~*~
Therapie
voor de
myDiziel?
Het
lezen
& 'beschrijven' van [o.a.]
de psalmen betekent voor mij
een 'geestelijke
therapie'!
Ben ik
'teleurgesteld' in "G D"?
DAT niet:
maar wel in wat mensen er soms/vaak/meestal {?}
van maken!
HOE overwin je jouw eventuele
'teleurstelling in g d' & vooral in wat
mensen 'met
hem/haar allemaal
uitvoeren'?
Misschien
IS het wel 'ketters'
om op een zodanige manier
over dit soort zaken
te spreken?
De wereld barst uit elkaar
van christelijke & andere godsdienstige sekten
die elkaar naar het leven staan op bijna alle
[on]mogelijke manieren!
Hoe zou ik ooit
overweg kunnen met al die traditionele kerken &
hun afsplitsingen, katholiek, orthodox,
protestants, banaal sectarisch
en ga zo maar door
tot en met al dat opgesplitste religieus/politieke
'gedoe'?
Maar
onder het lezen & schrijven
kwam ik er al snel achter dat de bijbel
gedetailleerd verslag doet van mensen die,
op z'n zachtst gezegd, diep teleurgesteld zijn in "G D"!
NIET ALLEEN JOB & Mosjeh hebben 'met g d gestreden',
DAT deden OOK Chavakoek, Yehosjoea &
Yirmeyahoe en velen van de niet met name
genoemde psalmisten!
SOMMIGE psalmen
zou je titels kunnen geven als "KWAAD op G D!",
"VERRADEN door G D!", "VERLATEN door G D!",
"WANHOPIG over G D"
e.d.?
Kijk
maar eens
naar een paar verzen van psalm 89:
"HOE LANG NOG, HEER ...
[yhwh: wordende aanwezigheid/aanwezige wording]?"
Ben jij voor ALTIJD verborgen,
BLIJFT het vuur van jouw woede branden?
Gedenk mij en mijn vluchtig bestaan,
de nietige mens, door jou
'geschapen'!
Leeft er iemand
die de dood NIET zal zien?
Die ontkomt aan de greep van
het dodenrijk?
En let ook eens
op de volgende gevoelens in psalm 88:
"WAAROM, HEER [yhwh: aanwezige
wording/wordende aanwezigheid],
VERSTOOT JIJ MIJ
en verberg je voor mij
jouw gelaat?"
Ik ben verzwakt,
van jongs af aan in doodsgevaar,
verbijsterd moet ik jouw woede
verduren!
De gloed van jouw toorn
overweldigt mij en jouw verschrikkingen
maken mij sprakeloos,
als een razendsnelstijgende watervloed omringen zij mij,
dag aan dag,
van alle kanten sluiten ze
mij in!
Mijn beste vrienden
heb jij van mij vervreemd,
mijn enige metgezel is de eeuwige
duisternis ...
Het lijkt
misschien ongebruikelijk
dat 'heilige [ge]schriften' zulke mismoedige gedachten
naar voren brengen?
TOCH hebben
we hier te maken
met een belangrijk therapeutisch principe?
Een huwelijkstherapeut zal nieuwe clienten vaak waarschuwen
dat hun relatie wel eens kan verslechteren, VOORDAT er
enige verbetering
optreedt!
WROK
die jarenlang is verdrongen,
kan weer naar boven
komen!
Misverstanden
en onbegrip moeten worden uitgesproken,
VOORDAT echt BEGRIP kan
opbloeien!
Net
als de psychoanalyse,
kunnen de psalmen ons helpen om allerlei
[machochimphomobonoboistische] trekken
aan het licht te
brengen!
De
laatste jaren
wordt er gelukkig OOK veel geschreven
over 'vrouwen die vrouwen' begeleiden met hun problemen?
In de steek gelaten huisvrouwen, mishandelde echtgenotes,
vrouwen van het 'zwakke geslacht' {?}
die na jaren weer aan de studie
of aan het werk
gaan ...
ZIJ
KOMEN OP voor elk ander:
ze komen nu ook tot de conclusie dat de psalmen helpen
bij het UITEN VAN
WOEDE!
Iets dat 'de kerk'
juist vaak probeert te ONDERDRUKKEN?
"Laat de moed niet zakken; blijf lachen; lijden maakt je sterk", aldus
sommige 'raadgevers' ...
ZO praten
de psalmdichters NIET:
ZIJ rationaliseren woede NIET WEG en theoretiseren NIET over PIJN!
ZIJ geven er juist de voorkeur aan om LUID EN DUIDELIJK
UITDRUKKING te geven aan hun emoties
die ze in de eerste plaats
aan g d tonen!
In de
150 psalmen
komt een mozaiek tevoorschijn van
actieve geestelijke
therapie.
TWIJFEL,
PARANOIA,
LICHTZINNIGHEID,
KWAADAARDIGHEID,
VERRUKKING & HAAT, VREUGDE & LOF, WRAAK & VERRAAD -
dat alles kun je ook
in de psalmen
vinden ...
DIE
VEELHEID van emoties
die ik ooit als een hopeloze warboel zag,
zie ik nu als een heilzaam signaal!
Ik heb
van de psalmen geleerd
dat ik g d ALLES kan voorleggen
wat mij bezig
houdt?
Ik hoef
mijn mislukkingen niet meer te verdoezelen
en ik hoef mezelf niet meer mooier voor te doen
dan ik ben!
Het is beter
om AL deze zwakheden
aan g d VOOR TE LEGGEN,
die als ENIGE de macht heeft om
ons te genezen.
Geen
enkele psalm
geeft DIE helende kracht
beter weer
dan psalm 51,
de psalm die door David gedicht zou zijn
NA zijn verachtelijke affaire
met Bat-Sjeva
{zie 2 SAM 11 & 12}.
HOEWEL hij een moord en overspel
had gepleegd,
kwam David tot
de erkenning dat hij ten diepste
tegen g d had gezondigd:
"Tegen JOU,
JOU ALLEEN,
heb ik gezondigd!"
Hoewel hij aan g d niets had aan te bieden
dan zijn eigen naakte lichaam,
zijn gebroken geest en een verslagen hart,
werd hij door die schuldbekentenis
op de WEG VAN DE GENEZING
gezet!
David
beleed zijn schuld onder tranen
en de psalm heeft anderen geleerd
om hun zonden te
belijden?
Als je
iets voor jezelf
niet toegeeft,
hoe zou je dat dan
aan anderen
kunnen
doen!
