pure ellende


*

IK,
Mordechai,
was zwerver in Israel
& Yeroesjalayiem.



Ik heb
met heel m'n hart
elke vorm van wijsheid beproefd,
want ik wilde alles weten
en wat onder de hemel gebeurt
doorgronden ...

Het is maar
een triestige bezigheid:
meestal een kwelling is het,
die de mens door g d
wordt opgelegd?

Ik heb
alles gezien
wat er onder de zon gebeurt,
en vastgesteld dat dit alles niet meer is
dan lucht en
het najagen van
de wind!

Wat krom is
kan niet recht worden gemaakt,
en wat ontbreekt kan niet
worden meegeteld.

En
ik zei
tegen mezelf:
ik heb meer en
groter wijsheid verworven
dan iedereen die
voor mij
in deze Eeuwige Stad
heeft
rondgezworven ...

Ik heb hier
veel kennis opgedaan en
wijsheid?

Ik heb me er
met hart en ziel voor ingespannen
te ontdekken wat wijs is, en wat dwaas
en onverstandig!

Maar ook DAT,
zo heb ik leren inzien,
is enkel maar het najagen
van wind ...

Want
wie veel wijsheid heeft,
die heeft ook veel verdriet:
wie kennis vermeerdert,
verzamelt
smart.

#
engel

02 dec 2005 - bewerkt op 15 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende