~{@}~
"DE
myDiRots
'waarop het schip van de kerk vast kwam te zitten':
de bijbel & myDi zijn
'van verbeelding'!"
MYTHE
is religieuze verbeelding:
HOE ga je met verbeelding om?
Lezen, allereerst lezen, althans als je van lezen houdt,
en dat doen niet ALLE mensen ...
Verbeelding bestaat uit verhalen,
in elk geval doet religieuze verbeelding dat.
ECHTE lezers kunnen hun hart ophalen aan de bijbel.
Neem bijvoorbeeld als leidraad De bijbel volgens Nicolaas Matsier ter hand,
en je zult zien WAAR enthousiast lezen je kan brengen:
er hoeft niets geloofd te worden,
je mag louter genieten!
"Het aardige van de bijbel is dat er nooit alleen maar staat wat er staat;
alles is namelijk open voor interpretatie.
En geen enkele interpretatie zal ooit afdoende of zelfs maar
toereikend kunnen zijn."
[ISBN 90.234.1005-x
bij De Bezige Bij te A'dam
2003]
LEZEN
is nog niet ALLES.
WAT je leest is niet ZOMAAR verbeelding,
maar wat we dan religieuze verbeelding noemen,
verhalen die een betekenis hebben verleend aan wat uit zichzelf geen betekenis meebracht:
je komt een leefwereld tegen, een complete leefwereld, waarin mensen het konden uithouden.
DAT maakt het bijzondere lectuur.
Mensen van vroeger, dat is waar,
hun wereld was
ANDERS.
Maar toch,
je kijkt in zulke verhalen als die van de bijbel als het ware jezelf in het gezicht,
als keek je in een spiegel van eeuwen en eeuwen her:
WIE BEN IK, WIE ZIJN WIJ & WAT DOEN WE HIER?
Dat soort vragen zijn daar van antwoorden voorzien, primitieve antwoorden,
achterhaalde antwoorden,
antwoorden waar je wat mee kunt,
en weer andere [net als in myDiary]
waar je NIETS
mee kunt.
ZO
de bijbel lezen
is schiften, natuurlijk, alle eeuwen door hebben mensen geschift!
De verhalen dat dominees over ELKE tekst konden preken
omdat het nu eenmaal een tekst uit de bijbel
was, zijn protestantse
fabeltjes.
Wat je
AANSPREEKT,
DAAR doe je wat mee, en met de rest misschien NOOIT iets,
of alleen maar in heel andere
omstandigheden.
VERBEELDING
KENT GEEN VERPLICHTING:
ZE SPREEKT AAN OF
DOET DAT
NIET!
Het ENIGE
wat je moet doen
{DAT is WEL een 'moeten', ja, anders mislukt de hele onderneming van lezen}
is het Verhaal
verhaal LATEN
en er niet
'uitstappen'!
Niet
meteen vragen
WAAR de berg Ararat ligt,
of de zondvloed ECHT ZO gebeurd is, of de muren van Jericho
alleen maar door trompetgeschal zijn omgevallen, en of Yehosjoea, evenals Elazar[us] dus,
'uit het graf is verrezen' & HOE dan wel precies?
Wat er WEL en NIET gebeurd is, het is een eigen vraag, met haar EIGEN rechten,
maar ALS je haar stelt,
ben je UIT de verhalen vertrokken,
UIT de religieuze mythe,
UIT het veld waarop ook de christelijke religie
zich beweegt.
ELK myDiVerhaal
heeft een EIGEN waarde
en het staat een ieder volkomen vrij om dat al of niet op eigen wijze te waarderen
en erop te reageren.
~{@}~