*
Geen goden
en ook geen andere idols?
Het enige wat je gevraagd wordt is Echte Loyaliteit!
De eerste bepaling van het 'verbondstatuut' [het 'clubverband' a.h.w.]
dat 'yhwh' afkondigde voor zijn volk Israel,
verbiedt het vereren van andere goden dan "Yahweh" ...
GEEN 'man met een baard' dus, zoals sommigen schijnen te denken,
GEEN 'whatever', alleen maar de aanwezigheid van 'de grond van ons bestaan'
binnenin en rondom ons: de 'geest' die was, is en zal zijn ~
'wordende' binnenin & rondom ons ~
de rest is 'bijzaak'!
-
-
DEZE bepaling
is eigenlijk de sleutel
voor alle volgende bepalingen en draagt een fundamenteel karakter:
'de bodem' van heelal en eeuwigheid: ook DAT kun je trachten te verduidelijken
aan de hand van talloze
voorbeelden?
-
Voor een
goede verhouding
van 'man en vrouw' in het huwelijk
is het over het algemeen een voorwaarde dat ze elkaar 'trouw' zijn.
zodra een man een relatie aangaat met een andere vrouw
[of een vrouw met een andere man]
is de normale huwelijksverhouding geschonden en gebroken.
Als zo'n 'echtgenoot' zijn/haar 'wederhelft' dan toch zou overladen
met allerlei attenties en geschenken,
zouden die voor hem/haar geen wezenlijke waarde meer hebben, want ze zijn
'elkaar kwijt' ...
-
Zij/hij
kan het 'geschenk' dat de ander geeft misschien beter maar weggooien met de woorden:
houd je geschenken voortaan maar bij je, want zolang jij MIJ je hart niet geeft,
ben IK niet meer in JOUW geschenken
geinteresseerd!
-
ZO ligt het in zekere zin
OOK in onze 'verhouding met g d'?
ALS "G d's volk" er 'een andere god' of 'goden' op na begint te houden
en dan TOCH evengeod DOORGAAT met het brengen van offers in de tempel
en met het onderhouden van de 'rustdag' en van allerlei andere 'verbondsregels',
dan heeft dat alles voor "HEM" [de kern van de grond van ons bestaan]
geen echte waarde meer: "HET" laat "HAAR" koud!
Want het GAAT 'hem/haar' om de loyaliteit
van 'zijn volk' ...
-
-
"HIJ/ZIJ"
wil de ENIGE zijn in hun hart en in
ons leven!
-
-
Heel
duidelijk komt dat
bijvoorbeeld ook naar voren in Yechezkel 14:1-11?
Op een dag kwam er een aantal van de oudsten van de israelitische ballingen in Babel
bij Yechezkel: DAT gebeurde
wel vaker!
-
In het desbetreffende
mydihoofdstuk YECH 33:30-33 wordt duidelijk dat de ballingen dat wel
'interessant vonden': zij vonden Yechezkel een boeiende figuur,
een originele man,
een aparte
kerel ...
ALTIJD had hij wel
'iets bijzonders': ze gingen naar hem toe
zoals mensen naar een cabaretier gaan ~
om zich wat te vermaken, zich te ontspannen
en zich even aangenaam
bezig te laten
houden?
-
Het was hun
niet ECHT om het "Woord van G D" te doen:
DAAR waren ze helemaal niet zo in geinteresseerd,
ze waren alleen maar benieuwd naar de manier waarop
Yechezkel NU weer iets naar voren zou
brengen ...
-
EN ZO
kwamen ze
op een dag bij hem
en gingen voor hem op de grond zitten,
in afwachting van wat Yechezkel NU WEER
tot hen zou zeggen ...
-
Terwijl ze daar zaten,
'kwam het 'woord van jahweh' tot Yechezkel:
mensenkind, deze mannen dragen hun afgoden in hun hart,
ze hebben aan die afgoden in hun hart
een ruime vaste plaats gegeven, en nog wel ZO'N plaats,
dat ze er niet meer aan voorbij
kunnen kijken, maar er doorlopend het volle zicht op hebben!
Zou IK me dan door HEN laten ondervragen?
Geen sprake van! Hoe KOMEN ze erbij
om te denken dat IK net zal doen
alsof er helemaal NIETS
aan de hand is!
-
DAAR
wordt het ondubbelzinnig gezegd:
zodra iemand NIET meer LOYAAL is aan "Yahweh"
[in de WARE betekenis van het Woord]
en plaats geeft aan allerlei andere goden & godinnen,
dan kan hij nog wel 'heel vroom zijn'
en zelfs nog wel bij 'de profeet van jahweh' komen om "G D" te 'raadplegen',
maar dan heeft de [enige ECHTE] "HEER van Hemel & Aarde"
DAAR geen belang bij!
-
Wanneer
"HIJ" niet meer de ENIGE is,
dan hoeft het voor 'hem' niet meer
en kan alle 'vroomheid' en poespas hem gestolen worden!
Profeten die dat niet meer onderkennen en klaar staan voor zulke afgodendienaars
on hen op HUN wenken te bedienen, zullen door de HEER
evenzwaar 'gestraft' worden als de afgoden dienaars
ZELF!
-
-
ZO centraal
staat DIT EERSTE centrale verbondspunt in het leven van mensen op aarde:
en ZO ESSENTIEEL vindt deze GEEST het dat "HIJ/ZIJ" de ENIGE is
aan wie het 'homomachobonobovolk'
zich toevertrouwt!
-
-
Het is opvallend
HOE STERK de polemiek TEGEN de afgoden
in ce bijbel gevoerd wordt: BLIJKBAAR is het achternalopen van 'andere goden'
een bijzonder TAAI
gegeven in het leven van 'de mens':
'zelfs' in het leven van
'g d's volk'?
-
Ik denk dat Velen
de afgoderij ZO onlosmakelijk gekoppeld zien aan 'beeldendienst',
dat ze DAARDOOR zijn gaan denken dat 'afgoderij in onze tijd' GEEN groot gevaar meer is
en 'nauwelijks nog voorkomt'?
-
-
DAT is
een gevaarlijke vergissing:
want de homomachobonoboenzoafgodsbeelden mogen dan in onze 'westerse wereld'
verdwenen zijn, de 'afgoden ZELF' zijn dat
ALLERMINST!
-
#