seks dope hemel hel schuld boete deugd liefde ...

~*~

HET
'Christelijk Leven'
& 'de Moderne
Tijd'?

MEN ZEI
dat een 'christen'
de 'dope' diende te ondergaan:
meestal gebeurde dat
naderhand
nog al snel na de geboorte
[om vaak twijfelachtige
redenen?] ...

Onder
het uitspreken van
de formule der dope
werd het hoofdje van het kind
met water
begoten.

Enkele
protestantse kerkgenootschappen
en 'sekten' kennen ook
[nog] de 'volwassendoop'
[zoals die oorspronkelijk tweeduizend jaar geleden
ook plaatsvond
als teken van bekering/inkeer &
voorbereiding op de dope met
heilige geest],
sommige zelfs
met volledige onderdompeling
in stromend
water ...

GODS~
DIENST~
ONDERWIJS
gebeurde vroeger meestal
op school,
tenminste op scholen
met een confessionele grondslag;
tegenwoordig is er een algemener lesuur
'levensbeschouwing'?

Gericht
godsdienstonderwijs gebeurt
in door de kerk verzorgde aparte uren,
bijvoorbeeld op 'zondags~
school'!

Een
katholiek kind
doet op ongeveer zesjarige leeftijd
zijn eerste 'heilige communie',
en het ontvangt op ongeveer tienjarige leeftijd
het 'vormsel',
een sacramentele handeling
die vaak door de bisschop
verricht
wordt?

Het
vormsel is te vergelijken
met de 'belijdenis' die een protestantse jongere
zo omstreeks het achttiende levensjaar doet:
het is een geloofsbevestiging?

De 'bevestigde protestant'
mag meedoen aan het 'avondmaal'.
Aan de belijdenis is dan ook
gerichte godsdienstles,
'catechisatie',
voorafgegaan!

DOPE &
avondmaal zijn DE twee sacramenten,
'heilige handelingen',
die de protestanten gehandhaafd hebben bij hun afscheiding
[kerkscheuringen] van de katholieke
kerk.

De
katholieken
kennen nog zeven sacramenten:
behalve dope & avondmaal,
DAN eucharistie of communie geheten,
zijn dat ~
het vormsel,
het huwelijk,
de biecht,
de priesterwijding en het
laatste
oliesel?

IN DE
'persoonlijke biecht'
spreekt een gelovige zijn 'zonden' uit tegen een priester,
die hem een 'boete' oplegt en hem 'vergeeft'
in naam van Christus.

De boete
bestaat voor kleine zonden uit het 'opzeggen van gebeden':
de biechtvader is gehouden aan zijn biechtgeheim,
'het geheim van de biechtstoel'!

In
Noordwest-Europa
is de persoonlijke biecht tamelijk in onbruik geraakt.
In de algemene biecht belijdt het verzamelde kerkvolk in algemene termen zijn zonden
en sprekt de priester een 'absolutie',
vergeving,
uit.

Kort
door de bocht
zou je nu zelfs kunnen zeggen
dat myDi practisch 'al' deze functies heeft overgenomen:
bij de aanvang schrijf je je in in myDi,
een soort van water~ & vuur~dope
[naar het schijnt?] ~
en DAN begin je
met het blootleggen van je ziel
[or whatever you want to show {OFF}?],
en afhankelijk van jouw eigen achtergrond
[of het gebrek daaraan] doorloop je verder de diverse stages
van wederzijdse vraag~ & antwoordspelletjes [met jezelf en/of anderen] ~
WAAROM is iets zus
of zo &
deed ik dit
&
dat?

Je
merkt dus
dat vooral in vergetelheid zijn geraakt
de vroeger in de beeldende kunst veel gebruikte
'zeven hoofdzonden',
zoals:
'hovaardigheid',
'nijd', 'gierigheid',
'onkuisheid', 'gulzigheid',
'gramschap' & 'traagheid'
[van begrip?] ...

DEZE KEUS
maakt tegenwoordig
een ietwat vreemde indruk,
hoewel we er nu meestal alleen maar
wat andere woorden voor gebruiken
met een iets andere
inhoud?

TEGENOVER
'deze zonden'
staan dan ook de 'zeven christelijke'
[algemeen menselijke!] DEUGDEN,
zoals:
bezonnenheid,
rechtschapenheid,
moed, gematigdheid,
kuisheid, trouw &
'nederigheid'?

VOORAL
die laatste deugd,
de nederigheid [eenvoud/echtheid/begrip],
stond [en staat?] in het christendom in hoog aanzien
[EN is ook herkenbaar
in 'jodendom & islam'],
alsook 'vergevingsgezindheid'
[hoop op inkeer & beter tijden voor
allen]:
het christendom had
in navolging van Yehosjoea
een 'zwak voor
zondaars'!

EEN
HUWELIJK
is in de kerk een feestelijk onderdeel
van de gewone dienst?
Voor katholieken is het zelfs EEN van de sacramenten,
EEN van de redenen waarom echtscheiding,
kerkelijk gezien, op grote bezwaren
stuitte ...

OVERIGENS
is de houding van het christendom tegenover "SEKS"
in het algemeen [nog steeds?]
niet erg positief?

Geslachtsgemeenschap
van man en vrouw heeft als voornaamste doel
het verwekken van nakomelingen.
Uitspraken van vooral de apostel Paul [geen verschil tussen m/v, jood/griek,
slaaf/vrije e.d.]
en de kerkvader August
[met de hand 'inzaaien'?]
zouden daaraan
ten grondslag kunnen
liggen ...

HET
VATICAAN
handhaaft daarbij
een hardnekkig verbod
op ELKE vorm van moderne anticonceptie;
daaronder valt ook gebruik van het condoom
in door AIDS geteisterde
landen?

DAARMEE
wekt die kerk de indruk
dat zij een maximum aantal
[katholieke] kinderen [zielen] voorstaat,
ONGEACHT de [geringe]
levenskansen?

IN
RIJKER LANDEN
storen ook katholieken zich overigens
niet meer aan de pauselijke
ge~ & verboden op
dit gebied!

VOORDAT
een katholiek sterft
kan hij 'bediend' worden:
een priester 'zalft' de stervende,
tegenwoordig ook wel de ernstig zieke,
op het voorhoofd ...

DIT
heet het 'sacrament der stervenden' of
'het laatste oliesel' ...

DE ZIEL
van de gestorvene
gaat volgens de katholieke leer
eerst naar het 'vagevuur', of purgatorium,
de louteringsplaats voor de ziel,
waarna deze naar de 'hel' of de 'hemel' gaat,
waar volgens het volksgeloof
OF 'de duivel'
OF {SINT} Pieter de
poortwachter
is?

DIE
"BESTEMMING",
'hemel' of 'hel',
wordt bepaald door
"G D"/'g d'/yhwh/allah
[e.d.],
maar de MANIER van 'leven op aarde'
[MET of ZONDER myDi!?
('spiegeltjes'knipoog]
en de voorspraak van
de 'heiligen'
kunnen ook 'invloed'
hebben?

IN
DE LEER
van de protestantse kerken
is de gang van zaken na de dood
wat MINDER precies omschreven:
OPVALLEND is wel de leer van Yoh Calvin,
die stelt dat hel of hemel
ALLEEN
'g ds ondoorgrondelijk raadsbesluit'
is:
'goede
werken'
hebben DAAR
GEEN invloed
op!

EN
in sommige
'calvinistische kerkgenootschappen' gold
[en geldt?]
dat DIT 'godsbesluit',
deze 'predestinatie',
[meestal/vaak?],
al VOOR de
geboorte vast-
ligt!

HET
SPREKEN
[en schrijven!]
over hemel en hel,
is tegenwoordig overigens
[net als jeugdpuistjes, kinderziekten,
klasse[n]maatschappij, zelfbevlekking, prostitutie &
'hash'] sterk verminderd,
niet alleen maar bij
'het kerkvolk'
[wat is dat?]
maar ook bij de
'kerkelijke ambtsdragers'
[wie zijn dat?]!

VERDER is
in plaats van
gewoon
begraven {DUUR!}
tegenwoordig OOK crematie
(goedkoper & opgeruimd
staat netjes?)
kerkelijk steeds meer geaccepteerd
[maar niet
overal!]?

engel

#
28 feb 2006 - bewerkt op 10 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende