ps: nl kent 't slavernijverleden niet goed genóeg!
Racisme 'is overal aanwezig', zegt emeritus hoogleraar genderstudies Gloria Wekker in Trouw van 28 mei, 'en 't zit [al] ontzettend diep!
Vierhonderd jaar kolonialisme láát zich níet van de ene op de andere dag uitwissen'! Dat is Peter Siebe (1/6/'16) als historicus & journa-list té gòrtig. Dat we op grote schaal niet-witte migranten 'onbewust' associëren mèt hèt koloniale verleden, zoals GW zegt, lijkt PS niet erg waarschijnlijk, maar omdat 't vlg. háár 'onbewust' gebeurt, kan hij niet bewijzen dat zij ongelijk heeft!
Daarmee maakt GW het zich te gemakkelijk. Zelf heeft hij nooit neergekeken op zùlke mensen & zijn (vooral blanke) sociale omgeving al evenmin. Òf 't nu gaat om Molukkers (die hij aan tafel haalde na de treinkapingen), Surinamers, Antillianen of moslims (zoals mijn Afghaanse buren waarmee ik al zo nu & dan koffie drink): hùn táál èn cultúúr ÌS ànders dan 't beschermde gereformeerde milieu uit zijn jeugd, maar dat leidde niet tot minachting van deze mensen. In gesprekken die hij heeft met niet-witte mede-landers ontkennen óók zíj dàt racisme nog gemeengoed is onder Nederlanders. Discriminatie & belediging van [ook] deze mensen komen helaas vóór en dàt ÌS erg genoeg! Maar wat door GW racistisch genoemd wordt is in werkelijkheid meestal iets anders: onzekerheid door het anders-zijn van gekleurde medelanders, angst over hun betrouwbaarheid (er zijn ook terroristen onder hen), vrees voor hun godsdienst (de islam als 'n inspiratiebron voor terreur) ...
Maar dat is geen minachting voor hun ras of etniciteit. 't Èchte probleem rond Zwarte Piet ligt èlders. 'De geschiedenis', schreef Günter Grass in zijn boek IM KREBSGANG, 'is 'n verstopte plee! We spoelen èn spóelen, maar de stront blijft omhoogkomen!' Díe geschiedenis ÌS ons slavernijverleden.
Want wij weten niet precies wat er [o.a. óók bv.] gebeurde op de Nederlandse plantages in Suriname. Als kind luisterde ik al met rode oortjes toen mijn moeder Harriet Beechers boek voorlas over OOM TOM, een verhaal dat zich afspeelde in de VS van Noord-Amerika? Nòch o/d lagere school, nòch o/d middelbare school, nòch tijdens mijn studie geschiedenis kreeg ik de verhalen te horen van Baron, Boni & Jolicoeur, drie achttiende-eeuwse gevluchte slaven. Zíj werden de leiders van weggelopen slaven & deden hun invallen om méér slaven vríj te kunnen krijgen! Er waren plantage-eigenaren die hun slaven goed behandelden, maar er waren ook veel gruwelijke misstanden: slaven werden aangezet om hun eigen mensen te folteren met de zweep; soms werden ze doodgemarteld om al met al ook nu zo de andere slaven angst aan te jagen! [Elke dag horen we afschuwelijke verhalen van her & der, waar & wanneer óók!]
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende