vergeleken met de afgoden,
verwaardigt alleen Israels g d zich om liefde te geven
aan de gevallen tweebenige 'schepselen' die deze planeet bevolken.
G ds kreten van pijn en woede zijn de kreten van een minnaar die gewond is, omdat hij geen gehoor vindt bij ons!
In de profeten kondigt g d straf aan met droegheid in zijn hart,
als een aardse ouder die zijn/haar kind 'straft'.
"Want HOE moet IK doen ten aanzien van mijn kinderen en WAT kan IK anders doen met mijn volk?",
vraagt een 'almachtige g d' zich af volgens Yirmeyahoe.
In Yesjayahoe legt hij/zij uit dat hij/zij geen keus heeft:
ALS de wereld weigert om rechtvaardig
te leven uit 'genade',
DAN moet hij/zij wel
terugvallen op
straf?
NA
IEDERE
'nationale tragedie'
- invasies door Assyria,
Babylonia, Persia, Hellas,
Roma, Egypte
ensow -
KAN Israel
alleen nog maar terugvallen
in de liefdevolle armen van g d?
STEEDS WEER belooft g d dat hij/zij
OPNIEUW wil beginnen om
'het overblijfsel' te herstellen,
de wet te 'schrijven in hun harten' in plaats van 'besnijdenis van voorhuidjes', de 'masjiach' te zenden
en een stapel dorre doodsbeenderen weer
nieuw leven in te
blazen ...
STEEDS WEER
belooft g d via onze geest om NOOIT op te geven
en ALTIJD liefde te zullen
geven ...
ZO
simpel:
zo eenvoudig en algemeen menselijk is
'menswording'.
